Isnaini, Isnaini (2017) Implementasi kegiatan ekstrakurikuler bahasa inggris di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sumberjati-Kademangan-Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13140135.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Ekstrakurikuler bahasa inggris yang ada di MIN Sumberjati terbentuk sebagai salah satu wadah pengembangan kemampuan siswa dalam bidang berbahasa. Kegiatan ekstrakurikuler ini dilaksanakan seminggu sekali setiap hari sabtu. Dengan adanya kegiatan ekstrakurikuler bahasa inggris, kemampuan siswa semakin terolah dengan baik. Dengan begitu, siswa memiliki kesiapan yang matang jikalau sewaktu-waktu ada acara lomba-lomba seperti AKSIOMA ataupun penampilan di atas panggung yang meharuskan mereka untuk tampil.
Berdasarkan hasil uraian di atas, maka penelitian ini bertujuan untuk: 1)mendeskripsikan latar belakang terbentuknya kegiatan ekstrakurikuler bahasa inggris. 2) mendeskripsikan proses kegiatan ekstrakurikuler bahasa inggris di MIN Sumberjati Blitar. 3) mendeskripsikan faktor pendukung dan penghambat dalam pelaksanaannya. Dan 4) mendeskripsikan solusi dalam menghadapi hambatan implementasi kegiatan ekstrakurikuler bahasa inggris di MIN Sumberjati-Kademangan-Blitar.
Dalam penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif, dan teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi untuk mendeskripsikan tentang impelementasi kegiatan ekstrakurikuler bahasa inggris yang ada di MIN Sumberjati-Kademangan-Blitar.
Hasil penelitian di lapangan menunjukkan bahwa: 1) Ekstrakurikuler bahasa inggris di MIN Sumberjati Blitar dilaksanakan dalam bentuk pembelajaran pidato bahasa inggris yang pelaksanaannya bersamaan dengan ekstrakurikuler yang lain dan sudah terjadwal oleh sekolah. Kegiatan ekstrakurikuler dibentuk sebagai kegiatan persiapan siswa sebelum mengikuti lomba-lomba AKSIOMA yang diadakan setiap tahun. 2) Kegiatan ekstrakurikuler bahasa inggris dilaksanakan setiap hari sabtu mulai jam 09.50 sampai dengan jam 12.00. Dalam proses pembelajarannya guru menyampaikan materi pidato dengan menggunakan metode ceramah, drill, dan demonstrasi. 3) Faktor pendukung yakni adanya siswa yang memiliki kemampuan bahasa inggris, adanya tenaga pengajar yang berkompeten serta adanya kerjasama antara pihak sekolah dengan wali murid. Dan faktor penghambat yakni kurangnya motivasi dari diri siswa sendiri serta kurangnya sarana dan prasarana yang mendukung. 4) Solusi untuk mengatasi hambatan yakni guru senantiasa memberikan motivasi kepada siswa, supaya siswa tetap mau ikut dalam ekstrakurikuler bahasa inggris dan mengembangkan kemampuannya dalam berbahasa inggris.
ABSTRACT
Extracurricular English that is in the Islamic Elementary school Sumberjati Kademangan Blitar is formed as one of the vessels for developing the ability of students in the field of language. Extracurricular activities are held once a week every Saturday. With the activity of English language extracurricular, the ability of students getting well processed. That way, students have a mature readiness if at any time there are events such as AKSIOMA competitions or performances on stage that require them to perform. Based on the results of the description above, this study aims to: 1) describe the background of the formation of extracurricular activities English language. 2) describe the process of English extracurricular activity in Islamic Elementary school Sumberjati Blitar. 3) to describe the supporting and inhibiting factors in the implementation. And 4) to describe the solution in facing the obstacle of implementation of English extracurricular activity in Islamic Elementary school Sumberjati-Kademangan-Blitar.
Based on the results of the description above, this study aims to: 1) describe the background of the formation of extracurricular activities English language. 2) describe the process of English extracurricular activity in MIN Sumberjati Blitar. 3) to describe the supporting and inhibiting factors in the implementation. And 4) to describe the solution in facing the obstacle of implementation of English extracurricular activity in Islamic Elementary school Sumberjati-Kademangan-Blitar.
This research uses qualitative descriptive approach, and data collection technique using observation, interview, and documentation method to describe the implementation of English extracurricular activities in Islamic Elementary school Sumberjati-Kademangan-Blitar.
The result of field research shows that: 1) English language extracurricular in Islamic Elementary school Sumberjati Blitar is done in the form of speech learning english which its implementation along with other extracurricular and has been scheduled by school. Extracurricular activities are established as a preparatory activity for students prior to the annual AKSIOMA competitions. 2) English extracurricular activities are held every Saturday from 09.50 to 12.00. In the process of learning, teachers deliver speech materials using lecture, drill, and demonstration methods. 3) Supporting factors namely the existence of students who have the ability of English, the presence of competent teachers and the cooperation between the school with guardian pupils. And the inhibiting factors are the lack of motivation of the students themselves and the lack of supporting facilities and infrastructure. 4) Solutions to overcome obstacles that teachers always provide motivation to students, so students still want to participate in English language extracurricular and develop its ability in English language
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Gafur, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Implementasi; Bahasa Inggris; Kecerdasan Bahasa; Implementation; English; Language Intelligence | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dellavia Azzahra Permata Putri | ||||||
Date Deposited: | 21 Mar 2018 14:46 | ||||||
Last Modified: | 08 May 2023 08:55 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9642 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |