Hanafi, Ifan (2017) Pengembangan modul geografi berbasis integrasi sains-agama pada siswa kelas XI Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130018.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan media pembelajaran berbentuk modul integrasi di MAN 1 Malang ini didasarkan pada aspek spiritual dan kognitif yang tercantum dalam kompetensi ini Kurikulum 2013. Aspek tersebut merupakan aspek inti yang harus terwujud dalam pembelajaran siswa dikelas. Selain itu visi “Religius dan Humanis” yang terprogram di MAN 1 Malang juga harus terwujud dalam diri siswa. Oleh karena itu, disusun sebuah bahan ajar berupa modul geografi berbasis integrasi sains-agama.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan prosedur pengembangan Modul Berbasis Integrasi Sains-Agama untuk kelas XI/IPS di MAN 1 Malang dan untuk mengetahui keefektifan dan kemenarikan Modul Integratif terhadap hasil belajar siswa pada materi Pelestarian Lingkungan Hidup dan Pembangunan Berkelanjutan.
Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian dan pengembangan (Research and Development) ini adalah model yang diadopsi dari model pengembangan Borg & Gall yang terdiri dari (1) analisis kebutuhan dan perencanaan (2) tahap pengembangan (3) tahap validasi dan revisi produk (4) uji coba (5) revisi atau perbaikan produk (6) implementasi. Sedangkan subjek penelitian adalah dosen, guru, dan siswa kelas XI IPS/1 MAN 1 Malang. Pengumpulan data menggunakan angket, pedoman wawancara, dan lembar observasi.
Adapun hasil pengembangan ini adalah (1) telah berhasil menjelaskan dengan detail prosedur pengembangan modul integratif (2) pengembangan ini terbukti telah efektif dan menarik untuk meningkatkan hasil belajar siswa yang didasarkan pada hasil yang didapat dari validator ahli materi geografi 86,15 %, ahli materi keislaman 90,76 %, ahli desain 80 %, guru bidang studi 90 %, serta tanggapan siswa 79,35 %. Adapun peningkatan hasil belajar ditunjukan analisis data hasil belajar pre-test dan post-test dari hasil uji-t yang dilakukan dengan taraf kebenaran 95 % diperoleh hasil sebesar thitung > ttabel atau 4,87 > 1,703. Hal ini menunjukan bahwa produk yang dikembangkan memiliki tingkat validitas yang tinggi dan kemenarikan yang tinggi, sehingga layak digunakan dalam menunjang kegiatan belajar mengajar.
ENGLISH:
Development of learning media in the form of module integration in MAN 1 Malang based on spiritual and cognitive aspect which is included in Curriculum 2013 competency. That aspect is a main aspect that must be materialized in class student learning. Besides, the vision “Religion and Humanism” which programmed in MAN 1 Malang must be materialized in student itself. Therefore, the researcher arranges a teaching material in the form of a geography module based on the integration of science-religion.
The objective of this study is to describes procedure development of module in a basis of integration science-religion for XI/IPS class in MAN 1 Malang and to identify the effectiveness and attractiveness of Integrative Module on student learning outcomes in the Environmental Conservation and Sustainable Development material.
Development model which is used in this research and development is model which adopted from Development model of Borg & Gall which consists of: (1) needs and planning analysis (2) development stage (3) validation and product revision stage (4) experiment (5) revision or improvement of product (6) implementation. Where as, subject of this research is lecturer, teacher and student of XI IPS/1 MAN 1 Malang class.
The results of this development are (1) success to explain in detail the integrative module development procedure (2) this development has already proved of effective and attractive way to increase student learning outcome which is based on the result from validator of material geographer expert 86.15%, 90.76% of Islamic material experts, 80% design experts, 90% of field teachers, and 79.35% of student responses. The improvement of learning result showed data analysis of pre-test and post-test result from t-test result done with 95% truth level obtained by tcount > ttable or 4,87> 1,703. This is also show that product which is developed has high level of validity and high attractiveness, so it is worthy of use in supporting teaching and learning activities.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sulalah, Sulalah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan Modul Integratif; Integrasi Sains-Agama; Development of Module Integrative; Integration of Science-Religion | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Taufik Handiadi | ||||||
Date Deposited: | 18 Apr 2018 14:12 | ||||||
Last Modified: | 27 Apr 2018 12:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9244 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |