Rifauddin, Machsun (2014) استخدام المعمل اللغوي في تعليم اللغة العربية لدى الطلبة: دراسة وصفية في معهد أنوار الحرمين الإسلامي العصري دورنان ترينكاليك. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150102.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (17MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
There are four skills in learning arabic language; listening, speaking, reading, and writing. Speaking is a basic skill which represents verbal language from someone’s knowledge through listening and reading. Foreign language learning has a characteristic and attribute which needs various learning methods and media. One of those media is language laboratory. It is an important thing that should support foreign language learning. Most of educators turn away to the importance of this learning media. They assume and convey that language laboratory usage only waste the time. Therefore, many language laboratories are not used.
Concerning to those problems, this study aims, 1. to explain the physical condition of language laboratory. 2. to explain the process of teaching arabic language to the students with language laboratory. 3. to explain the programs language laboratory in teaching arabic language to the students. 4. to explain the function of language laboratory in teaching arabic language.
Additionally, the methodology used in this study is descriptive qualitative. The setting of this study is in Islamic Boarding School of Anwarul Haramain Durenan Trenggalek. The researcher directly came to the Islamic boarding house to get accurate data and collected the data through observation, interview, and documentation. The data sources of this study are primary and secondary data source. The data analysis was begun with analyze all of the data. In addition, the researcher reduced data through abstraction. Then, the researcher arranged and classified in a note. The last was checking the data accuracy.
The result of this study shows that, 1. all of language laboratory devices are in good condition, except headset, and speaker. 2. the process of of learning speaking skill uses pictures of some vocabulary and often watches video or movie using television or screen projector. 3. the programs of language laboratory in learning speaking skill are muhadatsah, muhadharah, munaqasah, and mufrodat. 4. the function of language laboratory is to help students to practice conversation, record students’ conversation, train the students to convey their idea, help them to memorize vocabulary fast, and help students to evaluate their own speaking skill.
ABSTRAK
Terdapat empat ketrampilan dalam bahasa arab, yaitu mendengar, berbicara, membaca, dan menulis. Berbicara Termasuk ketrampilan dasar, yaitu representasi lisan dari apa yang diketahui manusia dengan cara menyimak, membaca, dan menulis. Pembelajaran bahasa asing memiliki karakteristik dan atribut yang membutuhkan berbagai macam metode dan media pembelajaran. Salah satu media tersebut adalah laboratorium bahasa. Laboratorium bahasa termasuk media pembelajaran penting yang harus menunjang pembelajaran bahasa asing. Banyak kalangan pendidik memalingkan perhatian terhadap pentingnya media pembelajaran ini. Mereka berasumsi dan menyatakan bahwasanya penggunaan laboratorium bahasa hanya buang-buang waktu, uang, dan usaha. Sehingga banyak laboratorium bahasa tidak digunakan.
Adapun tujuan penelitian ini adalah: 1. Untuk menjelaskan kondisi fisik laboratorium bahasa. 2. Untuk menjelaskan proses pembelajaran bahasa arab menggunakan laboratorium bahasa. 3. Untuk menjelaskan program-program dalam pembelajaran bahasa arab. 4. Untuk menjelaskan fungsi laboratorium bahasa dalam pembelajaran bahasa arab.
Adapun metodelogi penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskriptif. Setting penelitian ini di Pondok Pesantren Modern Anwarul Haramain Durenan
Trenggalek. Peneliti datang langsung ke lokasi penelitian untuk mendapatkan data yang akurat dan melakukan pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Sumber data dalam penelitian ini adalah sumber data primer dan sumber data skunder. Dan analisis data dimulai dengan menelaah seluruh data yang tersedia dari berbagai sumber. Kemudian melakukan reduksi data yang dilakukan dengan jalan abstraksi. Kemudian menyusun dan menklasifikasikan dalam satuan-satuan. Tahap terakhir adalah memeriksa keabsahan data.
Hasil dari penelitian ini adalah sebagai berikut: 1. Semua peralatan laboratorium bahasa dalam kondisi baik, kecuali beberapa peralatan seperti headset dan sound dalam kondisi rusak. 2. Proses pembelajaran bahasa arab menggunakan beberapa mufrodat bergambar dan sering menonton video atau film yang ditayangkan di layar televisi atau screen proyektor menggunakan DVD player dan laptop. 3. Program laboratorium bahasa dalam pembelajaran maharah kalam adalah program muhadatsah, muhadharah, munaqasah, dan mufrodat. 4. Fungsi laboratorium bahasa adalah memudahkan siswa untuk berlatih percakapan, merekam percakapan siswa dan memutarnya kembali, melatih siswa untuk mengungkapkan ide atau gagasan, mebantu siswa dalam menghafal kosa kata dengan cepat, memudahkan siswa dalam proses evaluasi ketrampilan berbicara.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rosyidi, Abdul Wahab | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | المعمل اللغوي; تعليم مهارة الكلام; Language Laboratory; Teaching Speaking; Laboratorium Bahasa; Pengajaran Keterampilan Berbicara | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 15 Dec 2017 16:02 | ||||||
Last Modified: | 15 Dec 2017 16:02 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8909 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |