Lindasari, Dewi (2014) استخدام الوسيلة التعليمية "المسار الماهر" لترقية مهارة الكلام: بحث تجريبي في مدرسة باكالان رابونق المتوسطة الإسلامية الحكومية جومبانق. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10150048.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) |
Abstract
ABSTRACT
Talking is one of the main components in language learning. It’s also the
four important elements of language. The main goal of Arabic teaching for non native speakers is the ability of students to express something with the language, so students can speak use the language because they are user of the language. Therefore, the success of language learning can be seen from the ability of his students to speak fluently and correctly.
The formulation’s problem of this research are: (1) How the Implementation of learning media “smart circuit” to improve speaking skills in MTsN Bakalan Rayung Jombang? (2) How far the effectiveness Implementation of learning media “smart circuit” to improve speaking skills in MTsN Bakalan Rayung Jombang?.
The method used in this research is an experimental method which is applied in class VII B as experimental group and class VII C as control group in MTsN Bakalan Rayung 2013-2014 school year. The instrument of data are: (1) observation (2) interviews (3) documentation (4) test.
As results of this research are as follow: firstly, the steps of implementation of learning media “smart circuit” to improve speaking skills in MTsN Bakalan Rayung Jombang are the researcher divided the students into six groups, then the researcher explained the rules of the game and read memory atelier. The final stage, the researcher concluded the game by asking questions and the students from each group to answer. Secondly, implementation of learning media “smart circuit " is effective to improve speaking skills in MTsN Bakalan Rayung Jombang. It’s can be seen from the results of t-test between the two classes is 6,64 greater than 1 % error level = 2 ,39 and 5 % error level = 1,67. It’s mean that, the result of hyphotesis research can be accepted. In addition, there is difference between the students in experimental group and the control group in the aspect of ability. It does can be seen from the results of the pretest and posttest in which the experimental group is better than the control group
ABSTRAK
Berbicara adalah salah satu komponen utama dalam pembelajaran bahasa.
Dan merupakan dari empat unsur bahasa yang penting. Tujuan utama dalam pembelajaran bahasa Arab bagi bukan penutur asli adalah kemampuan murid- murid dalam mengungkapkan sesuatu dengan bahasa tersebut, sehingga murid- murid berbicara dengan bahasa tersebut karena mereka adalah pengguna bahasa tersebut. Oleh karena itu, suatu keberhasilan pembelajaran bahasa dapat dilihat dari kemampuan murid-muridnya dalam berbicara dengan lancar dan benar.
Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: (1) bagaimana penggunaan media pembelajaran “sirkuit pintar” untuk meningkatkan keterampilan berbicara di MTsN Bakalan Rayung Jombang? (2) sejauh mana efektifitas penggunaan media pembelajaran “sirkuit pintar” untuk meningkatkan keterampilan berbicara di MTsN Bakalan Rayung Jombang?.
Dan metode dalam penelitian ini adalah metode eksperimen yang penerapannya di lakukan di kelas VII B/ kelompok eksperimen dan kelas VII C/ kelompok kontrol di MTsN Bakalan Rayung tahun ajaran 2013-2014. Adapun instrumen pengumpulan data adalah (1) observasi (2) wawancara (3) dokumentasi (4) tes.
Sedangkan hasil dari penelitian ini adalah sebagai berikut: pertama, bahwasannya langkah-langkah penggunaan media pembelajaran “sirkuit pintar” untuk meningkatkan keterampilan berbicara di MTsN Bakalan Rayung Jombang adalah peneliti membagi murid-murid menjadi enam kelompok, kemudian peneliti menjelaskan aturan permainan dan membacakan bengkel ingatan. Tahap akhir, peneliti menyimpulkan permainan dengan memberikan pertanyaan dan murid- murid dari masing-masing kelompok menjawabnya. Kedua, bahwasannya penggunaan media pembelajaran “sirkuit pintar” efektif untuk meningkatkan keterampilan berbicara kelas VII B di MTsN Bakalan Rayung Jombang terlihat dari hasil uji-t antara dua kelas yaitu 6,64 lebih besar dari taraf kesalahan 1%=
2,39 dan taraf kesalahan 5%= 1,67 yang artinya diterima atau dikatakan bahwasannya hipotesa penelitian ini diterima. Selain itu, terdapat perbedaan kemampuan antara murid-murid kelompok eksperimen dan kelompok kontrol terlihat dari hasil pretes dan postes yang mana kelompok eksperimen lebih bagus dari kelompok kontrol.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Muslimin, Imam | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | الوسيلة التعليمية "المسار الماهر"; مهارة الكلام; Learning Media “Smart Circuit”; Speaking Skills; Media Pembelajaran “Sirkuit Pintar”; Keterampilan Berbicara | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 11 Dec 2017 15:40 | ||||||
Last Modified: | 11 Dec 2017 15:40 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8825 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |