Arsana, Titis Nurul (2017) Strategi pembelajaran untuk siswa Diskalkulia dalam pembelajaran matematika kelas 3 di Sekolah Dasar Negeri Krebet 01 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13140017.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Proses pembelajaran matematika tidak selamanya berjalan mulus sesuai dengan tujuan pembelajaran. Salah stau faktor penghambat dalam proses pembelajaran matematika adalah siswa yang mengalami kesulitan belajar matematika (diskalkulia). Agar tujuan dari suatu pembelajaran dapat terlaksana, maka diperlukan upaya yang lebih baik dari guru dalam menggunakan strategi, pendekatan dan metode pembelajaran yang disesuaikan dengan kebutuhan siswa diskalkulia dalam proses pembelajaran matematika.
Tujuan penelitian ini adalah untuk : (1) mengetahui pendekatan yang digunakan oleh guru untuk siswa diskalkulia dalam pembelajaran matematika kelas 3 di SDN Krebet 01 Malang, (2) mengetahui metode yang digunakan oleh guru untuk siswa diskalkulia dalam pembelajaran matematika kelas 3 di SDN Krebet 01 Malang, (3) mengetahui dampak strategi pembelajaran untuk siswa diskalkulia dalam pembelajaran matematika kelas 3 di SDN Krebet 01 Malang.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Instrument kunci adalah siswa diskalkulia dan guru kelas, dan tekhnik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Data dianalisis dengan mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data secara sistematis, dan menarik kesimpulan terhadap temuan penelitian.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) pendekatan yang digunakan oleh guru untuk siswa diskalkulia dalam pembelajaran matematika kelas 3 di SDN Krebet 01 Malang yaitu pendekatan tuntas belajar, pendekatan kelompok dan pendekatan individual, (2) metode yang digunakan oleh guru untuk siswa diskalkulia dalam pembelajaran matematika kelas 3 di SDN Krebet 01 Malang yaitu metode visual, metode bernyanyi, metode diskusi, metode pemberian tugas, dan metode drill, (3) dampak strategi pembelajaran untuk siswa diskalkulia dalam pembelajaran matematika kelas 3 di SDN Krebet 01 Malang yaitu dari aspek kognitif, afektif dan psikomotorik siswa diskalkulia terlihat kurang dan belum mampu pada setiap indikator yang ada pada setiap ranah. sehingga siswa diskalkulia masih membutuhkan bimbingan dan arahan secara rinci dari kelas ketika proses pembelajaran matematika
ENGLISH;
The process of learning mathematics is not always running smoothly in accordance with the purpose of learning. One of the inhibiting factors in the learning process of mathematics is students who have mathematics learning disability (dyscalculia). In order for the purpose of a learning to be carried out, it needs to be better effort of teachers in using strategies. approaches and learning methods are suited to student needs of dyscalculia in the process of learning mathematics.
The purposes of this research are: (1) to know the approach is used by teachers for students of dyscalculia of grade 3 in the mathematics learning at SDN Krebet 01 Malang, (2) to know the method is used by the teacher for the dyscalculia students of grade 3 in the mathematics learning at SDN Krebet 01 Malang, (3) to know the impact of learning strategy for dyscalculia students of grade 3 in the mathematics learning at SDN Krebet 01 Malang.
To achieve above objectives, this research used a qualitative research approach with case study research. Key instruments are students of dyscalculia and classroom teachers, and data collection techniques used observation, interview and documentation. Data were analyzed by reducing irrelevant data, exposing data systematically, and glean conclusions on research findings.
The result of the research shows that (1) the approach was used by the teacher for the students of dyscalculia of grade 3 in the mathematics learning at SDN Krebet 01 Malang is the complete learning approach, group approach and individual approach, (2) the method was used by the teacher for the student of dyscalculia of grade 3 in the mathematics learning at SDN Krebet 01 Malang is visual method, singing method, discussion method, giving an assignment method, and drill method, (3) impact of learning strategy for student of dyscalculia of grade 3 in the mathematics learning at SDN Krebet 01 Malang that is from cognitive aspect, affective and psychomotor dyscalculia students look less and not able on each indicator that exist in each aspect yet. So dyscalculia students still need a guidance and direction in detail from the classroom when the process of mathematics learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wahyuni, Esa Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Diskalkulia; Dampak Strategi Pembelajaran; Dyscalculia; Impact of Learning Strategy | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Ikbar Romadona | ||||||
Date Deposited: | 26 Mar 2018 12:46 | ||||||
Last Modified: | 26 Mar 2018 12:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9611 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |