Izzudin, Muhammad (2017) Analisis isi karangan mata pelajaran bahasa Indonesia pada siswa kelas V MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13140046.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (12MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Analisis pengembangan isi karangan merupakan salah satu keterampilan yang harus dikuasai oleh siswa dalam mata pelajaran Bahasa Indonesia.Pengembangan isi karangan dalam mata pelajaran Bahasa Indonesia bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa.Sehingga dengan diterapkannya pengembangan isi karangan mata pelajaran Bahasa Indonesia siswa menjadi lebih terampil dalam menulis. Dalam pelaksanaannya siswa diberi tema kemudian siswa mengembangkan sendirisehingga menjadi karangan yang terdiri dari beberapa paragraf.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) Mengetahui kompetensi siswa kelas V di MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar dalam menuis isi karangan, (2) Menemuka hambatan yang dialami siswa kelas V di MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar dalam menulis isi karangan, (3) Menemukan upaya guru untuk meningkatkan kemampuan siswa kelas V di MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar dalam menulis isi karangan, (4) Mengetahui hasil analisis isi karangan mata pelajaran bahasa Indonesia pada siswa kelas V MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar.
Metode penelitian yang digunakan adalah menggunakan pendekatan penelitian bersifat kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif yang menghasilkan data berupa kata-kata tertulis atau lisan untuk menggambarkan atau menjelaskan secara sistematis, faktual dan akurat mengenai fakta dari sumber data yang diamati.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa:(1) kompetensi siswa kelas V di MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar dalam menulis isi karangan adalah terdapat beberapa siswa yang mampu mengembangkan isi karangan dengan baik dan terdapat beberapa siswa yang kurang mampu mengembangkan dengan baik, (2) Hambatan yang dialami siswa kelas V di MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar dalam menulis isi karangan adalah kurangnya kemampuan siswa dalam mengembangkan kata kata dan menyusun kata kata dan juga kurang nya waktu untuk pembiasaan menulis karangan , (3) Upaya guru untuk meningkatkan kemampuan siswa kelas V di MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar dalam menulis isi karangan adalah melakukan pembiasaan menulis karangan, (4) Hasil analisis isi karangan mata pelajaran bahasa Indonesia pada siswa kelas V MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar adalah karangan yang siswa lebih cenderung masuk kedalam jenis karangan narasi.
ENGLISH:
Analyzing the content development essay is one of the skills that must be mastered by students in the subjects of Indonesian language. It is aimed to improve students' essay skills. As a consequence, students are more skilled to write the development of contents essay Indonesian language subjects. Practically, the students are given the theme, then they develop themselves into essays consisting of several paragraphs.
The objectives of this research are: (1) to know the students' competence of 5th grades in MIN Sumberjati Kademangan Blitar towards the writing of the content of the article, (2) to find out barriers experienced by students of 5th grades in MIN Sumberjati Kademangan Blitar in writing the content of the article, (3) to find the efforts of teachers encouraging students' writing skills in 5th grades MIN Sumberjati Kademangan Blitar in writing the content of the article, (4) to know the results of a content analysis of subjects Indonesian essay in 5th grades MIN Sumberjati Kademangan Blitar.
The research method used is a qualitative research approach with descriptive research type that produces word or keyword data or explain systematically, factually and accurately to the facts of the observed data source.
The result of the research shows: (1) The competence of 5th grades students in MIN Sumberjati Kademangan Kabupaten Blitar in the writing of the content of essay is some students who are able to develop the contents of the essay well and there are some students who are less able to develop well, (2) Barriers experienced of 5th grades students at MIN Sumberjati Kademangan Blitar in writing the table of contents is the lack of ability of students to develop words and compose words and also his lack of time to get accustomed to write essays, (3) teacher's efforts to improve the ability of 5th grades students in MIN Sumberjati Blitar regency in the writing of the content Essay is writing essay regularly, (4) The result of content analysis of Indonesian subjects in 5th grades students MIN Sumberjati Kademangan Blitar Regency categorized as narrative essay.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mulyono, Mulyono | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Isi Karangan; Mata Pelajaran Bahasa Indonesia; Content Essay; Lesson Indonesian. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Taufik Handiadi | ||||||
Date Deposited: | 09 Apr 2018 13:27 | ||||||
Last Modified: | 09 Apr 2018 13:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9491 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |