Nabila, Dewi Rifdatu (2020) Efektifitas word of mouth dan dampaknya pada sosial ekonomi mitra Grab di Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
16510029.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Adanya keterkaitan antara model pemasaran Grab dan sosial ekonomi mitranya tidak terlepas dari peran driver dan pelanggan sebagai salah satu unsur pemasaran. Kepuasan driver dalam bermitra akan memberikan pengaruh terhadap penambahan driver lainnya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifitas word of mouth terhadap peningkatan pemasaran Grab dan mengetahui perbedaan sosial ekonomi sebelum dan sesudah bermitra dengan Grab. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Subyek penelitian sebanyak 125 orang driver Grab Kota Malang. Teknik pengumpulan data menggunakan kuisioner. Kuisioner digunakan untuk memperoleh jawaban atas variabel yang digunakan dalam penelitian. Analisis efektifitasnya menggunakan analisis perhitungan skor rata-rata, sedangkan perbedaan sosial ekonomi mitra Grab menggunakan paired sample t-test. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa word of mouth dengan indikator talkers, topics, tools, taking part, dan tracking mendapatkan hasil analisis data sebesar 74,2%. Sehingga dalam peningkatan pemasaran Grab WOM mempunyai hasil yang efektif. Perbedaan sosial ekonomi mitra Grab sebelum dan sesudah bergabung dengan Grab menunjukkan hasil yang signifikan dengan hasil analisis data sebesar 0,000. Hal ini menunjukkan bahwa adanya dampak Grab terhadap sosial ekonomi mitra kerjanya.
ENGLISH:
One of the marketing elements of the relationship between Grab's marketing model and its socio-economic partners is the role of drivers and customers. Driver`s satisfaction in building partnership will affect on the amount of drivers. The aim of this study is to know the effectiveness of word of mouth on the increasing of Grab marketing and to know the socio-economic differences before and after partnership. This study used quantitative approach. The research subjects were 125 Grab drivers in Malang. The technique for collecting the data used questionnaires. The questionnaire was used to obtain the result of the variables. The analysis of the effectiveness used in this study was the score average, while the socio-economic differences of Grab partners use paired simple t-test.The results of this study indicate that word of mouth with indicators talkers, topics, tools, taking parts, and tracking get data analysis results of 74.2%. So that in increasing of marketing the WOM Grab has effective results. The socioeconomic differences of Grab partners before and after joining Grab showed significant results with the results of data analysis of 0,000. This shows that Grab has an impact on its socio-economic partners.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Slamet, Slamet | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Word of mouth; sosial ekonomi; Socio-economic | ||||||
Subjects: | 15 COMMERCE, MANAGEMENT, TOURISM AND SERVICES > 1505 Marketing | ||||||
Departement: | Fakultas Ekonomi > Jurusan Manajemen | ||||||
Depositing User: | Dewi Rifdatu Nabila | ||||||
Date Deposited: | 13 Jul 2020 11:04 | ||||||
Last Modified: | 13 Jul 2020 11:04 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/19698 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |