Ubaidillah, A. (2017) Rekrutmen peserta didik dalam meningkatkan mutu lembaga pendidikan: Studi multisitus di MAN 1 Malang dan SMA Negeri 3 Malang. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
15710015.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penerimaan peserta didik baru merupakan kegiatan awal yang dilakukan lembaga pendidikan menjelang tahun ajaran baru. Kegiatan ini biasanya dilakukan dengan mengadakan seleksi, seleksi dilakukan sebagai upaya untuk memilih peserta didik yang berkualitas dari para calon peserta didik yang lain. Pemilihan cara yang tepat selalu menjadi pertimbangan lembaga pendidikan agar kegiatan seleksi penerimaan peserta didik baru berjalan sesuai dengan rencana yang ditetapkan.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui rekrutmen peserta didik dalam meningkatkan mutu lembaga pendidikan, dengan fokus penelitian, yaitu: 1) Bagaimana strategi seleksi peneriman peserta didik dalam mendapatkan calon peserta didik yang berkualitas? 2) Bagaimana proses seleksi penerimaan peserta didik? 3) Apa saja kendala yang dihadapi dalam seleksi penerimaan peserta didik? 4) Bagaimana implikasi pelaksanaan seleksi penerimaan peserta didik baru untuk meningkatan mutu?.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif diskriptif yaitu untuk menggambarkan, memaparkan, dan mengungkapkan hasil penelitian mengenai rekrutmen peserta didik, dengan jenis penelitian studi multisitus. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi seleksi peneriman peserta didik dalam menyaring calon peserta didik Yang Berkualitas terdapat 4 macam, yaitu: 1) Menggunakan srategi presentasi; 2) Menggunakan seleksi yang ketat dan terintegrasi; 3) Membuka dua jalur pendaftaran; 4) Menggunakan strategi pencitraan. Proses Penerimaan Peserta Didik Baru secara keseluruhan terdiri dari beberapa kegiatan, yaitu: pembentukan kepanitiaan, mengadakan rapat kordinasi pada seluruh panitia, mengadakan sosialisasi PPDB, pendaftaran peserta didik baru, melakukan seleksi peserta didik baru, penentuan peserta didik yang diterima, pengumuman hasil seleksi, dan daftar ulang. Kendala yang dihadapi dalam seleksi penerimaan peserta didik baru yaitu; 1) Sistem yang tidak tepat sasaran; 2) Kurangnya sosialisasi tatat cara mendaftaran melalui online; 3) Mensinergikan panitia dengan keterbatasan waktu dan kesempatan; 4) Terjadinya kecurangan dari peserta didik. Implikasi pelaksanaan seleksi penerimaan peserta didik baru untuk peningkatan mutu lembaga pendidikan yaitu: 1) Mempermudah dalam
ENGLISH:
Student admission is a routine activity for educational institutions before entering a new academic year. They carry out the activity using a selection in order to choose qualified students among the applicants. The institutions always consider a proper way of selection system to get the plan in place.
The study aims to reveal the student admission in improving the quality of educational institutions and focuses on: 1) How is the strategy of student admission to get qualified candidates? 2) How is the process of student admission? 3) What are the difficulties in conducting the process? 4) What is the implication of student admission process to improve the quality?
The study is a multisite research which employs a qualitative descriptive approach to describe, explain and reveal the result. The researcher collects the data using interview, observation, and documentation.
The result of the study shows that the strategy of student admission process to select qualified candidates includes: 1) presentation; 2) tight and integrated selection; 3) two-line registration; 4) image creating. The process of student admission consist of several stages such as the formation of board of committee, coordination meeting for all committee members, student admission socialization, student registration, student selection, the decision making on the student admission, the announcement, and re-registration. The difficulties in the process of student admission are; 1) Improper system; 2) the lack of regulation socialization on online registration; 3) Limited time and opportunity to synergy the committee members; 4) candidate cheating cases. The implication of student admission process to improve the quality of educational institutions includes: 1) to facilitate the process of students’ interest and talent verification; 2) to facilitate the development of student potency; 3) to facilitate learning process; 4) to improve educational services; 5) to improve school achievement.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Abidin, Munirul and Marno, Marno | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Rekrutmen Peserta Didik; Mutu Pendidikan; Student Admission; Education Quality | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam | |||||||||
Depositing User: | Indar Erdiana | |||||||||
Date Deposited: | 04 Mar 2018 10:11 | |||||||||
Last Modified: | 04 Mar 2018 10:11 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9749 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |