Haditswara, Firsta (2017) Analisis perlakuan akuntansi aset bersejarah sesuai PSAP 07 tahun 2010 pada pengelolaan informasi Majapahit. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13520048.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Aset bersejarah merupakan aset pemerintah yang memiliki karakter khusus dibandingkan dengan golongan aset lainnya. Nilai budaya, pendidikan, lingkungan dan sejarah menjadikan aset bersejarah sangat penting keberadaanya, karenanya perlu dilakukan pengendalian dan pencatatan akuntansi sesuai PSAP 07 tahun 2010 pada Pengelolaan Informasi Majapahit. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis perlakuan aset bersejarah sesuai PSAP 07 tahun 2010 pada Pengelolaan Informasi Majapahit. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Data yang diperlukan diperolah melalui wawancara, observasi dan dokumentasi serta data sekunder yang berkaitan dengan penelitian ini.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa Pengelolaan Informasi Majapahit dalam hal pengakuan aset bersejarah telah sesuai dengan PSAP 07 yaitu diakui setelah adanya surat ketetapan dari pihak berwenang, selain itu kriteria umur berdasarkan Undang-Undang Cagar Budaya juga dipertimbangkan dalam menentukan pengakuan dari aset bersejarah. Penilaian aset bersejarah pada Pengelolan Informasi Majapahit masih mengalami kesulitan untuk menentukan metode yang digunakan pada penilaian aset bersejarah, namun telah sesuai dengan PSAP 07 yaitu aset bersejarah dinilai dengan nilai nol. Praktik akuntansi aset bersejarah dalam hal pengungkapan dan penyajiannya telah sesuai dengan PSAP 07 yaitu disajikan dengan nilai nol dan diungkapkan pada Catatan atas Laporan Keuangan tanpa nilai dengan hanya mencantumkan jumlah kuantitas unit dari aset bersejarah tersebut.
ENGLISH:
Heritage assets are government’s belonging which have significant characters rather than another asset. Heritage value, education, environment and history establish the existence of the heritage assets become much important. Therefore, it is necessary to restrain and accounting note based on PSAP 07 in 2010 at Majapahit Management Information. The aim of this study is to analyze the heritage assets treatment based on PSAP 07 in 2010 at Majapahit Management Information. This study utilizes qualitative descriptive method. The data are gotten from interview, observation and documentation and secondary data related to this study.
The findings of this study shows that Majapahit Management Information in terms of the admission of heritage assets have already in accordance with PSAP 07 that is admitted after remain the notice of assessment from the authority, moreover the age criteria based on the statute of cultural heritage are also considered on determining the admission from the heritage assets. The assessment of heritage assets at Majapahit Information Management still having trouble to decide the method which is used on the assessment of heritage assets, yet it already in accordance with PSAP 07 that is heritage assets rated with zero. The accounting treatment of heritage assets in terms of revealing and presenting already in accordance with PSAP 07 that is presented with zero and revealed on the note of financial report without value by only mentioning the number of quantity unit from those heritage assets.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Lestari, Yona Octiani | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Aset Bersejarah; Pengakuan; Penilaian; Penyajian; Pengungkapan; CaLK; Heritage Assets; Admission; Assesment; Presentation; Revealing | ||||||
Departement: | Fakultas Ekonomi > Jurusan Akuntansi | ||||||
Depositing User: | Ismail Alim Prayogi | ||||||
Date Deposited: | 09 Apr 2018 10:07 | ||||||
Last Modified: | 30 Apr 2018 10:24 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9624 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |