Mukhid, Abdul (2014) تحليل بنود الاختبار النهائي للفصل الدراسي الأول لمادة اللغة العربية في المدرسة الثانوية سريابوانا بمالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150039.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Evaluation is one of teaching process. Test is one of evaluation instrument . Good tests are tests that contain of validity , reliability , difficulty levels and dominant mean
Madrasah Tsanawiyah Surya Buana Malang held final examination on first semester for Arabic subject. The kind of this examination is writting test that contain of 40 objective questions and 5 subjective questions. The purpose of this test is getting information about student understanding in Arabic. The researcher found many test items have no validity and dominant mean. The researcher assumed that this test does not contain the caracteristic of good test.
The goal of this study is analyzing test items for Arabic test at MTs Surya Buana Malang in first semester about validity , reliability , difficulty levels and dominant mean. The object of this study were students of the seventh class
The method used is descriptive research with quantitative approach. The researcher used the formula of Pearson to measure the validity. The researchers used Split Half Method to measure the reliability objective tests . The Alpha formula is used to measure the reliability of subjective tests . The researchers used suitable formula to determine the level of difficulty and dominant mean. The researchers used Ms.Excel 2007 program to simplify the calculation of all the variables above
The results showed that the validity of the test are 2 % at a very high level, 13 % at a high level , 47 % at average , 22 % at a low level , 7 % at a very low level and 9 % have no level of validity . The reliability of objective test is at very low levels with the value 0.06 and the reliability of subjective test is at high level with the value 0.81
The difficulty levels are 38 % at easy level and 62 % at average level . The dominant mean are about 38 % at a good level , 44 % at average levels , 7 % at a low level , 9 % have no power difference and 2 % are at negative levels
From the result of this research, the researcher conclude that this test does not consist of the characteristics of good test. There are many test items which have not validity and dominant mean. The composition of difficulty levels does not spread well.
ABSTRAK
Evaluasi merupakan salah satau proses pembelajaran. Tes merupakan salah satu instrumen evaluasi. Tes yang yang baik adalah tes yang memiliki unsur validitas, reliabilitas, tingkat kesukaran dan daya beda.
Madrasah Tsanawiyah Surya Buana Malang menyelenggarakan Ujian Akhir Semester Satu untuk mata pelajaran bahasa Arab. Jenis ujian ini ujian tertulis yang teridiri dari 40 soal obyektif dan 5 soal subyektif. Tujuan tes ini adalah untuk mengetahui sejauh mana kemampuan siswa dalam menguasai mata pelajaran bahasa Arab yang telah diajarkan. Dalam pelaksanaanya, peneliti menemukan beberapa butir soal obyektif yang memiliki opsi jawaban lebih dari satu. Maka peneliti memiliki hipotesis bahwa tes ini tidak memenuhi unsur-unsur tes yang baik.
Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis butir soal tes bahasa Arab yang dilaksanakan oleh Madrasah Tsanawiyah Surya Buana Malang pada semester satu dari segi validitas, reliabilitas, tingkat kesukaran dan daya beda. Adapun objek penelitian ini adalah siswa kelas VII.
Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Peneliti menggunakan rumus pearson untuk mengukur validitas. Untuk mengukur reliabilitas peneliti menggunakan Teknik Belah Dua untuk soal objektif.
Adapun rumus Alpha digunakan untuk mengukur reliabilitas soal subyektif. Untuk mengetahui tingkat kesukaran dan daya beda peneliti menggunakan rumus tingkat kesukaran dan daya beda. Untuk mempermudah perhitungan semua variabel di atas peneliti menggunakan program Ms.Excel 2007.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa validitas soal ini 2% berada pada tingkat sangat tinggi, 13% pada tingkat tinggi, 47% pada tingkat sedang, 22% pada tingkat rendah, 7% pada tingkat sangat rendah dan 9% soal yang tidak memiliki tingkat validitas. Adapun reliabilitas soal obyektif berada pada tingkat sangat rendah yaitu dengan nilai 0.06 dan reliabilitas soal suyektif berada pada tingkat tinggi yaitu 0.81.
Tingkat kesukaran soal ini yaitu 38% pada tingkat mudah dan 62% pada tingkat sedang dan tidak ada soal pada tingkat sukar. Adapun daya beda soal ini yakni 38% pada tingkat baik, 44% pada tingkat sedang, 7% pada tingkat rendah, 9% butir soal yang tidak mempunyai daya beda dan 2% berada pada tingkat negatif.
Dari hasil penelitian, peneliti menyimpulkan bahwa tes ini tidak memenuhi unsur-unsur tes yang baik. Hal ini didasarkan dengan adanya beberapa butir soal yang tidak memiliki tingkat validitas dan daya beda. Selain itu penyebaran tingkat kesukaran soal tidak merata.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hamid, Mohammad Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | تحليل بنود الاختبار; اللغة العربية; Analysis of Test Item; Arabic Test; Analisis Butir-Butir Soal; Tes Bahasa Arab | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 15 Dec 2017 16:03 | ||||||
Last Modified: | 28 Dec 2017 11:16 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8906 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |