Kurniawati, Indi Nuzula (2014) استخدام طريقة القراءة التعاونية المتكاملة والتكوينة لمهارة الكتابة: بالتطبيق على التلاميذ في مدرسة محمدية الثانوية ٠١باشيران لامونجان. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10150003.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Writing is one of important thing in our life, because writing is expression which is written by the writer. Writing is one of communicative activities which use language as the media. The writing itself consist of word arrangements which contain some particular signs as the complements such as spelling and punctuation, so that writing is reputed as one of important aspects of four language skills which popularly exist. Therefore, there are some methods, techniques, or other varieties which are needed to apply in order to encourage student’s interest in learning Arabic. The researcher has already chosen Karangasem Islamic senior high school in Paciran-Lamongan because it is located in the Islamic boarding school. Unfortunately, the learning of Arabic there does not give any good reaction or good influence to the students because the way or the method which used is not attractive, it makes the students feel bored and do not have any sense or passion in learning Arabic. Hence, researcher uses CIRC method which aims to increase the Arabic skill especially in writing (maharah kitabah), so the students will not feel bored, they will have interest and high spirit in learning Arabic.
From the explanation which is stated above, so the researcher formulated as follow: 1. How the use of CIRC method in learning Arabic in Karangasem Islamic senior high school? 2. How the effectiveness of using CIRC method for students of Karangasem Islamic senior high school?
The method which is used is experiment research through using pre-test and pos- test in control class and experiment class. The approach which is used is quantitative approach, and the instruments which are used in this research are pre-test, pos-test, observation, interview and questionnaire. In which every instrument and data gotten by the researcher are processed accurately through using formula “T” test.
The result of this research shows that the users of CIRC method is effective for increasing student’s ability especially in learning Arabic, and specifically in term of writing (maharah kitabah ). The researcher knows this increasing from the result of accounting primary data which is gotten by the researcher from the score or pre-test and pos-test. It shows that the score of pos-test is higher than the score of pre-test, the total score of pre-test is 1753 and the score of post-test is 2481. The total score through using formula “T” shows that accounting “T”= 3.73 higher than signification 5% = 2.86, and same with the signification 1% = 2.42, this case shows that CIRC method has good influence in enhancing student’s capability in learning Arabic, especially in writing skill ( maharah kitabah )
ABSTRAK
Kitabah merupakan sesuatu yang terpenting yang ada pada kehidupan kita, karena kitabah merupakan ungkapan tertulis yang dituangkan oleh penulis. Menulis merupakan suatu aktivitas komunikasi bahasa yang menggunakan bahasa sebagai medianya. Tulisan itu terdiri atas rangkaian huruf yang bermaknadengan segala kelengkapan lambang tulisan seperti ejaan dan fluktuasi, sehingga menulis dianggap sebagai salah satu unsur terpenting dari empat unsur keterampilan berbahasa yang ada. Untuk itu dalam pembelajaran bahasa arab diperlukan metode, teknik ataupun media yang berfariasi agar bertambahnya minat belajar siswa terhadap pembelajaran bahasa arab. Peneliti memilih sekolah MA Karangasem Paciran- Lamongan karena sekolah terletak di komplek pondok pesantren , tetapi dalam pembelajaran bahasa arab di sekolah tidak memberi pengaruh yang baik terhadap kemampuan siswa dalam pembelajaran bahasa arab, karena metode yang di gunakan hanya metode itu-itu saja, sehingga siswa merasa bosan dengan model pembelajaran yang seperti itu. Maka dari itu peneliti menggunakan metode CIRC yang bertujuan untuk meningkatkan keterampilan berbahasa arab khususnya dalam maharoh kitabah agar siswa tidak merasa bosan dengan metode penggajaranya.
Dari keterangan yang dijelaskan diatas, maka peneliti merumuskan masalah sebagai berikut : 1. Bagaimana penggunaan metode CIRC dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah MA Karangasem Paciran- Lamongan?, 2. Bagaimana efektifitas penggunaan metode circ terhadap siswa di MA Karangasem Paciran- Lamongan?.
Adapun metode yang dipakai adalah penelitian eksperimen dengan menggunakan pretes dan postes pada kelas control dan kelas eksperimen. Pendekatan yang dipakai adalah pendekatan kuantitatif, instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah pretes, postes, observasi, wawanacara dan angket. Dimana tiap instrumen dan data yang diperoleh peneliti diolah secara seksama dengan menggunakan rumus “ t” tes.
Hasil penelitian ini menunjukan bahwa penggunaan metode CIRC ini cukup efektif untuk meningkatkan kemampuan siswa khususnya dalam pembelajaran bahasa Arab terutama maharoh kitabah. Hal ini di buktikan dari nilai pretes dan postes yang menunjukan nilai postes lebih besar dari pada nilai pretes yaitu nilai pada pretes = 1753 sedangkan postes = 2481. Dan hasil dari perhitungan memakai rumus “t” tes menunjukan hasil “t” hitung = 3,73 lebih besar dari signifikansi 5% = 2,86 dan sama dengan pada signifikansi 1% = 2,42. Hal ini menunjukan metode CIRC memiliki pengaruh dalam meningkatkan kemampuan siswa pada pembelajaran bahasa Arab terutama dalam maharoh kitabah
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mustofa, Syaiful | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | الكتابة; القراءة التعاونية المتكاملة والتكوينة; Kitabah; Cooperative Integrated Reading Composition ( CIRC); Kitabah; CIRC | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2017 15:25 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2017 15:25 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8773 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |