Nadhifah, Roziqotun (2014) فعالية استخدام القموس المساعد في تعليم المفردات في البرنامج الخاص لتعليم اللغة العربية بجامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية بمالانق. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150050.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (18MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Dictionary is a learning tool which is generally used in teaching and learning activities. One of dictionary functions is to help students in learning foreign languages, in this case, especially in learning Arabic language. By dictionary, students is helped in finding the meaning out of some difficult vocabularies. Being so, the students are able to understand what the goals of the study are.
This research was conducted at the technical implementation unit UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, language development center especially at the specific course of Arabic development (PKPBA). The researcher motive in conducting research here is based on researcher personally experience who ever attending the course in the year of 4101-4100. Using dictionary in learning is precise helpful to the students in understanding the subject especially in understanding ability of languange and the unsures of language.
The purpose of this study is to determine how the teachers use the Musaid
dictionary for beginner and middle classes. It is also to identify the effectiveness of using the Musaid dictionary in learning Arabic at specific course of Arabic development (PKPBA) of the State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang.
This study uses descriptive method and quantitative approach. Therefore, the instruments used in this study are the observation, questionnaire, and interview the teacher and test.
Results from this study is the Musaid dictionary has being effective in the average level of effectiveness for beginner and middle class. However, comparing between beginner and middle, based on the results of the calculation of the vocabulary value conducted by researcher, Musaid dictionary more effectively assists students in the beginner level
ABSTRAK
Kamus merupakan salah satu sarana pembelajaran yang banyak digunakan dalam kegiatan belajar mengajar. Salah satu fungsi kamus adalah membantu pembelajar dalam belajar bahasa asing, utamanya bahasa Arab. Keberadaan kamus juga dapat membantu siswa dalam mengetahui kosakata sulit yang belum diketahui artinya. Dengan begitu siswa dapat memahami apa yang menjadi tujuan pembelajaran.
Penelitian ini dilaksanakan di Unit Pelaksana Teknis UIN Maulana Malik Ibrahim Malang bagian Pusat Pengembangan Bahasa konsentrasi pada Perkuliahan Khusus Bahasa Arab (PKPBA). Alasan peneliti melakukan penelitian disini adalah berdasarkan pengalaman peneliti yang pernah mengikuti PKPBA pada tahun 4101/4100. Penggunaan kamus dalam pembelajaran dinilai sangat membantu pembelajar dalam memahami materi pembelajaran terutama dalam memahami maharah-maharah lughowiyah dan anashir al-lughoh.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui cara muallim menggunakan kamus Musaid dalam kelas di tingkat Mubtadi dan Mutawassith. Juga untuk mengetahui efektifitas penggunaan kamus Musaid dalam pembelajaran bahasa
Arab di Perkuliahan Khusus Pengembangan Bahasa Arab di Universitas Islam
Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Penelitian ini menggunakan metode deksriptif dan menggunakan pendekatan kuantitatif. Sehingga instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah observasi, angket, wawancara terhadap muallim dan ikhtibar.
Hasil dari penelitian ini adalah bahwasanya kamus musaid mempunyai efektifitas sedang di tingkat Mubtadi dan Mutawassith. Akan tetapi jika dibandingkan antara Mubtadi dan Mutaawassith, berdasarkan hasil penghitungan nilai mufrodat yang dilakukan peneliti, kamus musaid lebih efektif membantu mahasiswa di tingkat Mubtadi.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Huda, Miftahul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | القموس; فعالية; تعليم المفردات; dictionary; effectiveness; Vocabulary Learning; kamus; efektivitas; pembelajaran mufrodat | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 11 Dec 2017 15:40 | ||||||
Last Modified: | 11 Dec 2017 15:40 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8826 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |