Sholihah, Al Imroatus (2014) A study on deixis used in advertisement of the headline USA Today website. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10320111.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) |
Abstract
ABSTRACT
Language is the important process of communication. The important thing of language in social media as personal mirror every human being because language means of reflection, thing, and utterance. Language not only used for human but also used in social media such as advertisement. Therefore, it is interesting the researcher to analyze deixis used in advertisement. This thesis is to explain the research problem of what kinds of deixis which are used in context and how is the deixis used in advertisement in headline USA TODAY website. This research use of descriptive qualitative research design in which the data are in the form of words or phrases of advertisement headline of USA TODAY website published from October 12th, 2013 to January 17th, 2014.
To answer the problem, the researcher focused on analyzing the advertisement of headline USA TODAY website using deixis theory of Stephen C. Levinson. Deixis is part of discourse analysis study, which is distinguished into five categories, namely: Person Deixis, Place Deixis, Time Deixis, Discourse Deixis, and Social Deixis. Usually in communication especially in written text of advertisement people as human being available makes some errors in perception or opinion, when they interpret the form of information. The theory of deixis is chosen because deixis is used to point thing in order to make clear what the writer means.
The finding of this research, the researcher found that there are four types of deixis in “advertisement of the headline USA TODAY” website there are; person, place, time, and discourse deixis. The deixis mostly used by the deictic expressions is person deixis, when journalist wants to show the speaker who produces the utterance in advertisement. Place, time, and discourse deixis are not mostly used in since this refers to the use of deixis for the speaker who produces the utterance in the context.
The researcher suggests to rich the reader’s knowledge about the kinds of deixis used in advertisement. Hopefully, it would be useful for next researcher who process of making research of advertisement and their advertisement more effective, interest and persuasive to the reader.
ABSTRAK
Bahasa merupakan proses yang sangat penting dalam berkomunikasi. Hal yang paling penting pada media sosial seperti symbol pada setiap manusia dikarenakan bahasa memili arti cerminan, objek atau hal dan ucapan. Bahasa tidak hanya digunakan untuk manusia tetapi juga pada media sosial yang ada pada iklan. Oleh karena itu, ini sangat menarik untuk dikaji lebih lanjut, peneliti menganalisis menggunakan deixis yang terdapat pada iklan. Karena iklan pusat dari informasi media sosial yang dibutuhkan semua orang. Skripsi ini menerangkan tentang permasalahan yang ada yaitu jenis deixis apa yang digunakan pada kontek dan bagaimana deixis digunakan pada iklan di headline USA TODAY website. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskriptif yang mana datanya diambil dari kata atau phrase yang digunakan pada iklan headline USA TODAY website, telah dipublikaskan pada 12 oktober 2013 sampai 17 januari 2014.
Untuk menjawab permasalahan yang ada pada skripsi ini, peneliti fokus pada analisis iklan yang terdapat pada headline USA TODAY website menggunakan deixis teori Stephen C. Levinson. Deixis adalah bagian dari pembelajaran analisis discourse, yang mana dapat dibedakan menjadi lima kategori yaitu, deixis orang, deixis tempat, deixis waktu, deixis wacana dan deixis sosial. Biasanya pada komunikasi, khususnya di penulisan text pada iklan, kadang manusia mempunyai salah dalam mempresepsikan sesuatu hal atau opini ketika mereka menginterpretasikan suatu informasi. Teori ini telah dipilih dkarenakan deixis untuk memecahkan permasalahan yang ada supaya bisa dimengerti apa yang penulis maksud.
Penelitian ini telah dideteksi, peneliti menemukan empat empat tipe deixis pada “iklan headline USA TODAY” website seperti; orang, tempat, waktu dan wacana deixis. Yang sering digunakan pada ekspresi tersebut adalah deixis orang, ketika jurnalis ingin memperlihatkan pembicara mengutarakan isi iklan tersebut. Tempat,waktu dan wacana deixis tidak selalu digunakan pada konteks iklan ini.
Peneliti menyarankan kepada pembaca untuk memperluas mengetahuan tentang deixis yang digunakan pada iklan. Diharapkan, penelitian ini sangat berguna pada peneliti berikutnya yang mana untuk membantu proses penelitian tentang deixis di iklan dan iklannya bisa lebih efektif, menarik dan menyakinkan pada pembaca.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Basri, Basri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Deixis; Advertisement of Headline USA TODAY; Deixis; Headline Iklan USA TODAY | ||||||
Departement: | Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2018 15:39 | ||||||
Last Modified: | 23 Jun 2023 10:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8645 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |