Astutik, Rina Muji (2017) The influence of reward and punishment through the student’s emotional intelligence of Social Science Students at MAN Kota Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13130062.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kemampuan manusia untuk belajar merupakan karakteristik penting yang membedakan manusia dengan makhluk hidup lainnya. Salah satu faktor yang mempengaruhi proses belajar siswa adalah faktor psikologis (kecerdasan emosional). Sehingga siswa dalam satu kelas memilki berbagai macam karakkteristik yang berbeda-beda. Perbedaan ini harus disikapi dengan baik oleh seorang guru. Sebagai seorang guru tidak hanya menguasai materi dengan baik, tetapi harus dapat mengontrol kecerdasan emosional siswa. MAN KOTA Blitar merupakan salah satu sekolah yang menerapkan metode reward dan punishment. Dengan membiasakan memberikan stimulus dan respon ketika siswa melakukan pekerjaan dengan baik atau buruk.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) menjelaskan besarnya pengaruh pemberian reward (hadiah) terhadap kecerdasan emosional siswa pada jurusan IPS MAN KOTA Blitar, (2) menjelaskan besarnya pengaruh pemberian punishment (hukuman) terhadap kecerdasan emosional siswa pada jurusan IPS MAN KOTA Blitar, (3) menjelaskan pengaruh pemberian reward dan punishment terhadap kecerdasan emosional siswa pada jurusan IPS MAN KOTA Blitar.
Untuk mencapai tujuan di atas, pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif karena data penelitian berupa angka-angka serta analisis datanya menggunakan statistik. Metode pengambilan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner dengan instrument skala likert dan dokumentasi. Teknik pengambilan sampel menggunakan cluster sampling dengan cara cluster random diambil dengan menggunakan rumus Slovin sehingga diperoleh hasil perhitungan sebanyak 198 responden. Analisis data yang digunakan adalah analisis regresi linier berganda untuk mengetahui pengaruh pemberian reward (hadiah) dan punishment (hukuman) terhadap kecerdasan emosional baik secara parsial maupun secara simultan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Reward memberikan pengaruh positif terhadap kecerdasan emosional melalui kemampuan siswa untuk mengenali dan mengelola emosi diri, empati dan kerja sama. (2) Punishment memberikan pengaruh terhadap kecerdasan emosional menurut Daniel Goleman. Dengan kecerdasan emosional, emosi akan terkendali sehingga timbul rasa tenang dan damai. (3) Konsep emotional intelligence Goleman, melalui pemberian reward dan punishment menimbulkan dampak positif yang sama-sama bertujuan untuk membentuk pribadi manusia yang baik.
ENGLISH:
The human ability to learn is an important characteristic that distinguishes human beings from other living beings. One of the factors that influence student learning process is psychological factor (emotional intelligence). So that each student in one class have different characteristics. This distinction must be addressed properly by teacher.Teacher is not only able to convey the subject matter well, but should be able to control the emotional intelligence of students, because emotional intelligence is one of the factors that determine the success of students in the learning process. This study is concerned with the way in the which reward and punishment, may or may not motivate students to engage in learning and change reviews their behavior. MAN (State Islamic Senior High School) is one of the schools that already implement methods of reward and punishment. Familiarize providing stimulus and response when students do a good or bad job.
The purpose of this study is to: (1) The effect of reward on the emotional intelligence of social science students at MAN KOTA Blitar,(2) The effect of punishment on emotional intelligence of social science students at MAN KOTA Blitar,(3) The effect of reward and punishment on the emotional intelligence of social science students at MAN KOTA Blitar.
To achieve the above objectives, the approach used in this study is a quantitative approach because the research data in the form of numbers and data analysis using statistics.Method of taking data used in this research is questionnaire with likert scale instrument and documentation. Sampling technique using cluster sampling by way of random cluster is taken by using Slovin formula, so that obtained the calculation result as much as 198 respondents.Data analysis used is multiple linear regression analysis to determine the effect of reward and punishment on emotional intelligence either partially or simultaneously.
The results showed that, (1) Reward gives effect to emotional intelligence through student’s ability to recognize and manage their own emotions, empathy and cooperation, (2) Punishment gives effect to emotional intelligence according to Daniel Goleman, with emotional intelligence, emotions will be controlled, so arises a sense of calm and peace, (3) Goleman’s concept of emotional intelligence through the giving of reward and punishment has a positive impact that both aims to shape a good human person.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Pusposari, Luthfiya Fathi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Reward; Punishment; Emotional Intelligence | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 11 Feb 2018 22:51 | ||||||
Last Modified: | 11 Feb 2018 22:51 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9154 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |