Rizqiyana, Isna (2014) فعّالية استخدام "رسم البيانات الجداريّة" لترقية مهارة الكتابة بمدرسة نور الأمّة الإبتدائية سيدورجو. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150066.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Writing is an activity relate to process of thinking and expression ability. Writing skill is very important since it is tightly connected with conveying messages through arguments, feelings, and knowledge to others. Writing skill is one of parameter to measure the degree of successfulness in studying Arabic know that the aim of studying Arabic is for helping the students to be able to use Arabic both in speaking and writing.
From the result of the observation and the interview with the teacher of Arabic language, the researcher concludes that the method use to teach Arabic language in the sixth grade of Nurul Ummah Islamic Elementary School is rated traditionally. It is because the teacher so far does not use interesting media or tools in drilling the students’ writing skill other than just giving some examples of Arabic sentences in the writing board. The activity the students do is only writing down the examples in their book. As the researcher observed, this method could make the students bored and tired to study Arabic language.
From the problems that the students face in studying Arabic language, therefore the researcher did this study entitle “The Effectiveness of using “Wall Chart” in Improving Students’ Writing Skill of Nurul Ummah Islamic Elementary School of Sidoarjo” with the research questions are: ١. How does the way to apply the use of “Wall Chart” in improving students’ writing skill ability in Nurul Ummah Islamic elementary School of Sidoarjo?, and ٢. How far is the effectiveness result by using “Wall Chart” method in developing students’ writing skill ability in Nurul Ummah Islamic elementary School of Sidoarjo?.
In conducting this research, the researcher did an experiment which was done in two group of class A and class B from sixth grade of elementary school. Class A is a group which is being controlled while class B is a group which is being experimented. The approach used in this study is quantitative research method. While the instruments of this study are observations, interviews, and tests. This research was done in Nurul Ummah Islamic Elementary School.
Therefore it is deemed necessary for the Arabic language teachers pay enough attention to the use of such medium in the implementation of learning Arabic
ABSTRAK
Menulis adalah kegiatan yang mempunyai hubungan dengan proses berfikir dan keterampilan berekspresi dalam bentuk tulisan. Keterampilan menulis merupakan suatu hal yang penting, karena keterampilan menulis terkait erat dengan kegiatan menyampaikan pesan dalam bentuk pendapat, perasaan, dan pengetahuan kepada pihak lain. Keterampilan menulis merupakan salah satu ukuran keberhasilan dalam pembelajaran bahasa Arab. Karena tujuan pembelajaran bahasa arab adalah siswa mampu menggunakan bahasa dalam bentuk lisan ataupun tulisan.
Dari hasil pengamatan peneliti dan wawancara dengan guru bahasa Arab. Bahwa pembelajaran bahasa Arab di kelas ٦ Madrasah Ibtida’iyah Nurul Ummah Sidoarjo khususnya pembelajaran keterampilan menulis masih dilakukan secara tradisional. Karena guru belum menggunakan media pembelajaran yang menarik dalam melaksanakan pembelajaran keterampilan menulis, guru hanya menulis kalimat-kalimat di papan tulis secara manual. Kemudian murid-murid menulisnya pada buku mereka. Dan pembelajaran ini akan membuat murid merasa bosan dan lelah.
Berdasarkan permasalahan di atas, judul penelitian ini adalah Efektivitas Penggunaan “Wall Chart” untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Madrasah Ibtida’iyah Nurul Ummah Sidoarjo, dengan rumusan masalah sebagai berikut: ١. Bagaimana penerapan penggunaan wall chart untuk meningkatkan keterampilan menulis Madrasah Ibtida’iyah Nurul Ummah Sidoarjo?, ٢. Sejauhmana efektivitas penggunaan wall chart untuk meningkatkan keterampilan menulis Madrasah Ibtida’iyah Nurul Ummah Sidoarjo?.
Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian eksperimen, yang terdiri dari dua kelas yaitu kelas ٦ A dan B. Kelas ٦ A merupakan kelompok kontrol, kelas ٦ B merupakan kelompok eksperimen. Sedangkan pendekatan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif. Adapun instrument pembantu yaitu observasi, wawancara, dan tes. Penelitian ini dilakasanakan di Madrasah Ibtida’iyah Nurul Ummah Sidoarjo.
Oleh karena itu, dipandang perlu bagi guru bahasa Arab menaruh perhatian yang cukup terhadap penggunaan media tersebut dalam pelaksanaan pembelajaran bahasa Arab
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hadi, Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | رسم البيانات الجداريّة; مهارة الكتابة; Wall Chart Media; Writing Skill; Media Wall Chart; Keterampilan Menulis | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 12 Dec 2017 15:43 | ||||||
Last Modified: | 12 Dec 2017 15:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8841 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |