Nabilah, Cholilatun (2019) The utilization of flipchart development for teaching and learning process in the topic of perkembangbiakan dan daur hidup hewan Students Grade III MIN 11 Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
14140059.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (10MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
To support learning, then the teacher responsible for the instructional design to be implemented so that students can achieve a competence. To accomplish that, teachers need to do various innovation to the learning. This can either be a innovation strategies and methods and also the learning media that corresponding to learning. One of creative and innovative learning media is Flipchart, because Flipchart has attractive illustration to represent the description. Flipcharts is a sheet of paper containing materials neat and well arranged. The use of this learning media is one way to save teachers time to write on the board.
This research aims to : 1) Explain the level of needs of Flipchart as learning media, 2) Explain how to develop Flipchart as learning media, 3)Explain the effectivity of Flipchart as learning media.
The research was conducted at 11 MIN Blitar. The method that used in this research is a method of Research and Development to produce the learning media in the form of Flipcharts. The design used in this study adopts media development on the model of the Borg and Gall. As for the stage of development through four stages, namely: 1) pre development, Stage 2) stage of product development, 3) Stages a test product, 4) stages of revision.
These learning media development have produced products Flipchart in the topic of Perkembangbiakan dan Daur Hidup Hewan. From the questionnaire of the result of the level of needs againts the learning media 80,25 % means very need. From the results of this study indicate media validation proven by a percentage of the average of : a) the results of expert validation material 82% stated quite valid, b) the results of the validation of the learning media design experts 86% stated very valid, c) the results of the validation study experts 93% stating very valid. From the results of pre-test and post test shows significant changes. The average pre-test increased from 60.5 to 89.7
INDONESIA:
Untuk menunjang pembelajaran, maka guru bertanggung jawab terhadap desain pembelajaran yang akan dilaksanakan agar peserta didik mencapai suatu kompetensi. Untuk mencapai hal itu, guru perlu untuk melakukan berbagai inovasi terhadap pembelajaran yang dilakukan. Inovasi ini dapat berupa strategi dan metode serta media pembelajaran yang sesuai dengan pembelajaran. Media cetak yang kreatif dan inovatif satu diantaranya adalah Flipchart, karena Flipchart menggunakan gambar-gambar yang menarik untuk mewakili penjelasan. Flipchart adalah lembaran kertas berisikan bahan pelajaran yang tersusun rapi dan baik. Penggunaan media ini adalah salah satu cara guru untuk menghemat waktunya untuk menulis di papan tulis.
Penelitian ini bertujuan untuk : 1) Menjelaskan kebutuhan Flipchart sebagai media pembelajaran, 2) Menjelaskan bagaimana mengembangkan Flipchart sebagai media pembelajaran, 3) Menjelaskan efektivitas Flipchart sebagai media pembelajaran
Penelitian dilakukan di MIN 11 Blitar. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan (Research and Development) untuk menghasilkan produk media pembelajaran berupa Flipchart. Desain yang digunakan dalam pengembangan media pembelajaran ini mengadopsi pada model Borg and Gall. Adapun tahap pengembangannya melalui empat tahap, yakni: 1)Tahap pra pengembangan, 2) Tahap pengembangan produk, 3)Tahap uji coba produk, 4) Tahap revisi.
Pengembangan media pembelajaran ini telah menghasilkan produk berupa Flipchart dengan tema Perkembangbiakan dan Daur Hidup Hewan. Dari hasil angket kebutuhan siswa terhadap media pembelajaran adalah 80,25% menyatakan sangat butuh. Dari hasil validasi media pembelajaran ini menunjukkan kevalidan yang terbukti dengan presentase rata-rata dari : a) hasil validasi ahli materi 82% menyatakan cukup valid, b) hasil validasi ahli desain media pembelajaran 86% menyatakan sangat valid, c) hasil validasi ahli pembelajaran 93% menyatakan sangat valid. Media pembelajaran Flipchart memiliki tingkat kemenarikan yang sangat tinggi pada siswa dengan hasil presentase 82,93%. Dari hasil pre-test dan post test menunjukkan perubahan yang signifikan. Rata-rata pre-test meningkat dari 60,5 menjadi 89,7
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Efiyanti, Alfiana Yuli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Media Pembelajaran; Flipchart; Development; Learning Media; Flipchart | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 21 May 2019 11:08 | ||||||
Last Modified: | 21 May 2019 11:08 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/14283 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |