Responsive Banner

تطوير وسائل تعليم على ضوء الوسائط المتعددة في مدرسة مفتاح الهدى الابتدائية عاجوم مالانج

Auliya, Nadhirotul (2015) تطوير وسائل تعليم على ضوء الوسائط المتعددة في مدرسة مفتاح الهدى الابتدائية عاجوم مالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
11150029.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (7MB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

Many people Indonesia learn Arabic language as foreign language. It is necessary to research learning Arabic language for beginner level. Because, many ways and methods for studying Arabic, such learning vocabulary. Vocabulary is one of element that the beginner level should have. Since learning vocabulary can support them in communication and writing Arabic well. Learning for beginner level is very important, especially process of learning. Therefore, learning media concrete vocabulary needs for beginner level. Employing multimedia-based learning media (Lectora Inspare) can assist them more enjoy learning Arabic and afford material easier owing to pictures and animations that can be interesting media, with the aim they can abreast process of learning vocabulary not sad and not boring.

The objectives of this research are to know the development characteristic and the opining expert of multimedia-based learning vocabulary media (Lectora Inspare) V grade in elementary Islamic MIFTAHUL HUDA School Ngajum Malang 2014/2015.

This research utilizes Research and Development design with Borg and Gall model. The procedure of this research 1) the potential and problems 2) collecting data 3) product design 4) validation design 5) revision design 6) product trial.

The result of the development of multimedia-based learning vocabulary media (Lectora Inspare) for V grade is valid with rate 94,66% from expert test result, 96% from expert design media, 93,33% expert teacher Arabic language, and 90,33% from 5 audiences (students) using Lectora Inspare. It indicates this media is good for maintaining learning Arabic vocabulary

ABSTRAK

Bahasa Arab merupakan salah satu bahasa asing yang banyak dipelajari oleh masyarakat Indonesia. Oleh karena itu perlu dikaji adanya pembelajaran bahasa yang tepat bagi pemula belajar bahasa Arab. Karena pembelajaran bahasa asing termasuk dalam hal ini bahasa Arab bisa dilakukan dengan berbagai cara dan metode. Demikian halnya dengan pembelajaran kosakata. Kosakata merupakan salah satu unsur bahasa yang harus dimiliki oleh pemula pembelajar Bahasa Arab. Karena dengan belajar Mufradat dapat menunjang para peserta didik dalam berkomunikasi dan menulis dengan baik bahasa arab. Pembelajaran bahasa arab bagi pemula merupakan bagian penting, baik dari proses pembelajaran suatu bahasa arab. Untuk itu dibutuhkan media pembelajaran yang mampu menyajikan materi Mufradat secara konkrit bagi peserta didik. Adapun penggunaan media pembelajaran berbasis multimedia (Lectora Inspare) ini dapat membantu siswa lebih senang mengikuti pelajaran Bahasa Arab dan mampu memahami materi lebih mudah karena penyajian materi dalam media pembelajaran ini juga disertai dengan gambar, animasi, yang membuat media pembelajaran kosakata menjadi lebih menarik, menyenangkan dan tidak membosankan.

Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui Pengembangan,Karakteristik dan Pendapat Para Ahli Media Pembelajaran kosakata Berbasis Multimedia (Lectora Inspare) di siswa kelas V MI MIFTAHUL HUDA Ngajum Malang tahun ajaran 2014/2015. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan (Research and Development), dengan menggunakan Model (Borg and Gell).

Hasil dari pengembangan media pembelajaran kosakata berbasis multimedia (Lectora Inspare) untuk kelas V telah memenuhi kriteria valid dengan hasil uji ahli materi mencapai tingkat kevalidan 94,66%, uji ahli desain media mencapai tingkat kevalidan 96%, uji guru mata pelajaran Bahasa Arab mencapai tingkat kevalidan 93,33%,dan 5 peserta didik sebagai pengguna media pembelajaran mencapai tingkat kevalidan 90,33%. Hal ini menunjukkan bahwa produk media pembelajaran yang dikembangkan dapat meningkatkan hasil belajar

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Nurhadi, Nurhadi
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDNurhadi, NurhadiUNSPECIFIED
Keywords: تطوير; وسائل تعليم; الوسائط المتعددة; Development; learning vocabulary media; multimedia (Lectora Inspare); Pengembangan; Media Pembelajaran Mufradat; Multimedia (Lectora Inspare)
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 20 Dec 2017 15:46
Last Modified: 20 Dec 2017 15:46
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8975

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item