Ulfa, Widyanna (2017) Pengaruh pola asuh, fasilitas orangtua dan fasilitas sekolah terhadap hasil belajar ilmu pengetahuan sosial siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Lawang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130055.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Hasil belajar adalah hasil yang diperoleh siswa setelah mengikuti kegiatan belajar dalam kurun waktu tertentu yang mengakibatkan perubahan dalam diri individu maupun kelompok sebagai hasil dari aktifitas dalam belajar. Hasil belajar juga dapat dipengaruhi oleh beberapa faktor yang diantaranya yakni pola asuh orangtua, fasilitas orangtua dan fasilitas sekolah.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk (1) menjelaskan pengaruh pola asuh orangtua terhadap hasil belajar IPS siswa kelas VIII di SMP Negeri 2 Lawang (2) menjelaskan pengaruh fasilitas dari orangtua terhadap hasil belajar IPS siswa kelas VIII di SMP Negeri 2 Lawang (3) menjelaskan pengaruh fasilitas dari sekolah terhadap hasil belajar IPS siswa kelas VIII di SMP Negeri 2 Lawang (4) menjelaskan pengaruh pola asuh , fasilitas orangtua dan fasilitas sekolah terhadap hasil belajar IPS siswa kelas VIII di SMP Negeri 2 Lawang.
Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian deskriptif korelasional. Metode pengumpulan data yang dipakai adalah metode angket (kuisioner). Subyek penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Lawang dengan jumlah 152 siswa. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan statistik deskriptif dan regresi linier berganda.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) pola asuh orangtua tidak berpengaruh signifikan dalam meningkatkan hasil belajar siswa ditunjukkan dengan 0,098 < Ttabel 1,97612.(2) fasilitas orangtua tidak berpengaruh sigifikan dalam meningkatkan hasil belajar siswa ditunjukkan dengan 0,345 < Ttabel 1,97612.(3) fasilitas sekolah tidak berpengaruh sigifikan dalam meningkatkan hasil belajar siswa ditunjukkan dengan 1,418 <Ttabel 1,97612.(4) pola asuh, fasilitas orangtua dan fasilitas sekolah tidak berpengaruh signifikan terhadap hasil belajar siswa kelas VIII pada mata pelajaran IPS di SMP Negeri 2 Lawang yang ditunjukkan dengan Fhitung 0,773 <Ftabel 2,67 dengan signifikansi 0,511(α=0,05).
ENGLISH:
Learning outcome is the obtained outcome which the students got after following learning activities in certain period of time. It results changes not only in an individual but also group as a result of learning activities. Learning outcome can also be influenced by some factors which are namely parenting, parents’ facilities and school facilities.
The present research was purposed to (1) explain the influence of the parentings on the Social Science learning outcome of the VIIIth grade students of SMP Negeri 2 Lawang ( 2) explain the influence of parent’s facilities on the Social Science learning outcome of the VIIIth grade students of SMP Negeri 2 Lawang (3) explain influence of the school facilities on the social science learning outcome of the VIIIth grade students of SMP Negeri 2 Lawang (4) explaining the influence of parenting styles, parents’ facilities and school facilities on the Social Science learning outcome of the VIIIth grade students of SMP Negeri 2 Lawang.
Quantitative: descriptive correlative study was employed in the present research. The data was collected by using questionnaire. The subjects of the study were the entire VIIIth grade students of SMP Negeri 2 Lawang on the amount of 152 students. Then, the data was analized by using descriptive statistic and doubled linear regression.
Results of research indicated that (1) the parenting styles didn’t effect significantly in improving the students’ learning outcome which was shown by 0,098 < t-table 1,97612.(2) parents facilities didn’t effect significantly in improving students’ learning outcome which was shown by 0,345 < t-table 1,97612.(3) school facilities didn’t effect significantly in improving students’ learning outcome which was shown by 1,418 < Ttabel 1,97612.(4) Parenting styles, parent facilities and school facilities didn’t effect significantly in improving VIIIth grade students learning outcome on Social Science subject in SMP Negeri 2 Lawang which was shown at with F-value 0,773 < F-table 2,67 on 0,511(?=0,05) significance
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wahidmurni, Wahidmurni | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pola Asuh; Fasilitas Orangtua; Fasilitas Sekolah; Hasil Belajar; Parentings, Facility Parent, Facility Go to school; Result of Learning | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 11 Feb 2018 22:47 | ||||||
Last Modified: | 11 Feb 2018 22:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9278 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |