Saidah, Anifatus (2014) تطوير المادة الدراسية لمهارة القراءة عاى ضوء المدخل السياق في مدرسة سونان كاليجاغا المتوسطة الإسلامية, مالانق. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10150087.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRACT
Arabic is believed to be a foreign language at the junior level is considered difficult by students because of the lack of appropriate learning resources to students abilities at this level. And this is a problem that researchers found in MTs Sunan Kalijaga Malang. Therefor the researcher applied contextual teaching and learning approach (CTL) which can encourage theachers to connect between is thaught and student real world situation and also encourage student to make connections between their knowledge and their application in everyday life. The Materials have an important role in the educational process for teachers and learners. This study is focused on the design of instructional materials for learning Arabic on reading skills in the form of textbooks because most of the student worksheet (LKS) the material is too difficult and inadequate mufrodat with existing literature and less based on student ability.
The formulation of the problem of this research are : 1) What the specially of Development materials by the using of contextual teaching and learning approach for reading skills in MTs Sunan Kalijaga Malang? 2) How far the effectiveness the materials by the using of contextual teaching and learning approach for reading skills in MTs Sunan Kalijaga Malang?
This study includes research and development research, and the research method used in this study is the method of experimental research with a quantitative approach. The population of this study were students at MTs Sunan Kalijaga academic year 2014/2015 the number of students 124 students. While the sample in this study is the student of grade 7 students totaled 19 children A and B classes 7 totaling 19 children. The research instrument used in obtaining the data are observation, interviews, questionnaires and test. The process of analysis in this study were drawn from the results of student tests, pre test and post test is conducted in the experimental class and the control class.
The result of experiment is researchers get significant different from teaching reading skills by using the textbooks and teaching reading skills without use of the textbooks. with this of understanding the matter competence of the students to read with ease so that they got good grades. Means that, the effective use of the textbooks for student learning reading skills in MTs Sunan Kalijaga
ABSTRAK
Bahasa Arab diyakini sebagai bahasa asing pada tingkat MTs dianggap sulit oleh siswa karena minimnya sumber belajar yang sesuai dengan kemampuan siswa pada tingkat ini. Dan ini adalah masalah yang ditemukan peneliti di MTs Sunan Kalijaga Malang. Materi/ bahan ajar memiliki peranan penting dalam proses pendidikan bagi guru dan peserta didik. Penelitian ini difokuskan pada Pengembangan bahan ajar untuk pembelajaran bahasa Arab pada keterampilan membaca berdasarkan pendekatan kontekstual / CTL (Contextual Teaching Learning) yaitu konsep belajar yang membantu guru mengaitkan antara materi pembelajaran dengan situasi dunia nyata siswa, dan mendorong siswa membuat hubungan antara pengetahuan yang dimiliki dengan penerapannya dalam kehidupannya sehari-hari dalam bentuk buku ajar sehingga siswa tidak mudah lupa. karena kebanyakan dari lembar kerja siswa (LKS) materinya yang terlalu sulit dan mufrodat yang kurang memadai dengan bacaan yang ada dan kurang sesuai dengan kemampuan siswa.
Adapun rumusan masalah penelitian ini adalah: 1) Apa kekhususan pengembangan bahan ajar bahasa Arab berdasarkan pendekatan kontekstual pada keterampilan membaca di MTs Sunan Kalijaga Malang? 2) Sejauh mana efektifitas materi ajar bahasa Arab berdasarkan pendekatan kontekstual pada keterampilan membaca di MTs Sunan Kalijaga Malang?
Penelitian ini termasuk penelitian Research and Development dengan menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif. Populasi dari penelitian ini adalah siswa MTs Sunan Kalijaga tahun ajaran 2014/2015 dengan jumlah siswa 124 siswa. Sedangkan sampel pada penelitian ini adalah siswa kelas 7 A berjumlah 19 anak dan kelas 7 B berjumlah 19 anak. Adapun instrument penelitian yang digunakan dalam memperoleh data adalah observasi, wawancara, angket dan tes. Proses analisis dalam penelitian ini diambil dari hasil tes siswa, pre-test dan post- test yang dilaksanakan di kelas control dan kelas eksperimen.
Setelah penelitian ini dilakukan, peneliti menemukan adanya hasil perbedaan yang signifikan antara pembelajaran qiroah dengan memanfaatkan buku ajar dan pembelajaran qiroah tanpa memanfaatkan buku ajar. Dengan memanfaatkan buku ajar ini siswa mampu memahami kompetensi materi-materi yang ada di buku yang mencakup maharah qiroah. Hal itu ditunjukkan dari siswa yang memperoleh nilai bagus. Dan setelah tindakan tersebut dilakukan bahwa penggunaan buku ajar ini sebagai bahan ajar efektif untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam pembelajaran maharah qiroah di MTs Sunan Kalijaga Sukun Malang
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Smeer, Zeid B | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | تطوير المادة الدراسية; مهارة القراءة; المدخل السياق; Development materials; reading skills; contextual teaching and learning approach (CTL); Pengembangan bahan ajar; keterampilan membaca; CTL (Contextual Teaching Learning) | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 13 Dec 2017 15:43 | ||||||
Last Modified: | 13 Dec 2017 15:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8863 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |