Nafi’a, Faridatun (2014) الدراسة التقابلية بين المصدر وأهمية في تعليم اللغة العربية. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150047.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
The variety of need makes many persons to learn foreign language. There are 6912 languages are used in the world. English is the 2nd language with the greatest number of speakers, and Arabic is the 6th. The amount of Islamic Senior High School is little than the amount of Senior High School others. So researcher concluded that the amount of students studying English is more than the students
studying Arabic. The problem is some of students have some difficulties in understanding mashdar, while they understood gerund well. Contrastive Analysis between mashdar and gerund can helps them in understanding it. Researcher hopes the result of this research can be useful for helping them in learning masdhar and gerund in arranging sentences.
The statements of problem in this research are 1) what the similarities between mashdar and gerund is, 2) what the differences between them is , 3) how the result of contrastive analyzing between them with the implication in Arabic Language Education is. So, this research is done for knowing the the similarities dan the differences between mashdar and gerund, and the result of contrastive analyzing between them with the implication in Arabic Language Education.
This research used descriptive Library Research. So it used descriptive research method and qualitative research method, and used documenter method in collecting data. The data in this research is theories of mashdar and gerund.
Based on the data that researcher has collected, those are the results of this study and its implication for Arabic Language Education: 1) the results of this study are for students that have capability in English well, but they are not good in Arabic language or even don’t understand at all, 2) in understanding mashdar, the fisrt one that must be known is the kinds of fi’il and the signs of kalimah isim and fi’il, it’s needed for differentiating fi’il madly and mashdar that has the same writing, 3) in learning gerund, the fisrt one that must be known is understanding kinds of verb and its using, 4) mashdar is one of kinds of isim, so it can used same as isim used, except mashdar muawwal, 5) the writing of harokat / syakal in Arabic language is important to makes the students be able to read the Arabic writing easly and differentiate between mashdar and fi’il (it’s just for some of mashdar).
ABSTRAK
Berbagai keperluan menuntut banyak orang untuk mempelajari bahasa asing. Ada 6912 bahasa yang dituturkan manusia di dunia. Bahasa Inggris menempati posisi ke-2 terbanyak penuturnya, dan bahasa Arab adalah yang ke-6. Dan jumlah MA lebih sedikit dari pada SMA. Maka bisa disimpulkan bahwa pelajar bahasa Arab lebih sedikit dari pada bahasa Inggris. Dan permasalahan di sini adalah sebagian murid kesulitan memahami apa itu mashdar, sedangkan mereka faham gerund dengan baik. Analisis kontrastif antara keduanya bisa membantu mereka memahaminya. Hasil dari penelitian ini diharapkan bisa bermanfaat untuk membantu mereka mempelajari mashdar dan gerund dalam menyusun kalimat.
Rumusan masalah dalam skripsi ini adalah 1) apa saja persamaan antara mashdar dan gerund, 2) apa saja perbedaan antara keduanya, dan 3) bagaimana hasil analisis kontrastif antara mashdar dan gerund serta implikasinya pada PBA. Maka tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui apa saja persamaan antara mashdar dan gerund dan perbedaannya, hasil analisis kontrastif antara mashdar dan gerund serta implikasinya pada PBA.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian studi pustaka atau library research. Dan termasuk dalam deskriptif kualitatif dengan metode analisis kontrastif. Maka peneliti menggunakan metode Documenter Method dalam mengumpulkan data. Data penelitian diambil dari buku, koran, majalah atau data tulisan yang lain. Data yang dihasilkan dari buku berupa materi-materi tentang mashdar dan gerund.
Berdasarkan data-data yang telah dikumpulkan oleh peneliti, berikut adalah hasil dari studi ini dan implikasinya pada PBA: 1) hasil studi ini diperuntukkan khusus untuk murid-murid yang memiliki kemampuan bahasa Inggris yang bagus, namun lemah di bahasa Arab atau bahkan tidak faham sama sekali, 2) dalam mempelajari mashdar hal pertama yang harus difahami adalah pembagian fi’il dan tanda-tandanya kalimah isim, dan fi’il, ini perlu untuk membedakan antara fi’il madly dan sebagian mashdar yang penulisannya sama persis dengan fi’il madly.
3) dalam belajar gerund maka hal pertama yang harus diketahui adalah macam- macamnya Verb dan penggunaannya, 4) mashdar termasuk macamnya isim, maka dia bisa beramal sebagaimana isim, kecuali untuk mashdar muawwal, 5) penulisan harokat dalam bahasa Arab itu penting untuk memudahkan murid dalam membaca dan membedakan mashdar dan fi’il (khusus untuk sebagian mashdar).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Chamidah, Dewi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | الدراسة التقابلية; المصدر; Contrastive Analysis; Mashdar; Gerund; Analisis Kontrastif; Mashdar; Gerund | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 11 Dec 2017 15:40 | ||||||
Last Modified: | 11 Dec 2017 15:40 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8824 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |