Zumaroh, Nova Triana (2017) Peningkatan kemampuan membaca, menulis dan menghitung pada siswa hiperaktif kelas II MI Mambaul Ulum Sepanjang Gondanglegi Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140079.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kemampuan membaca, menulis dan menghitung yang rendah adalah hambatan yang menjadikan pelaksanaan pembelajaran tidak efektif atau masalah, persoalan atau hal-hal yang menimbulkan masalah dalam pembelajaan yang belum bisa terpecahkan. Kendala dalam pembelajaran anak hiperaktif dapat berasal dari guru, peserta didik, kepala sekolah, ketersediaan sarana dan prasarana, keluarga dll.
Peneltian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kemampuan membaca, menulis dan menghitung serta peningkatan kemampuan membaca, menulis dan menghitung dengan terapi modifikasi perilaku dan media gambar, dan bagaimana cara mengatasi kendala bagi siswa hiperaktif Kelas II MI Mambaul Ulum Sepanjang Gondanglegi Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian ini adalah studi kasus. Kemudian pengumpulan data dengan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi.
Hasil dari penelitian yang dilakukan oleh peneliti adalah sebagai berikut: (1) Proses pembelajaran siswa hiperaktif di MI Mambaul Ulum Sepanjang Gondanglegi Malang proses pembelajaran yang dilakukan seperti pembelajaran reguler, calistung, olahraga, cara bersosialisasi. (2) Kendala yang dihadapi oleh guru dalam meningkatkan kemampuan membaca, menulis dan menghitung pada siswa hiperaktif yaitu yang pertama problem sarana penunjang sistem pendidikan inklusi, yang kedua problem materi, yang ke tiga problem motivasi, yang keempat problem konsentrasi. (3) Cara untuk mengatasi kendala yang terjadi dalam peningkatan kemampuan membaca, menulis dan menghitung pada siswa hiperaktif yaitu pertama tentang solusi sarana penunjang sistem pendidikan inklusi, guru memanfaatkan sarana yang ada. Kedua tentang solusi problem materi, guru menyederhanakan materi pembelajaran. Ketiga solusi problem motivasi, guru harus bisa menanamkan sikap bahwa semua siswa autis itu seperti siswa normal dengan terapi modifikasi perilaku. Keempat solusi problem konsentrasi, dengan melakukan program layanan pembelajaran dan program layanan kekhususan.
ENGLISH:
Low in read ability, write and calculate are the obstacle that makes the implementation of learning is not effective or being a problems, the problems or things that cause the problems in teaching activity still can not be solve. Constraints in learning hyperactive children can come from teachers, learners, principals, the availability of facilities and infrastructure, family etc.
The purposes of this research are to find out the solve, how the reading ability, writing and calculating and how to improve the reading ability, writing and calculating by behavior modification therapy and image media, and also how to overcome obstacles for Second Grade Hyperactivity Students in Elemenatry School Mambaul Ulum Sepanjang Gondanglegi Malang.
This research uses qualitative approach and case study type. Then, the data collection by observation method, interview, and documentation.
The results of this research conducted by researcher are: (1) The learning process of hyperactive students in Elementary School Mambaul Ulum Sepanjang Gondanglegi Malang is done like regular learning, reading, writing, counting, sport, and how to socialize with others. (2) The obstacles faced by the teachers in improving the reading ability, writing and counting on hyperactive students is the first problem supporting the inclusive education system, the second material problem, the third problem of motivation, the fourth problem of concentration. (3) The way for solving of obstacles that occur in improving the reading ability, writing and counting on hyperactive students is the first about the means of supporting the inclusive education system, teachers utilize existing facilities. The second about the solution of material problems, teachers simplify learning materials. The third solution the problem of motivation, teachers must be able to instill the attitude that all students with autism is like a normal student with behavior therapy modification. The fourth solution of concentration problems, by conducting learning service programs and service programs specificity
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ali, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Peningkatan; membaca; menulis; menghitung; Siswa Hiperaktif; Improvement; read; write; calculate; Hyperactivity Students | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Nandika Bintan Elhamah | ||||||
Date Deposited: | 16 Apr 2018 10:41 | ||||||
Last Modified: | 16 Apr 2018 10:41 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9604 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |