Haqiqoh, Itaul (2014) تقويم كتاب العربية بين يديك المجلة الثاني في البرنامج الخاص لتعليم اللغة العربية بجامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية بمالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10330009.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (12MB) |
Abstract
ABSTRACT
Course book is one of the element of study wich deliberately design for shared to the student to achive the purpose of certain theaching both in the aspect of knowledge and competence. Course book is one of the essential component in the process of learning and influences to the success of learning. Beside it is one the resources of learning, course book is one of the element beside from other element for example learning process, media and learning method. The factor that needs to pay attention in the devolepment of Arabic course that book is the conformity of material with ability student and the difficulty of material.
One of course book that used in the Arabic learning (the Arabic intensive program) in the State Islamic University Maulana Malik Ibrahim of Malang is Arabiyyah Baina Yadaik book. The purpose of Arabiyyah Baina Yadaik book is supplied the teachers to be master in the use of Arabic which reflected in the competence of : language competence, communication competence and cultural competence. In this book, there is competence material in the language competence such as: speaking, listening, reading and writing. According researcher of evaluation Arabiyyah Baina Yadaik book in the Arabic intensive program in State Islamic University Maulana Malik Ibrahim of Malang is needed to investigate.
The problem of context in this research is talk about (١) how the conformity of material with ability student in the Arabiyah Baina Yadaik book in the middle level in the Arabic intensive program of State University Maulana Malik Ibrahim of Malang? (٢) how the difficulty of material in the Arabiyah Baina Yadaik book in the middle level in the Arabic intensive program of State University Maulana Malik Ibrahim of Malang?
The genre of research will use the descriptive Quantitative. The population in the research is all student of the Arabic intensive program of State Islamic University Maulana Malik Ibrahim of Malang in middle level period ٢٠١٣/٢٠١٤ total ١٤٥٤ population. Based on all sort of consideration adn purpose of research therefore the sample in this research is the student in the class F٣, G٢, H٤, H٥ and I٥. Collecting data from observation, questioner and interview.
The result from this research is (١) average value grade participation of student in middle level in the Arabic intensive program of State Islamic Univercity Maulana Malik Ibrahim of Malang period ٢٠١٣/٢٠١٤ to the conformity of material with ability student and the difficulty of material in the Arabiyah Baina Yadaik book reached ٤٣,٥ % that situation indicate good respon by students. (٢) the arabic learning with used Arabiyah Baina Yadaik book in the concept of conformity of material with ability student and the difficulty of material get alleviate difficulty with facing student and help student for upgrade the comprehemsion of material arabic language for student.
ABSTRAK
Buku ajar merupakan salah satu unsur yang ada didalam pembelajaran yang sengaja digunakan untuk disampaikan kepada siswa untuk mencapai suatu tujuan pengajaran baik aspek pengetahuan maupun keterampilan. Buku ajar merupakan salah satu komponen yang penting dalam proses pembelajaran, dan berpengaruh terhadap keberhasilan siswa dalam pembelajaran. Disamping merupakan salah satu sumber belajar, buku ajar juga merupakan salah satu unsur disamping unsur-unsur lainnya, seperti proses, media, dan metode pembelajaran. Ada hal-hal yang perlu diperhatikan dalam pengembangan buku ajar bahasa Arab adalah kesesuaian materi dengan kemapuan siswa dan kesulitan materi yang dihadapi siswa.
Salah satu buku ajar yang digunakan dalam pembelajaran bahasa Arab (PKPBA) UIN MALIKI Malang adalah Arabiyah Baina Yadaik. Tujuan dari buku Arabiyah Baina Yadaik ini adalah untuk membekali para pengajar dalam penguasaan bahasa Arab yang tercermin dalam kompetensi berikut: kompetensi berbahasa, kompetensi komunikatif, dan kompetensi budaya. Dalam buku ajar ini terdapat materi keterampilan berbahasa berupa;maharah al-Kalam, al-Istima’, al-Qiraah, al-Kitabah. Dan menurut peneliti Evaluasi Kitab Arabiyyah Baina Yadaik jilid II di PKPBA Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang ini perlu untuk diteliti.
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah (١) Bagaimana kesesuaian materi dalam buku Arabiyah Baina Yadaik dengan kemampuan siswa untuk tingkat mutawasit (menengah) PKPBA UIN MALIKI Malang? (٢) Bagaimana kesulitan materi dalam buku Arabiyah Baina Yadaik untuk tingkat mutawasit (menengah) PKPBA UIN Maliki Malang?
Jenis penelitian yang digunakan adalan kuantitatif deskriptif. Populasi penelitian inni adalah mahasiswa PKPBA UIN MALIKI Malang tingkat mutawasit tahun pelajaran ٢٠١٣/٢٠١٤ yang jumlahnya ١٤٥٤ populasi. Berdasarkan tujuan maka sample dalam penelitian ini adalah siswa kelas F٣, G٢, H٤, H٥, I٥. Pengumpulan data berasal dari observasi, angket dan wawancara.
Dan adapun hasil dari penelitian ini adalah (١) nilai rata-rata respon siswa untuk tingkat mutawasit PKPBA UIN MALIKI Malang tahun pelajaran ٢٠١٣/٢٠١٤ terhadap kesesuaian materi dan kesulitan materi dalam buku Arabiyah Baina Yadaik mencapai ٤٣.٥ %. Hal ini menunjukkan respon sisiwa baik, (٢) pembelajaran bahasa arab dengan menggunakan buku Arabiyah Baina Yadaik Baik, dengan konsep kesulitan materi dapat mengurangi kesulitan yang dihadapi siswa dan membantu siswa meningkatkan pemahaman terhadap materi bahasa Arab.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hamid, Mohammad Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | ملاءمة المحتوى; صعوبة المحتوى; The Conformity of Material with Ability Student; The Difficulty of Material, Arabiyah Baina Yadaik; kesesuaian materi dengan kemampuan siswa; kesulitan materi; Arabiyah Baina Yadaik | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 14 Dec 2017 15:35 | ||||||
Last Modified: | 28 Dec 2017 11:21 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8901 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |