Masruri, M. Sifaul (2017) The Development of web based learning media for 7th grade of integrated social science subject at MTs Negeri Kota Madiun. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130012.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
In the implementation of teaching and learning process teachers should be able to make efforts in improving student achievement. One way that can be doing by teachers to motivate students to learning of social integrated subject is by using media learning. Teachers must know how to make student can be comfortable in learning and not boring. Teachers can use interesting learning media and make learners happy to learn.
The development of web based learning on this media is based on the needs of teachers and student in schools. Students need learning "edutaintment" (education and entertainment) to get not bored in learning, and also with the advancement of technology in the era of learning media is made to facilitate student wherever and whenever (everywhere & everytime) and also expected to facilitate students to understand the material more easily and fun.
The purpose of this research is: 1) Describe the design of web development as a learning media of Integrated social science subject for an class 7th at MTs Negeri Kota Madiun. 2) Describe the effectiveness & Attractiveness of web-based learning as a media of learning Integrated social science for an 7th at MTs Negeri Kota Madiun.
The research method used in this research is the Research and Development (R & D) method, with the ADDIE development model consisting of; 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, and 5) Evaluation. The subjects of product assessment for the feasibility of the web on 3 experts material experts, design experts, and learning experts, product trial targets are all students of class 7th MTs Negeri Kota Madiun, amount to 30 students.
The results of this web research & development meet the valid criteria with the results of material testing reached the level of validity and 89% of learning experts reached 80.6% and design experts reached 86%. The results of the experiments showed that the effectiveness (effectiveness) before using this media the lowest average score of 50 students after using this media the value obtained by the students an average of 80. The results of these values the researchers used pre-test and post-test. Which in the pre-test data the students have not used this web based learning media and when the post test students use the media. Then the attractiveness (Attractiveness) of this media is measured by using a questionnaire addressed to students containing 10 questions about how attractiveness of this web media, then the results of the questionnaire addressed to students that is equal to 86% which in the valid criteria.
INDONESIA:
Di dalam pelaksanaan proses belajar mengajar guru harus dapat melakukan upaya upaya dalam meningkatkan prestasi anak didik. Salah satu cara yang dapat dilakukan oleh guru untuk memotivasi peserta didik dalam pengajaran IPS Terpadunya itu dengan menggunakan media pembelajaran. Guru harus mengetahui bagaimana cara agar peserta didik tersebut bisa nyaman dalam belajar dan tidak membosankan. Guru bisa menggunakan media pembelajaran yang menarik dan membuat peserta didik senang belajar
Pengembangan website pada media ini didasarkan pada kebutuhan guru dan peserta didik di sekolah. Peserta didik membutuhkan pembelajaran yang bersifat “edutaintment” (education and entertainment) untuk menghindari rasa bosan dalam belajar, dan juga dengan adanya kemajuan teknologi pada zaman media pembelajaran dibuat untuk memudahkan peserta didik belajar dimanapun dan kapanpun (everywhere & everytime) dan juga diharapkan memudahkan siswa untuk memahami materi lebih mudah dan menyenangkan.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: 1) Mendeskripsikan desain pengembangan web sebagai media pembelajaran IPS Terpadu kelas VII di MTs Negeri Kota Madiun. 2) Mendeskripsikan efektifitas pembelajaran berbasis web sebagai sarana pembelajaran IPS Terpadu kelas VII di MTs Negeri Kota Madiun.
Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Research and Development (R&D), dengan model pengembangan ADDIE yang terdiri dari; 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, dan 5) Evaluation. Subyek penilaian produk untuk kelayakan web pada 3 ahli yaitu ahli materi, ahli desain, dan ahli pembelajaran, sasaran uji coba produk yaitu seluruh siswa kelas VII-L MTs Negeri Kota Madiun yang berjumlah 30 siswa.
Hasil penelitian & pengembangan web ini memenuhi kriteria valid dengan hasil uji coba materi mencapai tingkat kevalidan 89% ahli pembelajaran mencapai 80,6% dan ahli desain mencapai 86%. Hasil uji coba menunjukkan peningkatan keefektifan (Efectiveness) yang sebelum menggunakan media ini nilai siswa yang terendah rata – rata 50 lalu setelah menggunakan media ini nilai yang diperoleh siswa rata – rata 80. Hasil nilai tersebut peneliti menggunakan metode pre – test dan post- test. Yang mana pada data pre- test siswa belum menggunakan media web based learning ini dan ketika post test siswa menggunakan media. Lalu kemenarikan (Attractiveness) media ini diukur dengan menggunakan angket yang ditujukan kepada siswa yang berisi 10 butir pertanyaan tentang bagaimana kemenarikan media web ini, lalu hasil dari angket yang ditujukan kepada siswa yaitu sebesar 86% yang mana masuk dalam kriteria valid.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Efiyanti, Alfiana Yuli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Teaching Material; Social Integrated Subject; Web; Media Pembelajaran; IPS Terpadu | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Nuroniatul Khusnia | ||||||
Date Deposited: | 18 Apr 2018 11:01 | ||||||
Last Modified: | 18 Apr 2018 11:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9811 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |