Fajriyah, Lily (2017) Pengelolaan kelas pada sekolah inklusif di SDN Sumbersari 1 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13140066.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Sekolah inklusif adalah sekolah yang menggabungkan layanan pendidikan khusus dan regular dalam satu sistem pendidikan. Dengan adanya sekolah inklusif semua anak akan mendapatkan layanan pendidikan tanpa stigma yang dihubungkan dengan pendidikan khusus. Sebagaimana telah dinyatakan dalam UUD 1945 pasal 31 bahwa semua warga Negara berhak memperoleh pendidikan.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mendiskripsikan bagaimana mengelola kelas dari faktor fisik di SDN Sumbersari 1 Malang, (2) mendiskripsikan bagaimana mengelola kelas dari faktor sosio-emosional di SDN Sumbersari 1 Malang, (3) mendiskripsikan bagaimana mengelola kelas dari faktor organisasional di SDN Sumbersari 1 Malang.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan mengambil latar belakang sekolah inklusif SDN Sumbersari 1 Malang. Adapun yang menjadi objek penelitian ini adalah guru kelas. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi dan dokumentasi. Adapun analisis data menggunakan analisis data model Milles and Huberman, yaitu data reduction, data display, dan conclution drawing/verification.
Adapun hasil penelitian ini menunjukan bahwa: (1) Pengelolaan kelas dari faktor fisik adalah: (a) Pengaturan ruang kelas dari penempatan meja kursi peserta didik dan guru sebaiknya sering dilakukan kombinasi mulai dari duduk geser setiap hari, bentuk kelompok-kelompok kecil, letter U dan yang lainnya serta disesuaikan dengan tingkat kejenuhan peserta didik. (b) Ventilasi dan jendela di sebelah kiri dan kanan agar memperlancar sirkulasi udara masuk ke dalam ruang kelas dan cahaya tidak menyilaukan. (c) Penempatan barang-barang disesuaikan dengan kondisi kelas dan jumlah peserta didik. Untuk peserta didik berkebutuhan khusus dalam penempatan posisi duduk di letakkan di depan. (d) Peserta didik mertasa nyaman dengan pengelolaan yang guru lakukan karena dilakukan atas dasar kebutuhan mereka. (2) Pengelolaan kelas dari faktor sosio-emosional adalah: (a) guru menyamakan kedudukan peserta didik baik regular maupun berkebutuhan khusus baik dalam hal materi, perlakuan dan penilaian, dengan catatan anak berkebutuhan khusus tersebut sudah bisa menyesuaikan dengan lingkungan kelas regular, (b) suara disesuaikan dengan kondisi kelas, (c) kepemimpinan situasional sebagai bentuk bahwa peserta didik adalah individu berpotensi yang harus di kembangkan kemampuannya. (3) Pengelolaan kelas dari faktor organisasional adalah: (a) adanya aturan tertulis di dalam kelas dalam bentuk tata tertib kelas, jadwal pelajaran, dan jadwal piket, (b) organisasi kelas untuk mengetur kelas mulai dari kebersihan dan kenyamanan demi terciptanya lingkungan kelas yang kondusif, bersih, dan nyaman.
ENGLISH:
Inclusive school is a school compares irregular education serve and regular into an education system. By the inclusive school, all of children may get education serve without stigma which be connected with irregular education. Based on the 1945’s constitution on 31’s paragraphs stated that all of citizen have the right to get education.
The objectives of this study were to: (1) describe how to manage the classes from the physical factors at SDN Sumbersari 1 Malang, (2) to describe how to manage the classes from the socio-emotional factors at SDN Sumbersari 1 Malang, (3) to describe how to manage the classes from the organizational factors at SDN Sumbersari 1 Malang.
To achieve the above objectives, it was used a qualitative research approach by taking the background of inclusive school of SDN Sumbersari 1 Malang. As for the object of this research, it was the classroom teacher. Data collection was done by interview, observation and documentation. While the data analysis was using data analysis of Milles and Huberman model, namely data reduction, display data, and conclusion drawing / verification.
The results of this study indicated that: (1) Classroom management of the physical factors were: (a) the arrangement of classroom from the placement of learners' and teachers' desks it would be better that the sitting combination every day, forming small groups, U-letter and others which was adjusted for the saturation level of learners. (b) Ventilation and windows on the left and right to facilitate air circulation into the classroom and less blinding lighting. (c) Placement of stuff was adjusted to the condition of the class and the number of learners. For learners with special needs, the placement of sitting position was placed in front. (d) Learners felt comfortable with the management done by the teachers because it was done on the basis of their needs. (2) Classroom management of socio-emotional factors were: (a) teachers equate both regular and learners with special needs in terms of materials, treatment and assessment, note that children with special needs were able to adjust to the regular classroom environment, (b) the sounds were adjusted to classroom conditions, (c) situational leadership as a form that learners were potential individuals who had to be developed. (3) Classroom management of organizational factors were: (a) the existence of written rules of the classroom in the form of classroom regulation, lesson schedule, and picket schedule; (b) classroom organization to manage the classes from cleanliness to coziness for the creation of a conducive, clean, and comfortable classroom environment.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengelolaan Kelas; Sekolah Inklusif; Classroom Management; Inclusive School | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dellavia Azzahra Permata Putri | ||||||
Date Deposited: | 21 Mar 2018 15:04 | ||||||
Last Modified: | 21 Mar 2018 15:04 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9525 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |