Husagi, Niar (2017) استخدام لعبة الصندوق والبطاقة السرية في تعليم المفردات العربية في المدرسة المتوسمة الحكومية بانقيل. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
13150094.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
ABSTRACT
Vocabulary is the sum of all words in a language, as well as the ability of words that a person knows and uses in speaking and writing. There are many strategies and methods to teach Arabic material. So also with sources and media that can be used in learning arabic language. In general, learning media is a tool of teaching and learning process. learning Arabic vocabulary will be more effective and interesting if using game media. And the game media is a learning medium
combined with language games and in its implementation involves all students either active or passive. This game is called a box and a mysterious card. The media used in mysterious box and card games is a box and message cards. These message cards can be commands, images or symbols, questions, points, bonuses or sanctions. This game can stimulate students' thinking power so that they are able to understand the
message or material given.
The formulation of the problem in this reseach is 1). How to learn arabic vocabulary using the mysterious box and card games in junior high school bangil?
2). How is the effectiveness of mysterious box and card games for the purpose of learning arabic vocabulary in junior high school bangil?
This reseach use an experiment method by quantitative approacment and consist of two group is a non experiment class and the second group is an experiment class. But instrument used in collecting data are using pre test and post test, observation, dokumentation and inteview.
This reseach showing some results indicate that: 1) in arabic teaching process in implementation of mysterious box and card games, that students feel motivated, enthusiasm, and excited in arabic language learning because in the teaching learning process is very fun. 2) reseach result indicate that the result of statitistical t= 3,92 then the reseach set t-table examined the existing consequence of freedom (degree of freedom) of t-table found that result in level 5%= 1,68830 and so more moral level result 10%= 1,30551, in the sense that H1 acceptable and H0 refuse
ABSTRAK
Kosakata atau perbendaharaan kata adalah jumlah seluruh kata dalam suatu bahasa, juga kemampuan kata-kata yang diketahui dan digunakan seseorang dalam berbicara dan menulis. Ada banyak strategi dan metode untuk bisa mengajarkan materi bahasa arab. Begitu juga dengan sumber dan media yang dapat digunakan dalam pembelajaran bahasa arab. Secara umum, media pembelajaran adalah alat bantu proses belajar mengajar. pembelajaran kosakata bahasa arab akan lebih efektif dan menarik jika menggunakan media permainan. Dan media permainannya merupakan media pembelajaran yang dikombinasikan dengan permainan bahasa dan dalam penerapannya melibatkan seluruh siswa baik yang aktif maupun pasif. Media yang digunakan dalam permainan KOKAMI adalah sebuah kotak dan kartu-kartu pesan. Kartu-kartu pesan tersebut dapat berupa perintah, gambar atau simbol, pertanyaan, pertunjuk, bonus atau sanksi. Permainan ini dapat merangsang daya pikir siswa sehingga mereka mampu memahami pesan atau materi yang diberikan.
Adapun rumusan masalah pada penelitian ini adalah 1). Bagaimana pembelajaran kosakata bahasa arab dengan menggunakan permainan kotak dan kartu misterius di MTsN Bangil? 2). Bagaimana efektvitas permainan kotak dan kartu misterius untuk tujuan pembelajaran kosakata bahasa arab di MTsN Bangil.
Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian eksprerimen dengan pendekatan kuantitatif dan terdiri dari dua kelompok, kelompok pertama kelas non eksperimen dan kelompok kedua adalah kelas eksperimen. Sedangkan instrument yang digunakan dalam pengumpulan data adalah tes berupa pre test dan post test, observasi, dokumentasi dan wawancara.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) Dalam pembelajaran bahasa arab khususnya pembelajaran kosakata bahasa arab menggunakan permainan kotak dan kartu misterius, dalam permainan ini di dalam kelas tersebut dibagi menjadi 3 kelompok, kelompok yang menang akan mendapatkan hadiah dan kelompok yang kalah akan diberi sanksi, dan setelah permainan kotak dan kartu misterius ini diterapkan siswa merasa sangat termotivasi, antusias, dan bersemangat dalam pembelajaran bahasa arab dikarenakan proses pembelajarannya sangat menyenangkan. 2) Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil uji t-test= 3,92 lebih besar dari padat= tabel 5%= 1,68830 dan 10%= 1,30551, dalam artian bahwa H1 diterima dan H0 ditolak
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Jauhari, Qomi Akit | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Mysterious Box and Card; Arabic Vocabulary; Permainan Kotak dan Kartu Misterius; Kosakata Bahasa Arab | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 06 Feb 2018 15:47 | ||||||
Last Modified: | 06 Feb 2018 15:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9584 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |