Munfarida, Yulva Isnaini (2017) Hubungan determinasi diri dengan pengambilan keputusan karir pada siswa SMAN 1 Tumpang Kabupaten Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
13410182.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pada usia remaja banyak tugas perkembangan yang harus dilalui untuk dapat melanjutkan ke tahapanan berikutnya. Salah satu tugas perkembangan yang harus dilalui remaja yaitu mempersiapkan masa depan, terutama karir. Untuk mewujudkan impian berkarir sesuai dengan yang diharapkan, remaja harus melewati tahap pengambilan keputusan karir. Selepas SMA, siswa seharusnya dapat menentukan pilihan karirnya dengan cara memilih jurusan yang diinginkan ke jenjang pendidikan selanjutnya. Namun, pada kenyataannya banyak siswa yang merasa bingung bahkan belum tau dengan jurusan yang akan diambilnya. Determinasi diri merupakan kebulatan tekad individu dalam mencapai tujuannya. Dengan meningkatkan determinasi diri diharapkan dapat membantu siswa dalam pengambilan keputusan karirnya.
Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah determinasi diri berhubungan dengan pengambilan keputusan karir siswa SMAN 1 Tumpang. Jenis penelitian pada penelitian ini yaitu menggunakan pendekatan kuantitatif. Pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan teknik random sampling. Populasi dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas XI SMAN 1 Tumpang yang berjumlah 440 siswa. Kemudian sampelnya diperoleh dari 20% dari jumlah populasi, yaitu sejumlah 90 siswa. Skala determinasi diri diadaptasi oleh peneliti dari skala Basic Psychological Needs Scale milik Ryan & Deci. Sedangkan skala pengambilan keputusan karir dibuat sendiri oleh peneliti.
Dari hasil penelitian ini diketahui bahwa tingkat determinasi diri siswa dan tingkat pengambilan keputusan karir siswa berada pada kategori sedang yakni dengan prosentase 71,1% dan 68,9%. Hasil analisis data menunjukkan bahwa determinasi diri berhubungan positif dengan pengambilan keputusan karir siswa dengan nilai signifikansi sebesar 0,000. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa aspek utama pembentuk determinasi diri siswa laki-laki dan perempuan adalah aspek relatedness. Sedangkan, aspek utama pembentuk pengambilan keputusan karir siswa laki-laki dan perempuan adalah aspek pengetahuan dan pemahaman diri sendiri. Selanjutnya, hasil penelitian menunjukkan bahwa tidak ada perbedaan determinasi diri maupun pengambilan keputusan karir antara siswa laki-laki dan siswa perempuan.
ENGLISH:
In adolescence many developmental tasks that must be passed to be able to continue to the next stage. Preparing for the future especially career or work is one of the tasks of teenagers in the stages of its development. To realize career dreams as expected, teenagers must pass the stage of career decision making. After high school, students should be able to determine their career. That is by choosing the desired study program to the next level of education. However, in fact many students who feel confused even not know with the study program that will be taken. Self-determination is the determination of the individual in achieving his goal. By increasing self-determination is expected to assist students in making career decisions.
The purpose of this study is to determine whether the determination of self affects career decision making students SMAN 1 Tumpang. Type of research in this research is using quantitative research. Sampling was done by using random sampling technique. The population in this research were all 11th graders of SMAN 1 Tumpang which amounted to 440 students. Then the sample obtained 20% of the total population, which amount to 90 students. The scale of self-determination is adapted by researchers from the Basic Psychological Needs Scale of Ryan & Deci. While the scale of career decision making is made by the researchers themselves.
From the results of this study note that the level of self-determination of students and the level of career decision-making of students are in the medium category with the percentage of 71.1% and 68.9%. The result of data analysis shows that self-determination is positively related to student career decision making with significance value equal to 0.000. The results also showed that the main aspects of self-determination of male and female students are relatedness aspects. Meanwhile, the main aspects of career decision making of male and female students are aspects of knowledge and self-understanding. Furthermore, the results show that there is no difference in self-determination as well as career decision making between male and female students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yusuf, Aris Yuana | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Determinasi Diri; Pengambilan Keputusan Karir; Self Determination; Career Decision Making | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 11 Feb 2018 22:47 | ||||||
Last Modified: | 11 Feb 2018 22:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9076 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |