Al Mubarok, Dany Shofy (2019) Pengaruh minat belajar dan kelengkapan sumber belajar mata pelajaran IPS terhadap prestasi belajar siswa SMP Islam Al-Ma'arif 01 Singosari. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14130103.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Prestasi belajar menjadi salah satu indikasi berhasil tidaknya suatu pendidikan. Ada beberapa faktor yang mempengaruhinya baik dari internal maupun eksternal, seperti adalah minat dan kelengkapan sumber belajar siswa. Minat menjadi salah satu faktor internal prestasi belajar karena mendorong atau memacu seseorang untuk belajar materi pelajaran yang diminatinya, sedangkan factor eksternal yaitu kelengkapan sumber belajar yang menjadi alat penunjang dalam memberikan kemudahan belajar seseorang.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui : (1) Pengaruh minat belajar terhadap prestasi belajar IPS siswa kelas VII SMP Islam Al-Ma’arif 01 Singosari Malang. (2) Pengaruh kelengkapan sumber belajar terhadap prestasi belajar IPS siswa kelas VII SMP Islam Al-Ma’arif 01 Singosari Malang. (3) Pengaruh minat dan kelengkapan sumber belajar IPS terhadap prestasi belajar siswa kelas VII SMP Islam Al-ma’arif 01 Singosari Malang.
Pendekatan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional, yang sering disebut juga dengan penelitian hubungan sebab akibat antara dua variabel atau beberapa variabel. Dalam pengumpulan data, penelitian ini menggunakan angket/kuisioner yang diberikan kepada siswa untuk memperoleh data tentang minat dan kelengkapan belajar terhadap prestasi belajar siswa. Selain itu juga menggunakan wawancara dan dokumentasi untuk mengetahui kelengkapan sumber belajar dan prestasi belajar siswa. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah uji normalitas, uji multikoliniaritas, uji heteroskedastisitas, analisa regresi linear berganda, uji stimultan dan uji parsial (t).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa : (1) Minat belajar mempunyai pengaruh positif signifikan terhadap prestasi belajar mata pelajaran IPS SMP Islam Al-Ma’arif 01 Singosari Malang. (2) Kelengkapan sumber belajar berpengaruh positif signifikan terhadap prestasi belajar mata pelajaran IPS siswa kelas VII SMP Islam Al-Ma’arif ) 01 Singosari. (3) Minat belajar siswa dan kelengkapan sumber belajar siswa berpengaruh positf signifikan terhadap prestasi belajar secara simultan.
Memperhatikan minat belajar peserta didik dan juga kelengkapan sumber belajar di sekolah sangatlah penting, karena hal tersebut dapat mempengaruhi hasil belajar peserta didik. Minat belajar bisa ditingkatkan dengan berbagai cara salah satunya yaitu dengan membuat model pembelajaran yang lebih menarik dan juga memperkenalkan lebih detail tentang program studi peserta didik agar peserta didik merasa lebih bangga dengan program keahlian yang telah dipilihnya.
ENGLISH:
Study achievement becomes a significant indicator to measure the success or the failure of learning process. There are some factors, both of intern and extern, can influence learning process such as students’ motivation and the completeness of resource study. Motivation is one of internal aspect that can stimulate students to learn the subject. On the other side, the completeness of resource study becomes the external factor to support and ease students’ learning process.
The aim of this study is to find out: (1) The influence of learning motivation towards students’ achievement of VII grade students in SMP Islam Al-Ma’arif 01 Singosari Malang. (2) The influence of the completeness of resource study toward students’ achievement of VII grade students in SMP Islam Al-Ma’arif 01 Singosari Malang. (3) The influence of learning motive and the completeness of the resource study towards students’ achievement of VII grade students in SMP Islam Al-ma’arif 01 Singosari Malang.
The researcher uses quantitative method of correlation study which is also well-known as study with two variable that can affect another variable. The researcher uses questionnaire to collect the data, so the data is valid because the students answer it according to their own experience about the learning motive and the completeness of the resource study which are affect their understanding. Also, the researcher complete the collected data with some interviews and documentation.
Finally, the researcher analyzes the data using normality test, multicollinearity test, heteroscedasticity test, multiple linear regression analysis, stimulus test, and partial test.
The result of the research shows that: (1) Motivation has positive impact for students’ achievement especially in social education subject in SMP Islam Al-Ma’arif 01 Singosari Malang. (2) The completeness of resource study is good for students’ achievements for VII grade students in SMP Islam Al-Ma’arif 01 Singosari. (3) Learning motive and the completeness of resource study give good influence for students’ achievement.
Paying attention to students' interest in learning and also the completeness of learning resources at school is very important, because it can affect student learning outcomes. The interest in learning can be improved in various ways, one of which is by making a learning model more interesting and also introducing more details about the study program of students so that students feel more proud of the skill program they have chosen.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Amin, Saiful | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | minat belajar; kelengkapan sumber belajar; dan prestasi belajar; learning motive; the completeness of resource study; and study achievement. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 27 Jan 2020 15:22 | ||||||
Last Modified: | 27 Jan 2020 15:22 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14386 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |