Farihah, Ayunul (2019) Pengembangan bahan ajar ensiklopedia tema cita-citaku subtema hebatnya cita-citaku untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV sekolah dasar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15140143.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan Bahan Ajar Ensiklopedia pada Tema Cita-Citaku Subtema Hebatnya Cita-Citaku merupakan salah satu sarana yang digunakan untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Bahan Ajar Ensiklopedia ini memiliki beberapa kelebihan yaitu gambar yang menarik, desain penuh warna, ukuran font yang disesuaikan dengan siswa sekolah dasar dan sampul depan yang didesain dengan menampilkan beberapa gambar cita-cita. Selain itu terdapat beberapa komponen yang mendukung penyajian materi yaitu terdapat latihan soal, TTS (Teka Teki Silang), Pojok Cita-Citaku dan variasi FANIK (Fakta Unik).
Penelitian ini menggunakan metode penelitian Research and Development, sedangkan model penelitian menggunakan model Borg and Gall yang dimodifikasi oleh Nana Sukmadinata dkk sebagai pedoman dalam penelitian ini. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini terdiri dari: lembar validasi RPP, lembar validasi bahan ajar, tes peningkatan hasil belajar dan angket respon siswa.
Sasaran uji coba produk yakni kelas IV dengan uji coba terbatas berjumlah 15 siswa dan uji coba lebih luas berjumlah 26 siswa. Hasil penelitian menunjukkan pengembangan Bahan Ajar Ensiklopedia tema Cita-Citaku Subtema Hebatnya Cita-Citaku valid atau layak digunakan dengan nilai rata-rata validasi RPP 89,5 % dan nilai rata-rata validasi materi/isi Bahan Ajar Ensiklopedia 91,8% serta 89,5 % untuk nilai rata-rata validasi desain Bahan Ajar Ensiklopedia.
Peningkatan hasil belajar siswa dapat diketahui dengan pretes dan postes. Hasil uji coba terbatas dengan rata-rata nilai 59,5, setelah proses pembelajaran 81,1. Peningkatan hasil belajar siswa pada uji coba terbatas berada pada kategori sedang dengan rata-rata skor N-Gain 0,4. Hasil uji coba lebih luas rata-rata nilai 60,3, setelah proses pembelajaran 85,1. Peningkatan hasil belajar siswa pada uji coba lebih luas berada pada kategori sedang dengan rata-rata skor N-Gain 0,6. Respon siswa menunjukkan >70% memberikan respon positif terhadap Bahan Ajar Ensilopedia yang telah dikembangkan.
ENGLISH:
Encyclopedia teaching material development on my dream job theme how great my dream job is sub-theme is one of the media used to improve students’ learning outcome. This encyclopedia teaching material has several advantages, they are the interesting pictures, colorful design, font size adjusted to elementary student and cover designed showing several dream job pictures. On the other hand, there are several component supporting the material display, they are exercises, crossword puzzles, my dream job corner and unique fact variation.
This study uses Research and Development research method with Borg and Gall model modified by Nana Sukmadinata and friends as the guidelines of this study. The data collection techniques are: RPP validation sheet, teaching material validation sheet, learning outcome improvement test and student respond questionnaires.
The target of the product is fourth grade students limited into 15 students only and wider scope for 26 students. The learning outcome shows that encyclopedia teaching material development on my dream theme how great my dream is sub-theme is valid or well worth with the average RPP validation of 89,5% and the average encyclopedia teaching material validation of 91,8% then 89,5% for average encyclopedia teaching material design validation.
The improvement of learning outcome can be elaborated by pre-test and post-test. The experiment result shows that the limited group improves the learning outcome from 59,5 into 81,1. The improvement of learning outcome in the limited group is on the moderate level with average score N-Gain 0,4. The experiment result on wider group has average score of 60,3, and after the learning process improved into 85,1. The improvement of learning outcome in the limited group is on the moderate level with average score N-Gain 06. Student respond shows that >70% students give positive responds towards the developed encyclopedia teaching material.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Astuti, Rini Nafsiati | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | pengembangan bahan ajar; ensiklopedia; hasil belajar; teaching material development; learning outcome | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Haya'ul Fatachi | ||||||
Date Deposited: | 23 Mar 2020 13:12 | ||||||
Last Modified: | 23 Mar 2020 13:12 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16647 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |