Faizah, Nurul (2017) Kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII di SMP Negeri 13 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130151.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pendidik merupakan salah satu komponen dalam proses mengajar. Agar penyelenggaraan pembelajaran dapat tercapai, maka diperlukan upaya seorang pendidik untuk memilih dan memiliki berbagai kreativitas dalam mengjar. Kreativitas yang digunakan dapat disesuaikan dengan materi pelajaran yang akan disampaikan. Al-Ibda’ (kreativitas) dalam bahasa Arab merupakan bentuk nomina verba dari kata kerja abda’a yang artinya adalah ikhtara’a (membuat sesuatu yang baru) atau ibtakara (berinovasi). Dengan kreaivitas yang bervariasi, maka pendidik akan meningkatkan motivasi belajar siswa. Dalam hal ini siswa dapat termotivasi untuk belajar IPS dengan kreativitas guru yang bervariasi.
Tujuan penelitian ini adalah untuk (1) Mendeskripsikan bagaimana bentuk kreativitas guru IPS untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII di SMPN 13 malang. (2) Mendeskripsikan respon siswa terhadap kreativitas guru IPS mengajar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII di SMPN 13 Malang. (3) Mendeskripsikan apa saja faktor pendukung dan penghambat kreativitas guru IPS dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII di SMPN 13 Malang.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif. Jenis penelitian deskriptif. Instrumen pertama adalah peneliti sendiri dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif kualitatif yang diperoleh selama melakukan pengamatan langsung di lapangan pengelolaan keabsahan data, pengelolaan keabsahan data.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa kreativitas guru IPS dapat meningkatkan motivasi belajar siswa kelas VII di SMPN 13 Malang. Kreativitas guru IPS di SMPN 13 Malang yakni menggunakan metode ceramah dan tanya jawab, berkunjung ke tempat sejarah, presentasi, think pair share, diskusi kelompok, Mind map (peta konsep), Skill grouping IPS (Membuat produk dari barang bekas.). Sedangkan motivasi belajar siswa dapat dilihat dari antusias siswa terhadap materi yang di sampaikan. Ketepatan siswa dalam menjawab pertanyaan dari guru, rasa ingin tahu siswa yang sangat besar terhadap materi, serta kesiapan siswa dalam kegiatan belajar mengajar.
ENGLISH:
An educator is one of components in the teaching process to achieve the implementation of learning, it requires an educator's efforts to choose and have the creativities in teaching. The creativity can be tailored to the subject matter. Al-Ibda '(creativity) in Arabic is verb form of the abda'a verb which means ikhtara'a (making something new) or ibtakara (innovating) with the creativities, the educator will improve student's learning motivation. In this case, students can be motivated to learn social science education with varied teacher creativity.
The purposes of the research were to (1) Describe the form of creativity of Social Science Education teacher in improving the student’s learning motivation of grade VII at SMPN 13 of malang. (2) Describe the students' responses against the creativity of Social Science Education teacher in improving the students' learning motivation of grade VII at SMPN 13 of Malang. (3) Describe the supporting and inhibiting factors of creativity of Social Science Education teacher in improving the students' motivation of Grade VII at SMPN 13 of Malang.
To achieve the objectives above, it was a qualitative research approach with the type of descriptive research. The first instrument was the researcher and the data collection techniques used observation, interview and documentation. Data were analyzed using qualitative descriptive analysis that was obtained during direct observation in the field of data validity management
The research results showed that the creativity of Social Science Education teacher can improve students' learning motivation of grade VII at SMPN 13 of Malang. The creativity of Social Science Education teacher at SMPN 13 Malang has been using lecture and question and answer method, visiting history place, presentation, think pair share, group discussion, Mind map, Social Science Education skill grouping (Making products from the used goods). the students' learning motivation can be seen from the student's enthusiasm towards the material. The accuracy of students in answering the questions from teachers, the large curiosity of students to the material, as well as readiness of students in teaching and learning activities.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Marno, Marno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kreativitas; Motivasi Belajar; The Creativity; Learning Motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | isna sari | ||||||
Date Deposited: | 16 Apr 2018 14:49 | ||||||
Last Modified: | 16 Apr 2018 14:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9723 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |