Kurniawan, Andri (2014) تعليم المفردات بالأغنية لحفظ المفردات بروضة الأطفال روضة العارفين لوووك سوروة مبجلياوان فاكس مالانج. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09150061.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Vocabulary in Arabic is called Mufradat , is a set of words that are known part of the language. The vocabulary is one of the three most important elements of language dominated . One of strategy to encourage vocabularies is by song . The song is composed by tone , rhythm , and sound are able to make learning vocabulary becomes fun and not boring . It will be an influence on students' ability to learn vocabulary . Especially in memorizing various vocabularies and their meanings .
The purpose of this research is to examine the practice of vocabulary learning and to determine the extent of the student's ability to memorize vocabulary using song. Of course , the response is also an important thing to get attention as the validity of the data that is a component of the source data mining.
The research method is experimental research with a qualitative approach
. The population was all students of Roudlatul Arifin Kindergarten Lowok Suruh Mangliawan Pakis Malang wich are 25 students . Data collection techniques are the observation , interview tests , and documents .
The results of this research is the learning by using the songs to memorize vocabularies , 1 ) The teacher prepares vocabularies , 2 ) The teacher gives an example of a song that will be used , 3 ) Students imitate what has been modeled by teachers , 4 ) The teacher asks to students one by one orally . The results of this learning are effective to increase the ability of memorizing vocabulary Arabic of students . This resear shows that the hypothesis H1 is accepted
ABSTRAK
Kosakata atau dalam bahasa Arab disebut mufradat, adalah sebuah himpunan kata yang diketahui oleh seseorang yang merupakan bagian dari bahasa tersebut. Kosa kata merupakan salah satu dari tiga unsur bahasa yang sangat penting dikuasi. Penguasaaan akan kosa kata salah satunya bisa diterapkan dengan lagu sebagai srateginya. Lagu yang terdiri dari nada, irama, dan bunyi mampu membuat pembelajaran kosa kata menjadi asyik dan tidak membosankan. Ini akan akan memberi pengaruh pada kemampuan siswa dalam mempelajari kosa kata. Terutama dalam menghafal berbagai kosa kata beserta artinya.
Adapun tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui praktek pembelajaran kosa kata dan untuk mengetahui sejauh mana kemampuan siswa menghafal kosa kata dengan menggunakan lagu sebagai srateginya. Tentunya, respon juga merupakan hal penting yang perlu mendapat perhatian sebagai validitas data yang merupakan komponen dari sumber penggalian data.
Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimen (Eksperiment Research) dengan pendekatan kualitatif. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa-siswi Ra Roudlatul Arifin Lowok Suruh Mangliawan Pakis Malang yang berjumlah 25 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan penelitian ini adalah observasi, wawancara tes, dan dokumen.
Adapun hasil penelitian ini adalah, praktek pembelajaran menggunakan lagu untuk menghafal kosa kata, yakni 1) Guru menyiapkan kosakata yang akan dihafal, 2) Guru memberikan contoh lagu yang akan dipakai, 3) Siswa menirukan apa yang sudah dicontohkan oleh guru, 4) Guru bertanya kepada siswa-siswi satu persatu tentang materi secara lisan. Adapun hasil keefektifitasan pembelajaran ini, terbukti mampu meningkatkan kemampuan hafalan kosa kata bahasa arab siswa. Dan ini menunjukkan bahwa hipotesis H1 penelitian ini diterima
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Smeer, Zeid B | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | المفردات; الأغاني; Vocabularies; Song; Memorizing; Kosakata; Lagu; Menghafal | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Bahasa Arab | ||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | ||||||
Date Deposited: | 06 Dec 2017 15:25 | ||||||
Last Modified: | 06 Dec 2017 15:25 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8767 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |