Humaida, Zulva Khoridatul (2017) Pengaruh dukungan sosial dan self efficacy terhadap motivasi berprestasi siswa kelas VIII MTs. Raudlatut Thalabah Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13410096.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Prestasi menjadi salah satu permasalahan dalam bidang pendidikan. Permasalahan dalam bidang pendidikan untuk siswa memiliki prestasi dapat disebabkan oleh beberapa hal diantaranya merupakan susah berkonsentrasi, kurang percaya diri, dan masalah-masalah sosial dalam lingkungannya. Untuk mewujudkan anak memiliki prestasi harus memiliki motivasi. Motivasi berprestasi merupakan motivasi paling penting dalam dunia pendidikan. Untuk mewujudkan siswa memiliki motivasi berprestasi yang baik terdapat faktor yang mempengaruhinya baik dari dalam diri siswa maupun faktor dari luar. Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan adanya (1) Pengaruh dukungan sosial terhadap motivasi berprestasi (2) Pengaruh self efficacy terhadap motivasi berprestasi (3) Pengaruh dukungan sosial dan self efficacy terhadap motivasi berprestasi.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan metode analisis regresi berganda. Populasinya adalah seluruh siswa kelas VIII MTs Raudlatut Thalabah dengan total 113 siswa. Teknik sampling yang digunakan adalah random sampling, dengan mengambil sampel sebanyak 57 siswa.. Hasil pengujian hipotesis menunjukkan bahwa (1) Dukungan sosial berpengaruh positif terhadap motivasi berprestasi. Dengan nilai β 0,570 nilai signifikansi 0,000. Dengan prosentase 32,5% (2) Self efficacy berpengaruh positif terhadap motivasi berprestasi dengan nilai β 0,239 nilai signifikansi 0,026. Dengan prosentase sebesar 5,7% (3) terdapat pengaruh positif dukungan sosial dan self efficacy terhadap motivasi berprestasi dengan nilai R square sebesar 0,423 dengan prosentase 42,3%. Data tersebut menyatakan bahwa hipotesis diterima. Bahwa dukungan sosial dan self efficacy memberikan sumbangsih pengaruh terhadap motivasi berprestasi sebesar 42,3%, dan dukungan sosial mempunyai pengaruh lebih besar dari pada self efficacy terhadap motivasi berprestasi siswa.
ENGLISH:
Achievement becomes one of the problems in the education. The Problems in havingan achievement can be caused by several things such as difficult to concentrate, lessconfident, and social problems in the environment. To realize achievement of the child must have motivation. Achievement motivation is the most important motivation in the world of education. To realize a good achievement motivation of the students, there are factors that influence both from within the students and external factors. This study aims at proving (1) The influence of social support toward achievement motivation (2) The influence of self efficacy toward achievement motivation (3) The influence of social support and self efficacy toward achievement motivation.
This research used quantitative approach by using multiple regression analysis method. The population was all students of class VIII of Islamic Junior High School (MTs) Raudlatut Thalabah with total of 113 students. The sampling technique used random sampling, taking samples of 57 students .The results of hypothesis testing showed that (1) the social support positively influenced the achievement motivation. With a value of β 0.570 of significance value of 0.000. With a percentage of 32.5% (2) Self efficacy positively influenced the achievement motivation with the value of β 0.239 of significance value of 0.026. With the percentage of 5,7% (3) there was positive influence of social support and self efficacy against achievement motivation with R square value of 0,423 with percentage of 42,3%. The data stated that the hypothesis was accepted. The social support and self efficacy contributed the influence against the achievement motivation, it was 42.3%, and social support had more influence than self efficacy toward student achievement motivation
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ardani, Tristiadi Ardi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Dukungan Sosial; Self Efficacy; Motivasi Berprestasi | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | ||||||
Date Deposited: | 11 Feb 2018 18:49 | ||||||
Last Modified: | 11 Feb 2018 18:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9314 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |