تطوير استراتيجية تعليم مهارة الكلام بلعب الأدوار: بالتطبيق على مدرسة الحميدية المتوسطة الإسلامية كوندانج لكي ملانج

Dayanu Al-Abror Tarimana, Muhammad (2014) تطوير استراتيجية تعليم مهارة الكلام بلعب الأدوار: بالتطبيق على مدرسة الحميدية المتوسطة الإسلامية كوندانج لكي ملانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
10150070.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB) | Preview

Abstract

ABSTRACT

Learning speaking skills are basic skill that an important part of of learning Arabic. Through speaking, a person can to express ideas to others. Learning speaking skills in MTs Al-Hamidiyah less creative and varied, so that the learning process often students feel lazy, tired and bored in the learning process especially in learning Arabic. Therefore, researchers choose appropriate strategies and methods, namely by applying the method of role play in teaching Speaking skills.

Formulation of the problem: 1). How the Application of Strategy In Learning Speaking Skills With Role Play in Islamic Junior High School. Al- Hamidiyah Putat-lor Gondonglegi Malang? 2). Effective Application of Strategy In Learning Speaking Skills With Role Play in Islamic Junior High School. Al- Hamidiyah Putat-lor Gondonglegi Malang? Destination of this study: 1). How is the Application of Strategy In Learning Speaking Skills With Role Play in Islamic Junior High School. Al-Hamidiyah Putat-lor Gondonglegi Malang. 2). effective Application of Strategy In Learning Speaking Skills With Role Play in Islamic Junior High School. Al-Hamidiyah Putat-lor Gondonglegi Malang.

The hypothesis of this study is the ability of students in learning speaking skills increased and effective. This study uses experimental procedure by designing a pre-test and post-test for group (experimental and control). The population of this study, students of class VII B (experimental) and the students of class VII A (control). Sample were taken researcher is 77 students.

The results of this study there is a difference between the experimental group and the control group: 1). speaking skills of the students in the experimental group very well with the average value (83.763). 2). While speaking ability of students in the control group with an average value (61.25). 3). The degree of effectiveness of the use of role play method in learning speaking skills reach t value (11,647) which is greater than table value t at the 0.01 level (1,531) and at a rate of 0.06 (2266). This is indicates that the application is fairly effective method of role play

ABSTRAK

Pembelajaran keterampilan berbicara merupakan keterampilan dasar yang menjadi bagian penting dalam pembelajaran bahasa arab. Melalui berbicara, seseorang dapat menyampaikan pemikirannya kepada orang lain. Pembelajaran keterampilan berbicara di MTs. Al-Hamidiyah kurang kreatif dan variatif, sehingga dalam proses pembelajaran seringkali siswa merasa malas, jenuh dan bosan dalam proses pembelajaran terlebih lagi dalam pembelajaran bahasa arab. Oleh karena itu peneliti memilih strategi dan metode yang sesuai yaitu dengan menerapkan metode role play dalam pembelajaran keterampilan berbicara.

Rumusan masalah: 1). Bagaimana penerapan sterategi pembelajaran keterampilan berbicara dengan role play di MTs. Al-Hamidiyah Putat-lor Gondonglegi Malang? 2). Bagaimana efektifitas penerapan sterategi pembelajaran keterampilan berbicara dengan role play di MTs. Al-Hamidiyah Putat-lor Gondonglegi Malang? tujuan penelitian ini: 1). Bagaimana penerapan metode role play dalam pembelajaran keterampilan berbicara siswa. 2). efektifitas penerapan metode role play dalam pembelajaran keterampilan berbicara siswa.

Hipotesa penelitian ini adalah kemampuan siswa dalam pembelajaran keterampilan berbicara meningkat dan efektif. Penelitian ini menggunakan prosedur eksperimen dengan mendesain pre-test dan post-test terhadap kelompok (eksperimen dan kontrol). Populasi penelitian ini, siswa kelas VII B (eksperimen) dan siswa kelas VII A (kontrol). Sample yang di ambil peneliti adalah 77 siswa.

Hasil penelitian ini ada perbedaan antara kelompok eksperimen dan kelompok control: 1). Kemampuan berbicara siswa pada kelompok eksperimen sangat baik dengan nilai rata rata (83,763). 2). Sedangkan kemampuan berbicara siswa pada kelompok kontrol dengan nilai rata rata (61,25). 3). Adapun tingkat efektifitas penggunaan metode role play dalam pembelajaran keterampilan berbicara mencapai nilai t hitung (11.647) yang lebih besar dari nilai t table pada tingkat 0.01 (1.531) dan pada tingkat 0.06 (2.266). hal ini menunjukkan bahwa penerapan metode role play terbilang efektif.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Daraini, Slamet
Keywords: لعب الأدوار; تعليم مهارة الكلام; Role and Play; Learning Speaking Skills; Role Play dan; Pembelajaran Keterampilan Berbicara
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 12 Dec 2017 08:43
Last Modified: 27 Dec 2017 03:18
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8845

Actions (login required)

View Item View Item