Susanto, M. (2015) استخدام المعمل اللغوي في تعليم مهارة الاستماع في المدرسة الثانوية الإسلامية الحكومية ١ في مالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08150055.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (15MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Instructional media at the moment a lot of for example, such as laboratories, mobile radio, fixed, television, sound recording and CD, three-dimensional images, slides, and movies. And one the instructional media is language laboratory that is one of the means of education that helps to audio-visual learning and ways to improve the skills of listening. And it could provide interaction and direct contact between teachers and students in a relaxed atmosphere.
Based on the description above, the author want to review the use of the language laboratory at Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang This study related to aspects of Arabic language proficiency, especially in the aspect of listening. And based on observation of the author during this laboratory only language used for the subjects of English only and never or rarely used by Arabic language teachers as schedules and learning time is very dense and uncontrolled This study related to aspects of Arabic language proficiency, especially in the aspect of listening and the importance of learning media in learning Arabic in order to succeed and further towards the desired goal.
This study used a qualitative approach and descriptive research, while the data source that is : expression, action informants and documentation. research instrument : researcher, and data collection techniques : interview and observation, For the validity and credibility of the data is the participation of researchers, triangulation, discussions with colleagues and using data checking.
research result is (1) Language laboratory utilization depends on the ability and competence of a teacher, competence of teachers is one element in the use of language laboratory and teacher use and utilization of language laboratory learning materials used in listening and learning to use the direct method. (2) Constraints faced is (a) the number of language laboratory equipment that is not functioning (b) form language laboratory is less good (c) the distance between the laboratory and classroom language far enough so it is not conducive (3) solutions in the utilization of the language laboratory as follows (a) Language laboratory usage schedule must be set properly so as not to collide with another class (b) after school to prepare language laboratory, the school must provide training for language teachers to learn and use the language laboratory with good (c) the teacher tells the students how to properly care for the language laboratory
ABSTRAK
Media pembelajaran pada saat ini banyak sekali misalnya seperti laboratorium, radio mobile, fixed, televisi, rekaman suara dan CD, gambar tiga dimensi, slide, dan film. Dan salah satu media pembelajaran adalah laboratorium bahasa yaitu salah satu sarana pendidikan yang membantu untuk pembelajaran audio visual dan cara untuk meningkatkan kemahiran mendengar. Dan hal itu bisa memberikan interaksi dan kontak langsung antara guru dan siswa dalam suasana yang santai.
Berdasarkan uraian di atas, penulis ingin mengulas tentang pemanfaatan laboratorium bahasa di Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang Penelitian ini berkaitan dengan aspek bahasa Arab terutama pada aspek kemahiran mendengar, dan berdasarkan pengamatan penulis. Selama ini laboratorium bahasa hanya digunakan untuk mata pelajaran Bahasa Inggris saja, dan tidak pernah atau jarang di gunakan oleh guru bahasa arab karena jadwal dan waktu pembelajaran sangat padat dan tidak terkontrol. Penelitian ini berkaitan dengan aspek bahasa arab terutama pada aspek kemahiran mendengar serta pentingnya media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa arab, dalam rangka untuk mensukseskan dan selanjutnya menuju tujuan yang diinginkan.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian deskriptif, sedangkan sumber data yaitu : ungkapan, tindakan informan dan dokumentasi. Instumen penelitian : peneliti, dan teknik pengumpulan data : interview, observasi. Untuk validitas dan kridebilitas data adalah keikutsertaan peneliti, triangulasi, diskusi dengan sejawat dan menggunakan pengecekan data.
Hasil penelitian ini adalah (1) Pemanfaatan lab. Bahasa tergantung pada kemampuan dan kompetensi seorang guru, kompetensi guru merupakan salah satu unsur dalam pemanfaatan lab. Bahasa dan Guru menggunakan dan pemanfaatan lab. Bahasa digunakan pada materi pembelajaran istima’ dan pembelajarannya menggunaakan metode langsung (2) Kendala-kendala yang dihadapi adalah (a) banyaknya peralatan lab Bahasa yang tidak berfungsi (b) bentuk lab bahasa yang kurang bagus (c) jarak antara lab. bahasa dan kelas cukup jauh sehingga tidak kondusif. (3) solusi dalam pemanfaatan lab bahasa ada sebagai berikut (a) jadwal penggunaan lab. Bahasa harus diatur dengan baik sehingga tidak berbenturan dengan kelas lain (b) setelah sekolah menyiapkan lab. Bahasa, pihak sekolah harus memberi pelatihan kepada guru-guru bahasa untuk mengetahui dan menggunakan lab. Bahasa dengan baik (c) guru memberitahukan kepada siswa bagaimana cara merawat lab. bahasa dengan baik.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Jauhari, Qomi Akit | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | المعمل اللغوي; مهارة الاستماع; Language Laboratory; Skills to Improve Listening; Laboratorium Bahasa; Meningkatkan Kemahiran Mendengar | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 15 Dec 2017 16:03 | ||||||
Last Modified: | 15 Dec 2017 16:03 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8923 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |