Shufiyati, Ihda Fanny (2014) استخدام "الإعراب" لترقية قراءة الكتاب لدي الطالبات بمعهد نور الهدى السلفي الشافعي مرغوسونو مالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150032.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Islamic Boarding School and Islamic Classic Book are like two sides of a coin that cannot be separated. Hence the importance of the Islamic classic book, then Nurul Huda Salafiyah Syafi’iyah boarding school Mergosono Malang East Java make the guidance of reading the Islamic classic book as one of the compulsory subject in the school (madrasa) and establish the ability to read the Islamic classic book as one standard for determining the students’ graduation from level of a particular school. However, value obtained by students in the exam of reading the book so far still have not achieved the result as established by the pesantren (boarding school). One problem is the teaching method used by teachers so far have been less offered an opportunity for student to learn and try to rad independently, and the learning process is too focused on discussing the meaning of the word by word without knowing grammar.
The problem of the study in this research is how the application of I’rob method for increasing student’s ability in learning Arabic, and specifically in term of reading (maharah qira’ah) in Nurul Huda Boarding School, and is there effectivity in this method for increasing student’s ability in skill of reading
The method which is use is experiment research thought using pre-test and pos- test in control class and experiment class. The approach which is use is quantitative approach, and the instrument which are used in this research are observation, interview, and pre-test, post-test. In which every instrument and data gotten by the researcher and processed accurately through using formula “t” test.
The result of this research shows that the user I’rob method is effective for increasing student’s ability in learning Arabic, and specifically in term of reading (maharah qira’ah). The researcher knows this increasing from the result of accounting primary data which is gotten by the researcher from the score of pre-test and score of post-test. It shows that the score of post-test higher than the score of pre-test, and the total score of pre-test is 1198 and the score of post-test is 1474. This case shows that I’rob method has good influence in enhancing student’s capability in learning Arabic, especially in reading skill
ABSTRAK
Pondok Pesantren dan Kitab Kuning ibarat dua sisi mata uang yang tidak bisa dipisahkan. Oleh karena begitu pentingnya kitab kuning, maka pondok pesantren Salafiyah Syafi’iyah Nurul Huda Mergosono Malang mejadikan bimbingan membaca kitab kuning sebagai salah satu mata pelajaran wajib di madrasah diniyah dan menetapkan kemampuan membaca kitab kuning sebagai salah satu standar untuk menentukan naik tidaknya siswa dari madrasah diniyah. Akan tetapi selama ini nilai yang diperoleh siswa dalam ujian membaca kitab masih belum mencapai hasil yang telah ditetapkan oleh pesantren.
Salah satu permasalahan adalah metode mengajar yang digunakan oleh guru selama ini kurang memberi kesempatan kepada siswa untuk belajar dan mencoba membaca secara mandiri, dan proses belajar mengajar terlalu terfokus membahas arti kata per kata tanpa mengetahui kaidah-kaidah nahwu. Oleh sebab itu peneliti menggunakan metode mengi’rob dalam pengajaran membaca kitab kuning.
Adapun metode yang dipakai adalah penelitian eksperimen dengan menggunakan pretes dan postes pada kelas control dan kelas eksperimen. Pendekatan yang dipakai adalah pendekatan kuantitatif, instrument yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dan tes (pretes dan postes). Dimana tiap instrument dan data yang diperoleh peneliti diolah secara seksama dengan menggunakan rumus “t” tes.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan metode I’rob efektif untuk meningkatkan kemampuan siswa khususnya dalam pembelajaran bahasa Arab terutama dlam maharah qira’ah. Hal ini dibuktikan dengan nilai pretes dan postes yang menunjukkan nilai postes lebih besar dari nilai pretes, yaitu nilai pretes 1198 sedangkan nilai pretes 1474. Hal ini menunjukkan metode I’rob memiliki pengaruh dalam meningkatkan kualitas siswa dalam pembelajaran bahasa Arab terutama dalam membaca kitab kuning
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mustofa, Bisri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | الإعراب; مهارة القراءة; : I’rob, Reading Skills; Turats Book ( yellow book / Islamic Classic Book); Metode I’rob; Keterampilan membaca; Kitab Turats (Kitab Kuning) | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 08 Dec 2017 15:52 | ||||||
Last Modified: | 06 Jul 2023 09:08 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8807 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |