Anugraheni, Ernanda Widya (2017) Implementasi pembelajaran humanistik Kelas IIIB di Sekolah Dasar Islam Ababil Sidoarjo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12140157.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pembelajaran pendidikan humanistik merupakan sebuah model pembelajaran yang menggunakan pendekatan humanis. Dalam pembelajaran humanistik, siswa dipandang sebagai individu yang utuh dan unik. Siswa mempunyai berbagai macam potensi dan kecerdasan. Pembelajaran pendidikan humanistik berusaha untuk memanusiakan manusia yakni menghargai dan mengembangkan potensi tersebut. Oleh karena itu, peneliti tertarik meneliti penerapan pembelajaran humanistik di Sekolah Dasar Islam Ababil Sidoarjo. Sekolah tersebut mampu menerapkan pendidikan humanistik dalam pelaksanaan pembelajarannya. Pertanyaan yang akan dijawab peneliti dalam skripsi ini adalah (1) Bagaimana konsep pembelajaran humanistik di Sekolah Dasar Islam Ababil Sidoarjo? (2) Bagaimana implementasi pembelajaran humanistik di Sekolah Dasar Islam Ababil Sidoarjo? (3) Bagaimana evaluasi pembelajaran humanistik di Sekolah Dasar Islam Ababil Sidoarjo?
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Peneliti mendapatkan data menggunakan metode wawancara, observasi, dan dokumentasi. Tahap-tahap penelitian meliputi pra lapangan, pekerjaan lapangan, dan analisis data.
Hasil penelitian menyimpulkan bahwa (1) (a) konsep pembelajaran humanistik di Sekolah Dasar Islam Ababil Sidoarjo adalah pembelajaran yang memanusiakan manusia yaitu yang menghargai, menggali, melayani, dan membantu siswa untuk mengembangkan berbagai macam potensi yang dimiliki oleh siswa. (2) implementasi pembelajaran humanistik di Sekolah Dasar Islam Ababil Sidoarjo meliputi (a) pembelajaran bersifat menyenangkan dan melibatkan siswa. (b) media, alat, dan sumber ajar yang digunakan adalah media cetak dan elektronik, buku, dan lingkungan. (c) tidak ada sanksi yang memberatkan yang diberikan kepada siswa (d) guru berperan sebagai pendidik, pembimbing, motivator, dan fasilitator. (e) peran siswa ketika kegiatan belajar mengajar adalah siswa terlibat aktif dan siswa merasa nyaman ketika proses pembelajaran. (f) faktor pendukung meliputi guru yang berkompeten, berkomitmen serta fasilitas yang baik. (g) faktor penghambat adalah masih terdapat guru yag kurang kreatif, keterbatasan tenaga ahli. (h) upaya mengatasi faktor penghambat adalah melakukan sharing rutin, menjalin hubungan dengan dinas terkait dan meningkatkan kompetensi guru. (3) evaluasi dilaksanakan dengan memperhatikan aspek kognitif, psikomotorik, dan afektif.
ENGLISH:
Humanistic education learning is a learning model that use a humanist approach. In humanistic learning, students are seen as individuals who complete and unique. Students have a variety of potential and intelligence. Learning humanistic education seeks to humanize the value and develop that potential. Therefore, researchers are interested in examining the application of humanistic learning in Islamic primary school Ababil Sidoarjo. The school is able to apply humanistic education in the implementation of learning. Questions will be answered researchers in this thesis are (1) How does the concept of humanistic learning in Islamic primary school Ababil Sidoarjo? (2) how the implementation of humanistic learning in Islamic primary school Ababil Sidoarjo? (3) How would you evaluate the humanistic learning in Islamic primary school Ababil Sidoarjo?
This study used a qualitative approach. Researchers obtain data using interviews, observation, and documentation. The stages include pre-field research, field work and data analysis.
The study concluded that (1) (a) the concept of humanistic learning in Islamic primary school Ababil Sidoarjo is the humanizing learning that is appreciated, dig, serve, and help students to develop a wide range of potential possessed by the students. (2) the implementation of humanistic learning in Islamic primary school in Sidoarjo Ababil include (a) learning is fun and engaging students. (b) media, tools and teaching resources used are print and electronic media, books, and the environment. (c) no sanctions onerous given to students (d) teachers act as educators, mentors, motivators and facilitators. (e) the role of students when teaching and learning is engaging students actively and students feel comfortable when the learning process. (f) the supporting factors include teachers who are competent, committed and good facilities. (g) inhibiting factor is there are still teachers who are less creative, lack of expertise. (h) an attempt to overcome the inhibiting factors are sharing routine, relationships with related agencies and improve the competency of teachers. (3) evaluation is carried out with due respect to the cognitive, psychomotor, and affective.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pembelajaran Humanistik; Learning Humanistic | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Ikbar Romadona | ||||||
Date Deposited: | 26 Mar 2018 12:52 | ||||||
Last Modified: | 26 Mar 2018 12:52 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9534 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |