Achmad, Septiana Azhar Anugrainy (2014) إعداد المواد التعليمية اللغة العربية على ضوء منهج الفكرة لتعليم مهارة الكلام: بحث تطويري بالمدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية ٢ كديري جاوى الشرقية. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150012.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
|
Text (Textbook)
10150012.rar - Supplemental Material Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRACT
secondary school Negeri 2 Kediri country junior secondary school is one of the schools that make the language as an icon of the school. In particular Arabic and English. Both have an important role in promoting the school. The students study the Arabic language using the textbook "fluent in Arabic". But unfortunately, many of them are passive in his speaking ability, is due to the material presented in it very little dialogue and even less that contain specific expression in accordance with the conditions that support their ability to speak. This causes less enthusiastic students in learning Arabic. Teachers should look for and pay attention to the syllabus material in accordance with the expected learning objectives, which makes the students more active in speaking ability. Syllabus in accordance with these objectives is the notional syllabus.
Of the problems above, the formulation of the problem in this study are: (1) How to prepare teaching materials notional syllabus based Arabic language? (2) How do the characteristics of the Arabic language teaching materials based on notional syllabus and (3) How does the effectiveness of its use.
This study uses research and development (R & D) by developing a model Borg and Gall. The population of this study includes the entire State junior secondary school students of Kediri 2, academic year 2013/2014 and the sample is Siwa grade 8 academic year 2013/2014. The instruments in this study were: interviews, library research, questionnaires and tests.
The results of this study indicate that the preparation of this textbook in accordance with the steps in the methods of research and development (R & D), namely: requirements analysis, data collection, product design, design validation, design revisions, product testing, product revision, piloting usage, product revision. This book is also effectively used in learning. Seen from comparison of the results of pre-test and post-test by SPSS 16.0 showed that the calculated value is greater than the table value (17.896> 1.311 and 17.896> 1.699). Based on the calculation, there are significant differences with the new teaching materials between teaching materials long, where the new material based Arabic language teaching materials notional syllabus is better than the old teaching materials
ABSTRAK
Madrasah Tsanawiyah negeri Kediri 2 merupakan salah satu madrasah yang menjadikan bahasa sebagai icon dari madrasah tersebut. Khususnya bahasa arab dan bahasa inggris. Keduanya memiliki peranan penting dalam memajukan madrasah tersebut. Para siswa mempelajari bahasa arab dengan menggunakan buku ajar “fasih berbahasa arab”. Namun sayangnya, banyak dari mereka yang pasif dalam kalamnya, ini dikarenakan materi yang disajikan di dalamnya sedikit sekali bahkan kurang dalam hiwar yang mengandung ibarah-ibarah khusus yang sesuai dengan kondisi yang mendukung kalamiyah mereka. Hal ini menyebabkan para siswa kurang antusias dalam mempelajari bahasa arab. Para guru hendaknya mencari materi dan memperhatikan silabus yang sesuai dengan tujuan pembelajaran yang diharapkan, yakni menjadikan siswa lebih aktif dalam kalamiyah mereka. Silabus yang sesuai dengan tujuan tersebut adalah notional silabus.
Dari permasalahan diatas maka Rumusan masalah pada penelitian ini adalah: (1) Bagaimana menyusun materi ajar bahasa arab berbasis silabus nosional? (2) Bagaimana karakteristik dari materi ajar bahasa arab berbasis silabus nosional Dan (3) Bagaimana efektifitas penggunaannya.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (R & D) dengan model pengembangan Borg dan Gall. Populasi dari penelitian ini meliputi para seluruh siswa siswi Madrasah Tsanawiyah Negeri Kediri 2, tahun akademik 2013/2014dan sampelnya adalah siwa kelas 8 tahun akademik
2013/2014. Adapun instrumen pada penelitian ini adalah: wawancara, studi pustaka, angket dan tes.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penyusunan Buku ajar ini sesuai dengan langkah-langkah dalam metode penelitian dan pengembangan (R & D) yaitu : analisis kebutuhan, pengumpulan data, desain produk, validasi desain, revisi desain, uji coba produk, revisi produk, uji coba pemakaian, revisi produk. Buku ini juga efektif digunakan dalam pembelajaran.Dilihat dari perbandingan hasil pre test dan post tes melalui spss 16.0 menunjukkan bahwa nilai hitung lebih besar dari nilai tabelyakni (17,896>1,311 dan 17,896>1,699). Berdasarkan perhitungan, terdapat perbedaan yang signifikan materi ajar baru dengan materi ajar lama, di mana materi baru yakni materi ajar bahasa arab berbasis silabus nosional lebih baik dari materi ajar lama.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasanah, Mamluatul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | المواد التعليمية; منهج الفكرة; مهارة الكلام; Teaching materials; Notional Syllabus; speech; Materi ajar; Silabus Nosional; Maharah Kalam | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 07 Dec 2017 15:41 | ||||||
Last Modified: | 07 Dec 2017 15:41 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8781 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |