Azizah, Nimatul (2014) استخدام طريقة مجموعة التحقيق في تعليم: دراسة وصفية في قسم تعليم اللغة العربية بجامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية مالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10150072.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (16MB) |
Abstract
ABSTRACT
Group Investigation method of cooperative learning is a method that puts students into groups for investigation of a topic. So this method is often seen as a very complex method in cooperative learning method provides the widest possible for students to engage directly and actively in learning. The students choose a topic to be studied or examined.
Translating text is revealing or interpreting the meaning of a word or phrase from the language of the original text into the target language. In translating a text takes skill and artistry in sentences so that readers can understand it clearly and directly. Translating Arabic-language text to be one of the problems of students in learning Arabic, if not based on skills mature.
One method used in the study Tarjamah in Arabic Education Majors Maulana Malik Ibrahim Islamic State University Malang that Group Investigation Methods in Learning Tarjamah. By learning Group Investigation learners will be easier to find and understand difficult concepts if they can discuss these issues with her.
The problem with the formulation in this study are: 1) How to use the Group Investigation method of learning in the Arabic Education Majors Maulana Malik Ibrahim Islamic State University Malang? and 2) How does the effectiveness of the Group Investigation method of learning in the Arabic Education Majors Maulana Malik Ibrahim Islamic State University Malang.
This study used descriptive research with quantitative approach. The population was 2011 in the Arabic Education Majors Maulana Malik Ibrahim Islamic State University Malang Tarjamah I. The data learning instruments used
were observation, interviews, questionnaires, and documents. Observations were conducted by researchers at the class A and B in the course Tarjamah Arabic Education 2011. And the researchers interviewed the two objects are professors H. abdlWahed, SS, B.Ed., M. Pd and student UmmuFatikhatusSholikhah. In addition to knowing the results of questionnaires and deploy researchers counted to determine the effectiveness of using the group method investigion by taking samples of 50 PBA sample of 120 students in 2011 Majors Maulana Malik Ibrahim Islamic State University Malang. to compare the results of the use of this method and thereafter, student researcher uses the data values of UTS and UAS.
The results of this study indicate that the use of the method in the Arabic Education group investigation in 2011 Majors Maulana Malik Ibrahim Islamic State University Malang. Lecturer group investigation method of learning tarjamah properly and in accordance with the steps in theory.other than that the success of the students in the use of group investigation in good values with percentages 65% Agree, Strongly Agree 32.50% and 32.50% Disagree. The percentage of the results it can be concluded, that the use of group investigation method is "EFFECTIVE".
ABSTRAK
Metode Group Investigation adalah metode pembelajaran yang kooperatif yang menempatkan siswa ke dalam kelompok untuk investigation terhadap suatu topik. Jadi metode ini sering dipandang sebagai metode yang sangat kompleks dalam pembelajaran kooperatif metode ini memberikan seluas-luaasnya kepada siswa untuk terlibat secara langsung dan aktif dalam pembelajaran. Para siswa memilih topik yang ingin dipelajari atau di kaji.
Menerjemahkan teks adalah mengungkapkan atau menafsirkan makna kata atau kaliamat suatu teks dari bahasa asli ke bahasa yang dituju. Dalam menerjemahkan suatu teks diperlukan keterampilan dan kesenian dalam menyusun kalimat agar pembaca dapat memahaminya secara jelas dan langsung. Menerjemahkan teks berbahasa arab menjadi salah satu problematika siswa dalam pembelajaran bahasa arab, kalau tidak dilandasi dengan skill yang matang.
Salah satu metode yang digunakan dalam pembelajaran Tarjamah di Pendidikan Bahasa Arab UIN Maulana Malik Ibrahim Malang yaitu Metode Group Investigation dalam Pembelajaran Tarjamah. Dengan pembelajaran Group Investigation peserta didik akan lebih mudah menemukan dan memahami konsep- konsep yang sulit apabila mereka dapat mendiskusikan masalah-masalah tersebut dengan temannya.
Dengan Rumusan Masalah dalam penelitian ini adalah: 1) Bagaimana penggunaan metode Group Investigation dalam pembelajaran Tarjamah di PBA Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang? dan 2) Bagaimana efektifitas metode Group Investigation dalam pembelajaran Tarjamah di
Pendidikan Bahasa Arab Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang?.
Penelitian ini peneliti mengguanakan metode deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian ini adalah Pendidikan Bahasa Arab 2011 dalam pembelajaran Tarjamah I. Data instrument yang digunakan adalah observasi, wawancara, angket, dan dokumen. Observasi yang dilakukan oleh peneliti di kelas A dan Bdalam matakuliah Tarjamah Pendidikan Bahasa Arab 2011. Dan peneliti mewawancara dua objek yaitu dosen H. abdl Wahed,S.S.,B.Ed.,M.Pd dan mahasiswa Ummu Fatikhatus Sholikhah. Selain itu untuk mengetahui hasil yang lebih dalam peneliti menyebarkan angket dan menghitungnya untuk mengetahui efektifitas penggunaan metode group investigion dengan mengambil sample 40 sample dari 120 mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab 2011 Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. untuk membandingkan hasil penggunaan metode ini dan sesudahnya, peniliti menggunakan data nilai mahasiswa UTS dan UAS.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan metode group investigation di PBA 2011 Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Dosen menggunakan metode group investigation dalam pembelajaran tarjamah dengan baik dan sesuai dengan langkah-langkah yang ada di teori. selain itu keberhasilan mahasiswa dalam penggunaan group investigation di nilai baik dengan prosentase yang Setuju 65%, Sangat Setuju 32,50 % dan Tidak Setuju 32,50 %. Dari hasil prosentasi tersebut dapat disimpulkan, bahwa penggunaan metode group investigation adalah “EFEKTIF”.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Huda, Miftahul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | طريقة مجموعة التحقيق في تعليم; Method of Group Investigation; Learning Tarjamah; Metode Group Investigation; Pembelajaran Tarjamah | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 12 Dec 2017 15:43 | ||||||
Last Modified: | 12 Dec 2017 15:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8848 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |