Prasetyo, Ainun Muttaqin Febriandhona (2017) Implementation of character values on tematik book in first grade in MIN Sukosewu Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13140055.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Implementation of character values is very important to note the article with the condition of the environment and society in today's many who intersect with norms and aqidah. So the School and teachers try to overcome this problem by inculcating the values of characters in thematic books to students, besides the School and teachers committed to each other to provide habituation-habituation or activities that support the cultivation of character values to students. It aims to print and maintain the genaration of the nation's characterized successor.
The purpose of this study is to; (1) to describe the implementation of character values in the thematic book in the first grade of State Madrasah Ibtidaiyah Sukosewu Blitar, (2) to describe obstacles in the implementation of character values in the thematic book in grade 1 Madrasah Ibtidaiyah Nrgeri Sukosewu Blitar.
To achieve the above objectives, used a qualitative research approach by taking the research location in MIN Sukosewu Blitar. The key instrument is the researcher himself and the data collection techniques used in the form of observation, interview and documentation. Data analysis is done by giving meaning to data that have been collected by the researcher, then from that meaning can be drawn a conclusion.
The results showed that, (1) implementation of characteristic values in the thematic book in the first grade of MIN Sukosewu was done by applying habits or activities which in turn functioned to instill the character values in the students. In addition, teachers also use teaching methods that are simple and easy to understand by students. Then the school environment is also very supportive for the implementation of the cultivation of character values on the students. (2) the obstacles of the implementation of the character values in the theme book in class 1 occur because there are some students who need special guidance in instilling the values of the characters, then the teacher is too focused to spend the subject matter rather than put forward the delivery of character values, and Environment and condition of the community residing in the student's residence that is less supportive of the planting of character values.
INDONESIA:
Implementasi nilai-nilai karakter merupakan hal yang sangat penting untuk diperhatikan pasalnya dengan kondisi lingkungan dan masyarakat pada zaman sekarang banyak yang bersinggungan dengan norma dan akidah. Maka pihak Sekolah dan guru berupaya untuk mengatasi masalah ini dengan cara menanamkan nilai-nilai karakter di buku tematik kepada siswa, selain itu pihak Sekolah beserta guru saling berkomitmen untuk memberikan pembiasaan-pembiasaan atau kegiatan yang mendukung penanaman nilai-nilai karakter kepada siswa. Hal ini bertujuan untuk mencetak dan menjaga genarasi penerus bangsa yang berkarakter.
Tujuan penelitian ini adalah untuk; (1) mendeskripsikan implementasi nilai-nilai karakter pada buku tematik di kelas satu Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sukosewu Blitar, (2) mendeskripsikan hambatan-hambatan dalam implementasi nilai-nilai karakter pada buku tematik di kelas 1 Madrasah Ibtidaiyah Nrgeri Sukosewu Blitar.
Untuk mencapai tujuan diatas, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan mengambil lokasi penelitian di MIN Sukosewu Blitar. Instrument kunci adalah peneliti sendiri dan teknik pengumpulan data yang digunakan berupa observasi, wawancara dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan memberikan makna terhadap data yang telah berhasil dikumpulkan oleh peneliti, kemudian dari makna itulah dapat ditarik sebuah kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) pelaksanaan implementasi nilai-nilai karakter pada buku tematik di kelas satu MIN Sukosewu dilakukan dengan cara menerapkan pembiasan-pembiasaan atau kegiatan yang dimana berfungsi untuk menanamkan nilai-nilai karakter pada siswa. Selain itu guru juga menggunakan metode mengajar yang sederhana dan mudah dipahami oleh siswa. Kemudian lingkungan Sekolah juga sangat mendukung untuk terlaksananya penanaman nilai-nilai karakter pada siswa. (2) hambatan implementasi nilai-nilai karakter pada buku tema di kelas 1 terjadi dikarenakan terdapat beberapa siswa yang memerlukan bimbingan khusus dalam menanamkan nilai-nilai karakter, kemudian guru yang terlalu fokus untuk menghabiskan materi pelajaran dari pada mengedepankan penyampaian nilai-nilai karakter, dan lingkungan serta kondisi masyarakat yang berada di tempat tinggal siswa yang kurang mendukung penanaman nilai-nilai karakter.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Octaberlina, Like Raskova | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Implementation; Student Character Values; Implementasi; Nilai-nilai Karakter Siswa | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dellavia Azzahra Permata Putri | ||||||
Date Deposited: | 21 Mar 2018 15:19 | ||||||
Last Modified: | 21 Mar 2018 15:19 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9522 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |