Isrotun, Dewi (2017) The utilization of technology information to support entrepreneurship activity among students of social science education department in UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130053.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
Entrepreneurship offered as one of solution to react unemployment problems in Indonesia. Entrepreneurship values which includes of creativity and innovative can create independent character for society, particularly to create the job. Through education, internalizing entrepreneurship values is easier to do. But, as a practice which adopted to science, entrepreneurship concept can not limited to learning activity in the class. Entrepreneurship need practice system to support students character building. Then, beside of achieve entrepreneurship material in the class, students also do entrepreneurship learning outside of class, to make the understanding stronger.
The objectives of the research are: (1) to describe the implementation of marketing strategy in entrepreneurship activity among students, (2) to describe using of technology information to support entrepreneurship activity among students, (3) to describe the obstacles faced by students on utilize technology information to support entrepreneurship activity.
To achieve the objectives of research used qualitative research approach with descriptive qualitative type. The reason of using qualitative descriptive is researcher will describe phenomenon of utilization technology information used by students to support entrepreneurship activity. Data collection techniques in the research are observation, deep interview, and documentation. To check validity of data uses triangulation technique. Data analysis did by data reduce the data which not relevant, display the data, and make conclusion.
The result of research shows that, (1) implementation of marketing strategy did by students classified into 4P, that are product, price, placement, and promotion, (2) utilization of technology information to support entrepreneurship activity is the using as media or tool help students to promote the product through advertising on social media, (3) the obstacles faced by students on utilize technology information to support entrepreneurship activity is possible to deception, wider competitor, less consumer trust, image of product influenced by picture quality, and networking.
INDONESIA:
Kewirausahaan ditawarkan sebagai salah satu solusi untuk menyikapi permasalahan pengangguran di Indonesia. Nilai–nilai kewirausahaan yang mencakup kreatifitas dan inovasi dapat menciptakan kemandirian bagi masyarakat, khususnya dalam menciptakan lapangan pekerjaan. Melalui pendidikan, penanaman nilai-nilai kewirausahaan dapat lebih mudah dilakukan. Namun, sebagai sebuah praktik yang diadopsi dalam dunia keilmuan, konsep kewirausahaan tidak dapat hanya dibatasi dalam sistem pembelajaran di kelas. Kewirusahaan membutuhkan sistem praktik, untuk menunjang pembentukan karakter kewirausahaan mahasiswa. Sehingga, dapat memperkuat teori yang telah didapatkan dalam proses pembelajaran.
Tujuan dari penelitian ini ialah untuk: (1) mendeskripsikan penerapan strategi pemasaran dalam kegiatan kewirausahaan mahasiswa, (2) mendeskripsikan penggunaan teknologi informasi untuk mendukung kegiatan wirausaha mahasiswa, (3) mendeskripsikan hambatan-hamabatan yang dihadapi mahasiswa dalam menggunakan teknologi informasi untuk mendukung kegiatan wirausaha.
Untuk mencapai tujuan penelitian tersebut, digunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis penelitian deskripstif kualitatif. Pemilihan deskriptif kualitatif dikarenakan peneliti ingin mendeskripsikan fenomena penggunaan teknologi informasi yang digunakan oleh mahasiswa untuk mendukung kegiatan kewirausahaan. Teknik pengumpulan data yang digunakan ialah observasi, wawancara dan dokumentasi. Untuk mengecek keabsahan data, teknik yang digunakan ialah triangulasi. Penganalisisan data dilakukan dengan mereduksi data yang tidak relevan, memaparkan data dan menarik kesimpulan.
Hasil penelitan menunjukkan bahwa, (1) implementasi strategi pemasaran yang dilakukan oleh siswa dikelompokkan dalam 4P, yaitu product (produk), price (harga), placement (distribusi), promotion (promosi), (2) penggunaan teknologi untuk mendukung kegiatan wirausaha ialah penggunaannya sebagai media atau alat sangat membantu mahasiswa untuk mempromosikan produk melalui periklanan di media sosial, (3) hambatan-hambatan yang dihadapi mahasiswa dalam menggunakan teknologi informasi untuk mendukung kegiatan wirausaha ialah besarnya kemungkinan penipuan, pesaing lebih luas, kurang kepercayaan dari konsumen, kualitas gambar mempengaruhi citra produk, dibutuhkan jaringan yang luas.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Efiyanti, Alfiana Yuli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Entrepreneurship; Technology information; Marketing Strategy; Kewirausahaan; Teknologi Informasi; Strategi Pemasaran | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 11 Feb 2018 22:47 | ||||||
Last Modified: | 11 Feb 2018 22:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9274 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |