Hasanah, Uswatun (2014) استخدام الأناشيد في تعليم المفردات وتطبيقها في المدرسة الثانوية سونان كاليجاغا الإسلامية سوكون مالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150021.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (15MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
One of the task an obligation for Student is to study and must for them to remember and save the memories about vocabulary in their lesson. once of method to save memories is using song, because with song student cant to speach vocabulary anywhere and anytime or if the condition of student cn’t to reading arabic’s books they can to listen and repaid vocabulary to sve it in their memorial using song. The researcer choosed Sunan Kalijogo Junior Hight School because this school learn Arabic Language from the first level or first level. lerning arabic language begin in VII class. The learning Arabic is begin from start because many of student in this school can’t to saving memories about vocabulary easy. In other hand, many student graduated from general school. The effect of it is the student can’t to know and understand about arabic language. From here we know that using song for learning arabic is so important to save memories about vocabuly nd this is the mean purpose in the learning Arabic.
The purpose of this researce to describe effectivity of song in the learning arabic in Sunan Kalijogo Junior Hight School in the class of VIII A in the lerning year 2013-2014. The Researcer using experiment method and kuantitativ. And the instrument in this researces is using pre test nd post test.
The result of this researce is 1) Using song in the learning vocabulary can to do like as that, the first researcer start the lesson with explain about vocabulary. And then the teacher order student to write the vocbulry in their book. The last teacher order student to sing a vocabulary song together. From this learning activity, resercs can know that some of student can to remember many vocabulary easy. And some of student follow lesson and understand the explain. So there are many student can to remember and saving vocabulary easy. 2) The sum of pre test in class control is =370 with average 231125, but in the experiment class we found the value of pre test is 460 with average 21136. After learning arabic languge with song we found the value of post test in lass control is 636 with average 33147 and the the post test for experiment class is 29,8 with average 18126. The result of T test is 2196, there is more high than value of signification in the “t table” in 1 % or 5 % . The mean of this H0 is not advice and H1 is advice. This fact explain about the using song in arabic language have a hight effect because the result of post test in experiment class is more little than the result of control class.
ABSTRAK
Suatu kewajiban bagi para siswa untuk menghafalkan mufrodat yang terkait dengan pembelajaran. Salah satu metode untuk menghafalkan mufrodat secara mudah yaitu dengan menggunakan lagu karena siswa dapat mengucapkan mufrodat setiap saat, atau jika siswa tidak mampu untuk membaca buku bahasa arab dengan lancar mereka bisa mendengar dan mengulangi kosa kata yang akan dihafal dengan menggunakan lagu. Dari sini kita ketahui bahwa penggunaan lagu dalam pembelajaran kosa kata sesuai dengan siswa siswi di MTs Sunan Kalijogo Sukun Malang. Selain itu antara penggunaan lagu dengan pembelajaran mufrodat terdapat titik temu yang sesuai yang merupakan tujuan inti dalam pembelajaran bahasa Arab.
Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan efektifiitas lagu dalam pembelajaran mufrodat di MTs Sunan Kalijogo Malang Sukun Malng di kelas VIII A tahun pelajaran 2013/ 2014 .Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini adalah 1. Bagaimana penggunaan lagu dalam pembelajaran mufrodat dan aplikasinya. 2. Apa pengaruh lagu dalam pembelajaran mufrodat dan aplikasinya. Peneliti menggunakan metode penelitian eksperimen dengan pendekatan kuantitatif. Adapun instrumen penelitian yang digunakan adalah pre tes dan post ter.
Adapun hasil penelitian tersebut yaitu : 1) Dalam proses pembelajaran peneliti memulai pembelajaran dengan salam, kemudian peneliti menjelaskan kosa kata dengan menggunakan isyarat dan menyuruh siswa untuk menulis mufrodat dan menyanyikannya bersama siswa. Dari kegiatan ini peneliti mengetahui bahwa beberapa siswa mampu menghafal kosakata dengan mudah. 2) Jumlah nilai dalam =370 dengan rata-rata 231125 namun dalam kelas eksperiment peneliti menemukan nilai pre test 460 dengan rat-rata 21136 setelah pembelajaran bahasa Arab dengan lagu peneliti menemukan nilai dari post tes di kelas control 636 dengan rata-rata 33147. Hasil uji t menunjukkan 2196 lebih besar dibanding taraf signifikasi dalam t tabel baik dalam prosentase 1: maupun5:. Dari sini dapat disimpulkan bahwa diterima dan ditolak dan hipotesisnya diterima. Keadaan ini menunjukkan bahwa penggunaan lagu dalam pembelajaran kosakata memiliki pengaruh yang terhadap hafalan mufrodat siswa dikarenakan hasil post test kelas eksperiment lebih besar dibanding kelas control
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rosyidi, Abdul Wahab | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | الأناشيد ;تعليم المفردات; Using song; learning vocabulary; Penggunaan lagu; mufrodat | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 07 Dec 2017 15:42 | ||||||
Last Modified: | 07 Dec 2017 15:42 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8789 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |