Anwar, M. Badiul (2017) Pengaruh kelekatan teman sebaya terhadap penyesuaian diri pada santri baru tingkat SMP di Pondok Pesantren Annur 2 Al-Murtadlo Bululawang Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12410077.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pesantren sejak dahulu hingga sekarang merupakan salah satu pendidikan tertua di Indonesia yang menerapkan sistem pembelajaran yang berbeda dengan sistem pendidikan formal yang ada di Indonesia. Dalam hal ini penyesuaian diri mutlak dibutuhkan dalam sebuah proses yang bersifat terus-menerus dengan tujuan agar tercipta keserasian dengan lingkungan yang ada,dalam hal ini adalah pesantren. Dalam melakukan penyesuaian diri salah satu faktor yang berpengaruh adalah teman sebaya sebagai figur yang lekat dengan berbagai dukungannya agar santri baru tingkat SMP mampu melakukan penyesuaian diri di pesantren dengan baik.
Tujuan penelitian ini adalah untuk 1). Untuk mengetahui tingkat kelekatan teman sebaya pada santri baru di Pondok Pesantren Annur 2 Al-Murtadlo. 2). Untuk mengetahui tingkat penyesuaian diri pada santri Annur 2 Al-Murtadlo. 3). Untuk mengetahui adakah pengaruh antara kelekatan teman sebaya dengan penyesuaian diri pada santri baru tingkat SMP di Pondok Pesantren Annur 2 Al-Murtaadlo.
Penelitian ini menggunakan metode pendekatan kuantitatif dengan teknik analisis regresi linier sederhana. Dalam penelitian ini menggunakan Random Sampling yaitu mencari sampel secara acak karena subjek mempunyai jumlah populasi 592, dengan jumlah sampel 100 orang dan dengan prosentase 16,8%. Alat ukur yang digunakan adalah alat ukur kelekatan teman sebaya yang diadaptasi dari relationship scale quitionare (RSQ) yang dibuat oleh Bartholomew dan Griffin, kemudian skala penyesuaian diri yang dibuat dengan dasar teori dari Albert dan Emmons. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan aplikasi SPSS 13.00 for Windows.
Hasil penelitian ini menunjukkan adanya tingkat kelekatan orangtua pada santri baru tingkat SMP sebanyak 50% dalam kategorisasi sedang, sedangkan dalam penyesuaian diri menunjukkan prosentase 65% dalam kategori sedang. Hasil analisis regresi linier sederhana menunjukkan nilai F sebesar 1.042 dengan nilai signifikan 0,310 yang artinya penelitian ini tidak signifikan dalam penentuan apakah ada pengaruh atau tidak secara signifikan.
ENGLISH:
Boarding from ancient to the present is one of the oldest education in Indonesia which implements different learning system with the existing formal education system in Indonesia. In this case the absolute self adjustment required in a process that is continuous with the goal of keeping created harmony with the environment, in this case it was a boarding school. In performing the adjustments themselves one of the factors that influence the figures as parents is closely linked to a wide range of its support so that the new level of junior high school students were able to make adjustments yourself at the boarding school to good use.
The purpose of this research is to 1). To find out the level of attachment to parents on new students in boarding schools Annur 2 Al-Murtadlo. 2). To find out the level of conformity in santri Annur 2 Al-Murtadlo. 3.) to know is there any influence between attachment to parents with adaptability on new junior level students in boarding schools Annur 2 Al-Murtaadlo.
This research method using quantitative approach with simple linear regression analysis techniques. In this study used a Random Sampling that is looking for a random sample because the subject had a total population of 592, with total sample 100 people and with a percentage of 16.8%. Measuring instrument used is the viscosity measurement tool adapted from the parent relationship scale quitionare (RSQ) made by Bartholomew and Griffin, then the scale of the adjustments that were made on the basis of the theory of Albert and Emmons. Data analysis in this research using SPSS for Windows 1.00 pm apps.
The results of this study showed a degree of attachment to parents on a new level of JUNIOR HIGH SCHOOL students by as much as 50% in the categorization of the medium, whereas in conformity indicates the percentage of 65% in the category of being. A simple linear regression analysis results demonstrate the value F of 1,042 with significant value 0.310 meaning this research was not significant in the determination of whether there is influence or not significantly.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mulyadi, Mulyadi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kelekatan Teman Sebaya; Penyesuaian Diri; Attachment Of Peers; Adjusment | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Indar Erdiana | ||||||
Date Deposited: | 11 Feb 2018 22:55 | ||||||
Last Modified: | 11 Feb 2018 22:55 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9125 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |