Cahyono, Achmad Budi (2014) Kepemimpinan kepala sekolah dalam upaya meningkatkan kinerja guru di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 2 Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09110073.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Keberhasilan pendidikan di sekolah sangat ditentukan oleh keberhasilan kepala sekolah dalam mengelola tenaga kependidikan yang tersedia di sekolah. Kepala sekolah merupakan salah satu komponen pendidikan yang berpengaruh dalam meningkatkan kinerja guru. Kepala sekolah bertanggung jawab atas penyelenggaraan kegiatan pendidikan, administrasi sekolah, pembinaan tenaga kependidikan lainnya, dan pendayagunaan serta pemeliharaan sarana dan prasarana. Hal tersebut menjadi lebih penting sejalan dengan semakin kompleksnya tuntutan tugas kepala sekolah, yang menghendaki dukungan kinerja yang semakin efektif dan efisien.
Berdasarkan latar belakang diatas perlu diteliti tentang tipe kepemumpinan kepala MAN 2 Batu, upaya kepala sekolah dalam meningkatkan guru disekolah, kendala serta faktor yang mendukung kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru disekolah. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tipe kepemimpinan kepala sekolah, untuk mengetahui upaya kepalasekolah dalam meningkatkan kinerja guru, untuk mengetahui kendala dan pendukung kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru disekolah.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan memakai bentuk studi tokoh. Maka data yang digunakan adalah data hasil wawancara secara mendalam kepada orang yang menjadi subjek dalam penelitian ini yaitu kepala sekolah MAN 2 Batu.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepemimpinan kepala MAN 2 Batu menerapkan tipe yaitu, menjadi contoh, selalu memotivasi, serta kepemimpinan yang demokratis. Upaya yang dilakukan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di MAN 2 batu, diantaranya memberikan kepercayaan yang penuh kepada guru bahwa guru akan melaksanakan tugas dengan baik, memberikan perintah disertai petnjuk yang jelas, memberikan pengakuan dan penghargaan kepada guru yang berhasil, memberu perhatian kepada guru dan melengkapi fasilitas atau sarana prasarana sehingga para guru termotivasi. Adapun faktor apakah yang mendukung dan menghambatkepala MAN 2 Batu dalam upaya meningkatkan kinerja guru yaitu, faktor pendukung: semangat kerja yang tinggi, sarana dan prasarana yang memadai, komunikasi yang terjalin antara orang tua dengan sekolah, komunikasi yang baik terjalin antara kepala sekolah dan guru. Faktor penghambat diantaa masih kurangnya tenaga pengajar, kuragnya dana dan tidak adanya lapangan olahraga.
ENGLISH:
The success of education in schools is largelydetermined by the success of the school principal in managing the available educational staff in schools. The school principal is one of the most significant educational component in improving teacher performance. The head master is responsible for managing the activities of education, school administration, coaching education personel and utilization and maintenance of facilities and infrastucture. This become more important in line with the in creasingly complex demands from the main task, which requires the support of the performance of an increasingly and efficient.
Based on the above, need to be investigated on two types of leadership stone high school, the efforts – the major efforts in improving teacher performance in schools, the obstacles and factors that support the schools head teacher performance in schools meningkatkan. The purpose of this study was to determine the type of school leadership, to know business upaya dalam meningkatkan principal teacher performance, to know the obstacles and supporting factors in enhancing the performance of primary teachers in the school. This study uses a qualitative approach using a descriptive study of character. Because this this study used the form of character study. The data used is the result of in dept intervew to the person who is the subject of this research are two middle school principal stone.
The result showed that the head of leadership MAN 2 Batu menerapkan type for exsample, the motivator, democratic leadership. Efforts to improve the performance of school principals in to MAN 2 Batu teachers inthe rock, among others. Giving full trust to the teacher that the teacher will do agood job, give orders accompanied with clear intructions, giving recognition and rewards to teacher who succeed, give atention to the teacher, and completing the facility or facilities and isfrastructure so that teachers are motivated. Factor whether the factors that support and inhibit both head of state senior high school stone in improving teacher performance in supporting factors:high morale, facilities and infrastructure, existing comunications between parent and school, existing comunications between principals and teachers, are still inhibiting factor is the black of teaching staff, lack of funds and nothing sport arena.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Marno, Marno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kepemimpinan; Kinerja; Guru; Leadership; Principal Teacher Performance | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2018 15:41 | ||||||
Last Modified: | 12 Jan 2018 15:41 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8864 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |