Kusferiyanto, Bayu (2014) الأصوات العربية الفصحى والعربية العامية المصرية وأهميتها غي تعليم مهارة الاستماع. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10150097.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
Abstract
ABSTRACT
Arabic which up to us today is the common language in the Arabian peninsula. There are many dialects known as tribal dialect, the dialect in which there is a difference in pronunciation. Egyptian Arabic is the language contrast with Arabic Fushah. Meanwhile everyone knows that the Egyptian dialect through television, radio, movies, songs, and others. Egyptian song famous in Indonesia. Often students who learn foreign languages encountered difficulties in capturing and understanding what is heard, listened training module which aims to distinguish the word in a sentence while the normal pronunciation. Based on these problems, the researchers restricted the study to Phonological Fushah Arabic (classical), and Egypt Arabic on Donia Samir Ghanem song titled "Age Difference". Researchers also discussed the urgency of the phonological on Listening Learning Skills.
The problem formulation of this research is: What are the phonological Arabic Fushah (classical) and Arabic Egypt on track Donia Samir Ghanem song, and what is the Urgency of listening learning skills?.
The research methodology used is qualitative approaches and research methods by using Comparison Language, as this research is to study literature. Data source is Donia Samir Ghanem song "Age Difference" as the primary source, language books and educational books, dictionaries, people who are competent in these fields and the other as a source of supporting. Interviews were conducted with some people who have the capacity in this field, to obtain data from them. Data analysis technique that is describes both phonology of Arabic Fushah (classical) and Arabic Egypt on Donia Samir Ghanem song, stating the location of the similarities and differences, similarities and differences that connect with listening learning in Indonesia, then describes, analyze and explain Data clearly until it is completely detailed.
The results of this study can be summarized as following: (1) the location of contrastive phonological between Arabic Fushah (classical) and Arabic Egypt on the song Donia Samir Ghanem are as following: the pronunciation of voice "ق"
with voice "ء", the pronunciation of voice "ج" with voice "غ", the pronunciation of voice "ث" with voice "ت", rumors (diphthong) that is fathah and kasrah or voice "e" at the "ai", first letter breadfruit of the word because inclusion of the word before, reduction or elimination of "أ", changing a vowel. And (2) the phonological urgency of listening learning skills find some principles of learning listening skills using the Donia Samir Ghanem song, namely attention: level of Education, Learning Objectives, Preparation Phase, Implementation Phase of Learning, Learning Materials, Learning Media, and Evaluation.
ABSTRAK
Bahasa Arab yang sampai pada kita saat ini adalah bahasa umum di jazirah Arab. Ada banyak dialek yang dikenal dengan dialek suku, dimana dalam dialek itu terdapat perbedaan pelafalan. Bahasa Arab Mesir adalah bahasa yang kontras dengan bahasa Arab Fushah. Sementara itu setiap orang mengenal dialek Mesir melalui TV, radio , film, lagu, dan lain-lain. Lagu Mesir terkenal di Indonesia. Sering kali siswa yang belajar bahasa asing menjumpai kesulitan dalam menangkap dan memahami apa yang didengar, modul latihan mendengarkan yang bertujuan untuk membedakan kata dalam kalimat sementara ini dengan pengucapan normal. Berdasarkan permasalahan tersebut, peneliti membatasi kajian ini dengan Fonologis Arab Fushah (klasik) dan Arab Amiyah Mesir pada lagu Donia Samir Ghanem yang berjudul "Perbedaan Usia". Peneliti juga membahas pentingnya kajian Fonologis dalam Pembelajaran Keterampilan Mendengar.
Rumusan masalah dari penelitian ini adalah: Apa Fonologis Arab Fushah (klasik) dan Arab Amiyah Mesir pada lagu Donia Samir Ghanem, dan apa pentingnya dalam pembelajaran Keterampilan Mendengar?.
Metodologi penelitian ini dengan menggunakan pendekatan kualitatif dan metode penelitiannya adalah Komparasi Bahasa, sebagaimana penelitian ini adalah studi pustaka. Sumber datanya adalah lirik lagu Donia Samir Ghanem "Perbedaan Usia" sebagai sumber utama, buku-buku kebahasaan dan buku-buku kependidikan, kamus, orang-orang yang kompeten di bidang ini dan lainnya sebagai sumber penunjang. Wawancara dilakukan dengan beberapa orang yang memiliki kapasitas dibidang ini, untuk menggali data dari mereka. Adapun teknik analisis data yaitu mendeskripsikan fonologi bahasa baik bahasa Arab Fushah (klasik) dan Arab Amiyah Mesir pada lagu Arab Mesir Donia Samir Ghanem, menyatakan letak persamaan dan perbedaan, menghubungkan persamaan dan perbedaan itu dengan pembelajaran keterampilan mendengar di Indonesia, kemudian memaparkan, menganalisis dan menjelaskan data dengan jelas sampai benar-benar detil.
Hasil penelitian ini dapat disimpulkan sebagai berikut: (1) letak kontrastif fonologis antara Arab Fushah (klasik) dan Arab Amiyah Mesir pada lagu Donia Samir Ghanem adalah sebagai berikut: pengucapan suara “ق” dengan suara “ء”, pengucapan suara “ج” dengan suara “غ”, pengucapan suara “ث” dengan suara “ت”, suara miring (dipthong) yaitu fathah dan kasrah atau suara “e” pada saat “ai”, sukun-nya huruf pertama dari kata karena masuknya kata sebelumnya, pengurangan atau peniadaan “أ”, pengubahan harakat. Dan (2) pentingnya studi fonologis dalam pembelajaran keterampilan mendengar mendapati beberapa prinsip dalam pembelajaran keterampilan mendengar menggunakan lagu Donia Samir Ghanem, yaitu memperhatikan: Jenjang Pendidikan, Tujuan Pembelajaran, Tahap Persiapan, Tahap Pelaksanaan Kegiatan Pembelajaran, Materi Pembelajaran, Media Pembelajaran, dan Evaluasi.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasanah, Mamluatul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | الأصوات; تعليم الاستماع; العربية الفصحى; العربية الالمصرية; Phonological; Listening Learning Skills; Donia Samir Ghanem song; Fushah Arabic (classical) and Egyptian Arabic; Fonologis; Pembelajaran Keterampilan Mendengar; lagu Donia Samir Ghanem; Arab Fushah (klasik) dan Arab Amiyah Mesir | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 14 Dec 2017 15:36 | ||||||
Last Modified: | 14 Dec 2017 15:36 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8879 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |