Zamzam, Muhammad (2014) Implementasi metode tutor sebaya dalam proses pembelajaran pendidikan agama Islam untuk meningkatkan motivasi belajar pada Siswa SMP Negeri 4 Malang. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11770030.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Dalam kegiatan belajar mengajar seorang guru dituntut untuk cermat dalam memilih metode pembelajaran yang sesuai dengan bahan pelajaran. Hal ini bertujuan agar siswa dapat memahami dengan mudah materi yang akan disampaikan, sehingga mereka termotivasi untuk mengaplikasikannya dalam kehidupan sehari-hari. Salah satu metode pembelajaran yang sesuai untuk materi pembelajaran Pendidikan Agama Islam adalah metode Tutor Sebaya. Metode Tutor Sebaya adalah segala bentuk usaha mengoptimalkan kemampuan siswa yang berprestasi dalam satu kelas untuk mengajarkan atau menularkan kepada teman sebaya mereka yang kurang berprestasi.
Fokus masalah pada penelitian ini meliputi: 1) Bagaimana penerapan metode Tutor Sebaya dalam proses pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 4 Malang. 2). Bagaimana problematika dalam penerapan metode Tutor Sebaya dalam proses pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 4 Malang. 3) Bagaimana dampak penerapan metode Tutor Sebaya dalam proses pembelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap motivasi siswa di SMP Negeri 4 Malang.
Penelitian yang penulis lakukan ini termasuk dalam penelitian kualitatif dengan memakai bentuk studi kasus (case study) dan menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Dalam proses pengumpulan data, penulis menggunakan metode observasi, interview, dan dokumentasi. Untuk proses analisis, penulis menggunakan langkah-langkah editing data, kategorisasi, dan penafsiran data.
Dari hasil penelitian yang peneliti lakukan dapat diperoleh kesimpulan, bahwa penerapan metode Tutor Sebaya di SMP Negeri 4 Malang dapat berjalan dengan hasil yang memuaskan bagi guru dan siswa, terbukti dengan guru Pendidikan Agama Islam di sini sebagai pengawas, menentukan tutor, membantu mengatur kelompok, menyesuaikan jadwal, membantu mengatasi kesulitan, dan mengevaluasi pada tiap akhir bulan. Kemudian problematika yang dihadapi dalam penerapan metode tutor sebaya adalah pemilihan tutor, siswa-siswi yang tidak mau diajar oleh temannya, serta alokasi waktu. Kemudian dampak dari penerapan metode tutor sebaya terhadap motavi siswa terbilang rendah, hanya ada beberapa siswa yang termotivasi atas dirinya sendiri, sehingga peran guru Pendidikan Agama Islam disini sebagai penumbuh motivasi lebih banyak berperan dan berpengaruh terhadap motivasi siswa.
ENGLISH:
In the teaching learning activities, a teacher must to be punctilious in choosing teaching method that appropiate with materials. It has something as purpose in order to students can understand materials easyly that will be presented, until they are motivated to aplicate in daily life. One of the teaching method that appropiate for Islamic Education teaching method is Contemporary Tutor. Method of Contemporary Tutor is efforts of optimum performance students ability in the class to teach contemporary friends that less performance.
The statement of the problem can be fformulated; 1). How do aplication of Contemporary Tutor method in the learning process of Islamic Education in State Junior Hign School (SMP) 4 Malang. 2). How do the problems in the application of Contemporary Tutor method in the learning process of Islamic Education in State Junior Hign School (SMP) 4 Malang. 3). How do the effects of Contemporary Tutor method in the learning process of Islamic Education about students motivation in State Junior Hign School (SMP) 4 Malang.
The researcher conducted using qualitative analyzing by using form of case study and using qualitative descriptive approach. In colecting data, the researcher uses several step, there are: interview, and documentation. In analysing, researcher uses several step, there are: editing data, categorize, exclamation data.
The result of the analysis that researcher did, could be acquired congclusion that application of Contemporary Tutor method in the learning process of Islamic Education in State Junior Hign School (SMP) 4 Malang could exist by gratified result for the theacher and students, it proved by Islamic Education Teacher as a superintendant, choosing tutor, helping arrange groups, adapting schedule, helping solve the problems, and evaluating in the end of the month. Next was the problems that faced in applicating method of contemporary tutor was choosing tutor, students that didn’t want to be teached by their friend, time alocation also. And the last was the effect of applicating of Contemporary Tutor method that was less motivation by student, only some student that motivated by itself, with the result that position of Islamic Education Teacher as motivation stimulator, deserved and influenced in student motivation.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Susanto, Djoko and Rofiq, Aunur | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam; Tutor Sebaya; Motivasi Belajar; | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi magister Pendidikan Agama Islam | |||||||||
Depositing User: | Ratih Novitasari | |||||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2018 15:48 | |||||||||
Last Modified: | 12 Jan 2018 15:48 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/9043 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |