Khafid, Moch (2017) Efektivitas bimbingan belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI MIA mata pelajaran sejarah di MAN Gondanglegi. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12130045.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dalam kegiatan belajar mengajar dipendidikan formal seperti pada tingkat SMA/MAN kegiatan bimbingan belajar yang dilakukan di luar jam pelajaran yang bertujuan untuk menambah pemantapan pemahaman siswa yang maksimal terhadap materi-materi sejarah yang banyak dilupakan oleh peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas bimbingan belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI MIA mata pelajaran Sejarah di MAN Gondanglegi.
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Menjelaskan pelaksanaan bimbingan belajar siswa kelasXI MIA mata pelajaran sejarah di MAN Gondanglegi, (2) Menjelaskana hasil belajar siswa kelas XI MIA mata pelajaran sejarah di MAN Gondanglegi.(3) Efektivitas bimbingan belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI MIA mata pelajaran sejarah di MAN Gondanglegi.
Untuk mencapai tujuan tersebut, maka digunakan pendekatan kualitatif bersifat deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dokumentasi dan triagulasi sumber. Data di analisis dengan cara pengumpulan data, reduksi, penyajian data dan penerikan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan sebagai berikut: (1) Pelaksanaan Bimbingan belajar dilakukan setelah menghadapi UTS, pelaksnaanya di lakukan di luar jam pelajaran setelah pulang sekolah dan bimbingan belajar di lakukan tiga kali seminggu agar siswa lebih fokus dan terlaksana secara efisien untuk menerima materi yang di sampaikan, tujuan pelakasanaan bimbingan adalah untuk menambah pemantapan pemahaman siswa yang maksimal terhadap materi-materi sejarah yang banyak dilupakan, selain itu ada kendala yang dihadapi dalam pelaksanaan bimbingan belajar yaitu soal waktu dan juga kurangnya minat siswa terhadap pelajaran sejarah (2) Hasil belajar mata pelajaran sejarah yaitu adanya peningkatan baik dalam segi nilai maupun dari pemahaman siswa terbukti siswa merasa senang dan terbantu karena metode yang digunakan oleh guru sangat bervariasi yang membuat siswa tidak lagi merasa boring atau jenuh ketika sedang belajar mata sejarah. (3) efektivitas bimbangan belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa mata pelajaran sejarah sangat efektif dan tepat guna dalam mencapai tujuan yang ingin dicapai oleh sekolah, terbukti sebagian besar siswa mengalami peningkatan nilai dari nilai sebelumnya dengan adanya bimbingan tersebut.
ENGLISH:
In teaching and learning activities in formal education such as at the level of public or Islamic Senior high school, learning guidance activity that is conducted outside the lesson that aims at increasing the consolidation of maximum students' understanding toward historical materials. This research aimed at describing the effectiveness of learning guidance in improving student learning outcomes of Class XI MIA of History Subject at public Islamic senior high school (MAN) Gondanglegi Malang.
This research aimed at: (1) Explaining the learning guidance effectiveness of Class XI MIA of History Subject at Public Islamic Senior High School (MAN) Gondanglegi Malang, (2) Explaining the results of student learning outcomes of Class XI MIA of History Subject at Public Islamic Senior High School (MAN) Gondanglegi Malang (3) Learning guidance effectiveness in Improving Student’s Learning Outcomes of Class XI MIA of History Subject at Public Islamic Senior High School (MAN) Gondanglegi Malang.
To achieve these objectives was qualitative descriptive approach. Data collection techniques used observation, interview, documentation and triangulation of sources. Data was analyzed by data collection, reduction, data presentation and conclusion.
The results of the study showed as follows: (1) Implementation of learning guidance was conducted after UTS, the implementation was done outside the school after learning at 15:15 WIB and guidance of learning was done three times in a week so that students could be more focused and implemented efficiently to receive material. The purpose of guidance was to increase the comprehension of students' understanding of the historical material, in addition there were obstacles that were encountered in the implementation of the guidance of learning , namely the time and also the lack of interest of students to the lessons of history (2) The results of study in the History lesson were the increase students' understanding both in value or students' understanding that proved the students felt happy and helpful because the appropriate methods that were used by teachers , and it can’t make students feel boring or saturated when learning the material. (3) the effectiveness of learning guidance in improving students' learning outcomes of history subject was too effective and appropriate in achieving the goals, it was proved by the students that were experienced the value increase from the previous value because of that guidances.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Pusposari, Luthfiya Fathi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Evektivitas; Bimbingan; Hasil belajar; Sejarah; Effectiveness; Guidance; Learning Outcomes; History | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Afib Rif'an Nashruddin | ||||||
Date Deposited: | 08 Mar 2018 17:22 | ||||||
Last Modified: | 08 Mar 2018 17:22 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9282 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |