Ningsih, Nurlaili Siami (2017) Pengembangan media cerita bergambar pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) untuk meningkatkan hasil belajar Siswa Kelas 3 MI at-Taraqqie Putri Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11140143.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) adalah salah satu mata pelajaran yang diampu di tingkat Madrasah Ibtidaiyah. Selama ini guru kelas menggunakan metode mengajar ceramah dalam pembelajaran SKI. Sedangkan dalam mata pelajaran SKI banyak hal yang tidak bisa tersampaikan hanya dengan bahasa verbal. Siswa membutuhkan media yang bisa memberikan gambaran secara visual yang berhubungan dengan materi yang diajarkan.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mendeskripsikan produk pengembangan media cerita bergambar pada mata pelajaran SKI untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 3 MI At-Taraqqie Putri Malang, (2) mendeskripsikan hasil validasi media cerita bergambar pada mata pelajaran SKI kelas 3 MI At-Taraqqie Putri Malang, (3) mendeskripsikan efektifitas penggunaan media cerita bergambar pada mata pelajaran SKI untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 3 MI At-Taraqqie Putri Malang.
Untuk mencapai tujuan di atas, digunakan metode penelitian pengembangan atau research and development (R & D) yang pada akhirnya penelitian ini akan menghasilkan produk media cerita bergambar. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan tes. Instrumen berupa form validasi para ahli yaitu, ahli desain media, ahli bahasa, dan ahli pembelajaran bidang studi SKI. Tes yang diberikan kepada siswa sebagai alat pengukur keberhasilan dalam meningkatkan hasil belajar berupa soal pretes dan postes.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) pengembangan media cerita bergambar berupa bahan ajar buku cetak berukuran praktis sebagai penunjang pembelajaran di kelas 3 MI At-Taraqqie Putri Malang, (2) media cerita bergambar sebagai bahan ajar pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam telah memenuhi uji kelayakan validator ahli desain media mencapai presentase 78,8%, hasil validasi oleh ahli bahasa mencapai presentase 81,25%, dan hasil validasi ahli pembelajaran bisang studi mencapai presentase 78,3%, (3) dari hasil statistik uji MacNemar x^2 hitung = 18,3> x^2tabel = 0,0039, maka terdapat perbedaan hasil tes antara sebelum dan sesudah penggunaan media cerita bergambar.
ENGLISH:
History of Islamic Culture is the one lesson which studied in Islam Primary School. Up till now the class teacher using speech teaching’s method in Islam History Culture’s lesson. Whereas in History of Islamic Culture lesson there are many things which cannot be reach only by using verbal languange. The student needs a media which can give an image in a visual manner which is related with that lesson.
The purpose of this research is to: (1) describe the product of development of media story illustrated in History of Islamic Culture lesson to improve the learning result of 3th grade MI At-Taraqqie female student Malang, (2) describe validation result of media story illustrated in History of Islamic Culture lesson at 3th grade MI At-Taraqqie female student Malang, (3) describe the effectiveness of the use of media story illustrated at History of Islamic Culture lesson to improve the study result of 3th grade MI At-Taraqqie female student Malang.
In order to achieve the above objectives, research and development (R & D) methods are used, and ultimately this research will produce a pictorial story media product. Data collection techniques used are observation, interview and test. Instruments include the form of validation of experts ie, media design experts, linguists, and SKI study field experts. The tests given to students as a means of measuring success in improving learning outcomes in the form of pretest and postes.
The result of the research shows that (1) the development of media story illustrated in the form of instructional material of practical textbook as supporting learning in 3th grade MI At-Taraqqie Female Malang, (2) media story illustrated as a teaching material of History of Islamic Culture has fulfilled validity test from the media design expert by achieved a percentage of 78.8%, the result of validation by the linguist reached the percentage of 81.25%, and the validation result from the study sector expert reaches 78.3% percentage, (3) from the test statistic of MacNemar x^2 hitung = 18,3> x^2tabel = 0,0039, then there are differences in test results between before and after the use of pictorial story media.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhdi, A | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media Cerita Bergambar; Sejarah Kebudayaan Islam (SKI); Hasil Belajar; Media Story Illustrated; History of Islamic Culture (SKI); Learning Outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Ikbar Romadona | ||||||
Date Deposited: | 26 Mar 2018 12:53 | ||||||
Last Modified: | 26 Mar 2018 12:53 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9505 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |