Hidayatullah, Alexander Malik (2015) Otomasi penilaian standar isi dalam sistem informasi supervisi, monitoring dan evaluasi pada Sekolah Standar Nasional (SSN) tingkat SLTP. Undergraduate thesis, Universitas Negeri Islam Maulana Malik Ibrahim.
![]() |
Text (Fulltext)
09650136.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (30MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan yang baik dan bermutu menjadi sebuah kebutuhan masyarakat setiap bangsa. Oleh karenanya dibentuklah lembaga pendidikan bernama sekolah. Dalam perkembangannya, ditetapkanlah sebuah Standar Nasional Pendidikan (SNP) yang merupakan standar penilaian kinerja sekolah demi menjaga kualitas dan mutu pendidikan agar tetap terjaga dan sesuai harapan. SNP adalah kriteria minimal tentang berbagai aspek yang relevan dalam pelaksanaan sistem pendidikan nasional yang harus dipenuhi oleh penyelenggara dan/atau satuan pendidikan, yang berlaku di seluruh wilayah hukum Negara Kesatuan Republik Indonesia. Sekolah yang telah atau hampir memenuhi SNP akan dikategorikan sebagai sekolah standar nasional (SSN). Untuk memantau setiap standarisasi diperlukan adanya Supervisi, Monitoring, dan Evaluasi SSN yang bertujuan mengetahui kondisi perkembangan sekolah. Diantara beberapa standar yang ditetapkan, terdapat stantar pendidik dan tenaga kependidikan yang merupakan syarat wajib yang harus dipenuhi untuk mencapai SSN. Dalam penelitian ini, peneliti mencoba membuat sebuah Sistem Informasi (SI) untuk mempermudah pelaksanaan Supervisi, Monitoring, dan Evaluasi dari standar isi dengan harapan nilai standar yang ada dapat dengan cepat diketahui. Setelah peneliti melakukan analisa, merancang dan menguji sistem informasi standar isi di Dinas Pendidikan Kabupaten Gresik, diperoleh kesimpulan bahwa 89% item pengujian telah berhasil dan hasil valid dan 10,9% item pengujian telah berhasil dan hasil tidaj valid, sehingga aplikasi ini dapat dijalankan sesuai dengan instrumen standar isi sekolah standar nasional (SSN) tahun 2010 setelah dilakukan perbaikan dari hasil acceptance test.
ENGLISH:
Good education and quality become a requirement of society of every nation. Therefore established educational institutions called schools. In its development, established a National Standards of Education (SNP) which is a standard assessment of school performance in order to maintain the quality and quality of education to stay awake and as expected. SNP is a minimum criterion on various aspects that are relevant in the implementation of the national education system that must be met by the organizers and / or educational unit, which is applicable throughout the territory of the Unitary State of the Republic of Indonesia. Schools that have or almost fulfilled the SNP will be categorized as national standard schools (SSN). To monitor any standardization, SSN Supervision, Monitoring and Evaluation is needed to know the condition of school development. Among the several established standards, there are educational and educational personnel who are mandatory requirements that must be met to achieve SSN. In this study, researchers tried to create an Information System (SI) to facilitate the implementation of Supervision, Monitoring, and Evaluation of the standard content in the hope that the value of existing standards can be quickly known. After the researcher conducted the analysis, design and test the content standard information system at Gresik District Education Office, it was concluded that 89% of the test items had been successful and the results were valid and 10.9% of the test items had been successful and the results were valid, so that the application could be executed accordingly with standard instrument of national standard school contents (SSN) in 2010 after improvement of acceptance test result.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zaman, Syahiduz and Yaqin, M. Ainul | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Sistem informasi; Standar Isi; SSN; Monitoring; Evaluasi; the the information system; standard isi; evaluation | |||||||||
Subjects: | 08 INFORMATION AND COMPUTING SCIENCES > 0806 Information Systems > 080608 Information Systems Development Methodologies | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Heni Kurnia Ningsih | |||||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2018 14:56 | |||||||||
Last Modified: | 17 Mar 2025 08:45 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8759 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |