Wahyuni, Sri Agung (2017) Pengaruh penggunaan media Kvisoft Flipbook Maker terhadap minat belajar siswa dalam Mata Pelajaran IPS Kelas VII di MTS Negeri Malang 1. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130106.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pemakaian media pembelajaran dalam proses belajar mengajar dapat membangkitkan keinginan dan minat yang baru, membangkitkan motivasi dan rangsangan kegiatan belajar, dan bahkan membawa pengaruh-pengaruh psikologi terhadap siswa. Minat adalah suatu rasa yang lebih suka dan rasa ketertarikan pada suatu hal atau semacam aktivitas, tanpa ada yang menyuruh atau memintanya. Minat pada dasarnya adalah penerimaan akan suatu hubungan antara diri sendiri dengan sesuatu diluar diri sendiri. Semakin kuat atau dekat hubungan tersebut, semakin besar minat tersebut. Adalah kecenderungan perasaan atau jiwa yang tetap untuk memperhatikan dan mengenang beberapa aktivitas atau kegiatan yang diinginkan dengan konsisten dengan rasa senang.
Tujuan penelitian ini adalah untuk : (1) menjelaskan bagaimana penggunaan media kvisoft flipbook maker pada siswa kelas VII dalam mata pelajaran IPS, (2) bagaimana minat belajar siswa kelas VII dalam mata pelajaran IPS dengan penggunaan media kvisoft flipbook maker, (3) apakah ada perbedaan antara penggunaan media kvisoft flipbook maker terhadap minat belajar siswa kelas VII dalam mata pelajaran IPS antara kelas eksperimen dan kelas kontrol.
Skripsi ini meneliti tentang pengaruh penggunaan media kvisoft flipbook maker terhadap minat belajar siswa dalam mata pelajaran IPS kelas VII di MTs Negeri Malang 1. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif eksperimen (eksperimental research) yaitu kuasi eksperimen dengan menggunakan metode pengumpuan data observasi, dokumentasi dan angket. Penjabaran hasil data dihitung dengan nilai frekuensi prosentase menggunakan analisis statistik deskriprif. Sedang untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh penggunaan media kvisoft flipbook maker terhadap minat belajar siswa dalam mata pelajaran IPS kelas VII di MTs Negeri Malang 1 menggunakan rumus independen sampel t tes.
Berdasarkan hasil penelitian disimpulkan bahwa (1) penggunaan media kvisoft flipbook maker (X) pada siswa kelas VII dalam mata pelajaran IPS dalam kategori “Baik” yang terletak pada frekuensi 42,85 %, (2) minat belajar siswa kelas VII (Y) berada dalam kategori “Baik” yang terletak pada frekuensi 82,15 %, dan (3) ada perbedaan antara penggunaan media pembelajran kvisoft flipbook maker terhadap minat belajar siswa kelas VII dalam mata pelajaran IPS antara kelas eksperimen yaitu sebesar 0,304 dan dikelas kontrol yaitu sebesar 0,307.
ABSTRACT
The use of media in learning or teaching process could enhance new willing and interest, improve motivation and stimulation of learning activity, and even bring psychological effects towards students. Interest in a prefer feeling and interested in certain thing or activities, with no omen commands or requests. Interest basically is accepting relation between self with something beyond that. The stronger or nearer those relations is, the bigger the interest is. It is a preference of feeling or soul which is constantly pay attention and remembers several activities or agendas which is expected consistently and happily.
The objectives of this research are to explain : (1) how the use of Kvisoft Flipbook Maker media of VII Grader in Social course is, (2) how the students’ learning interest of VII Grader in Social course by using Kvisoft Flipbook Maker media, (3) what the difference between the use of Kvisoft Flipbook Maker media towards students’ learning interest of VII Grader in Social course between experiment class and controlling class is.
This thesis studies about the effect of using Kvisoft Flipbook Maker towards students’ learning interest in the grade VII at MTs Negeri Malang 1. This research utilizes experimental research approach what is mastering experiment by using data collection method which is in the form of observation, documentation and questionnaire. Discussion the result of the data is measures by score of frequency, procentage utilizes descriptive statistic analysis. While to know whether or not there is an effect on the use of Kvisoft Flipbook Maker media towards students’ learning interest in social course grade VII in MTs Negeri Malang 1 utilizes independent pattern t test sample.
Based on the result of the research, it is concluded that (1) the use of Kvisoft Flipbook Maker media (X) of VII Grader in Social course is categorized ‘good’ which is located on 42,855 frequency, (2) students’ learning interest of VII grader (Y) is categorized ‘good’ and is located on 82,15 frequency and (3) there is the difference between the use of Kvisoft Flipbook Maker media towards students’ learning interest of VII Grader in Social course between experiment class that is 0,304 and controlling class that is 0,307.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media Kvisoft Flipbook Maker; Minat Belajar; Pelajaran IPS; Learning Interest; Social Course | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 11 Feb 2018 22:55 | ||||||
Last Modified: | 31 Mar 2023 13:33 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9201 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |