‘Azizah, Chushila Ammaliyya (2017) Implementation assessment on thematic scientific at fifth grade Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13140035.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Assessment is the process of collecting and processing information to measure the achievement learning outcomes of students. In carrying out the assessment, educators and education should be based on the latest educational assessment standards are regulated in the ministry of education and culture number 23 in 2016. MIN 2 Kota Malang assessed in accordance with the prescribed procedure.
One difficulty in implementation assessment are the planning, implementation and Assessment process. Therefore, this study aims to: (1) Describe the planning assessments on thematic scientific at fifth grade MIN 2 kota Malang, (2) Describe the implementing assessment on thematic scientific at fifth grade MIN 2 kota Malang, (3 ) Describe the processing assessment on thematic scientific at fifth grade MIN 2 kota Malang.
To achieve the above objectives, this study used descriptive qualitative approach and research into the key instrument. Data collecting use observation, interview and documentation with triangulation techniques to test the validity of the data. Analysis of data using Miles and Huberman model i.e data reduction, data display and conclusion.
The results showed that: (1) Planning of the assessment carried out by teachers in accordance with assessment standards i.e make instrument of assessment before doing assess students. Teachers do not use the technique of self-assessment and assessment beetween friends to assess students' attitudes. (2) Implementation of the assessment carried out by teachers in accordance with assessment standards i.e teacher observe students’ attitudes during the learning process, provide daily assessment, assessment on middle and final semester in accordance assessment guidance. In addition, teachers also assess students' skills using a rubric that has been made before. (3) Processing of the assessments carried out by teachers using application that allows teachers to input students' grades. Assessment processing application using microsoft excel macros. These applications continue to be developed, but in the span of students do not predicate value according to the latest assessment standards. The range predicate in all subjects using the same formula and using 3 criteria. Meanwhile, in the latest assessment guideline range predicates use different formulas every lesson in accordance with minimum completeness criteria every lesson.
INDONESIA:
Penilaian adalah proses pengumpulan dan pengolahan informasi untuk mengukur pencapaian hasil belajar peserta didik. Dalam melaksanakan penilaian, pendidik dan satuan pendidikan harus mengacu pada standar penilaian pendidikan terbaru yaitu diatur dalam peraturan kementrian pendidikan dan kebudayaan nomo 23 tahun 2016. Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Kota Malang telah melakukan penilaian sesuai dengan prosedur yang ditentukan.
Salah satu kesulitan pendidik dalam melaksanakan penilaian adalah perencanaan, pelaksanaan dan pengolahan penilaian. Oleh karena itu penelitian ini bertujuan untuk: (1) Mendeskripsikan perencanaan penilaian pada pembelajaran tematik saintifik pada kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Kota Malang, (2) Mendeskripsikan pelaksanaan penilaian pada pembelajaran tematik saintifik pada kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Kota Malang, (3) Mendeskripsikan pengolahan penilaian pada pembelajaran tematik saintifik pada kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Kota Malang.
Untuk mencapai tujuan diatas, penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan peneliti menjadi instrumen kunci penelitian. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi dengan teknik triangulasi untuk menguji keabsahan data. Analisis data menggunakan model Miles and Huberman yaitu reduksi data, data display dan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) perencanaan penilaian yang dilakukan oleh guru sesuai dengan standar penilaian dengan membuat intrumen penilaian sebelum pelaksanaan penilaian. Guru tidak menggunakan teknik penilaian diri dan penilaian antar teman untuk menilai sikap siswa. (2) pelaksanaan penilaian yang dilakukan oleh guru sesuai dengan standar penilaian yaitu dengan mengamati sikap yang muncul saat pembelajaran berlangsung, mengadakan penilaian harian, penilaian tengah semester dan penilaian akhir semester sesuai panduan penilaian. Selain itu guru juga menilai ketrampilan siswa menggunakan rubrik yang telah dibuat sebelumnya. (3) Pengolahan penilaian yang dilakukan oleh guru menggunakan aplikasi yang memudahkan guru untuk input nilai siswa. Aplikasi pengolahan penilaian menggunakan microsoft excel makro. Aplikasi ini terus dikembangkan, namun di bagian rentang predikat nilai siswa belum sesuai dengan standar penilaian terbaru. Rentang predikat di semua pelajaran menggunakan rumus sama dan menggunakan 3 kriteria. Sedangkan di panduan penilaian terbaru rentang predikat menggunakan rumus berbeda tiap pelajaran sesuai dengan kriteria ketuntasan minimal tiap pelajaran.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Assessment; Scientific Thematic Learning; Penilaian; Pembelajaran Tematik Saintifik | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Afib Rif'an Nashruddin | ||||||
Date Deposited: | 14 Mar 2018 13:51 | ||||||
Last Modified: | 14 Mar 2018 13:51 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9885 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |