Riyadinuna, Riyadinuna (2006) Korelasi antara persepsi budaya organisasi dengan komitmen organisasi pada Karyawan PT Nestle Kejayan Factory Pasuruan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
02410051.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (897kB) |
Abstract
INDONESIA:
Komitmen organisasi merupakan aspek penting yang harus dimiliki oleh setiap karyawan, agar mereka bisa bekerja secara maksimal dan etis. Agar karyawan dapat mewujudkan tujuan-tujuan organisasi, maka sangat penting bagi pemimpin perusahaan untuk memikirkan faktor-faktor yang bisa mempengaruhi tumbuhnya komitmen organisasi pada diri karyawan, sebab tidak adanya komitmen akan mengakibatkan timbulnya beberapa perilaku tidak etis pada karyawan seperti tidak mengerjakan pekerjaan dengan baik, sering absen, terjadinya intensitas turnover yang tinggi, sering terlambat kerja, dan lain sebagainya.
Berdasarkan permasalahan diatas maka perlu untuk diadakan penelitian hubungan antara persepsi budaya organisasi dengan komitmen organisasi pada karyawan.Untuk itu dalam penelitian ini diajukan rumusan masalah sebagai berikut: 1) Bagaimanakah persepsi karyawan PT. Nestle terhadap budaya organisasi? 2) Bagaimanakah komitmen organisasi karyawan PT. Nestle? 3) Bagaimanakah korelasi antara persepsi karyawan PT. Nestle terhadap budaya organisasi dengan komitmen mereka terhadap organisasi?.
Dari rumusan masalah diatas maka tujuan akan dicapai adalah: 1) Untuk mengetahui persepsi karyawan PT. Nestle terhadap budaya organisasi. 2) Untuk mengetahui tingkat komitmen karyawan PT. Nestle terhadap perusahaanya. 3) Untuk mengetahui korelasi antara persepsi budaya organisasi dengan komitmen organisasi karyawan PT. Nestle.
Dalam penelitian ini terdapat dua variabel, yaitu variabel bebas yang berupa persepsi budaya organisasi dan variabel terikat yang berupa komitmen organisasi. Metode yang digunakan adalah metode Kuantitatif. Jenis penelitian ini adalah penelitian sampling dengan menggunakan teknik sampling purposive sampling. Dari jumlah populasi sebanyak 607, yang dijadikan sebagai sampel adalah karyawan PT. Nestle yang ikut berpartisipasi dalam project BEST (Business Excellence Through Speed and Teamwork) sebanyak 51 responden, dan data pendukung dalam penelitian ini diperoleh dari observasi, interview dan data dokumentasi. Adapun teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah menggunakan angket Rating Scale, sedang analisa data menggunakan analisa Korelasi Product Moment dari Karl Pearson.
Dari hasil analisis data maka diperoleh hasil hasil sebagai berikut: 1) Prosentase karyawan yang memiliki persepsi budaya organisasi yang terbesar adalah berada pada kondisi Netral, yaitu sebanyak 61%. 2) Prosentase karyawan yang memiliki tingkat komitmen organisasi yang terbesar adalah berada pada kondisi Sedang, yaitu sebanyak 65% 3) terjadi korelasi positif yang sangat lemah antara persepsi budaya organisasi dengan komitmen organisasi, yang ditunjukkan oleh nilai koefisien korelasi r = 0.097, hal ini juga ditunjang oleh tingkat sig. (2 tailed) = 0,499.
ENGLISH:
Organizational Commiment represent important aspect which must have by each of every employees, so that they can work maximally and is ethical. So that employees can realize the target of organization, hence of vital importance to acting manager to think of factors which can influence the growing of organizational Commiment at employees it self, because inexistence of Commiment will result incidence of some behavior is not ethical at employees like do not do work better, often call the roll, the happening of intensity of turnover high, often lose time job, and others.
Pursuant to problems above hence needing to be performed a by research of relation between cultural perception of organization with organizational Commiment at employees, in order not to happened imbalance between employees with superior and leader, what can result inexistence of Commiment employees to its organization. For that in this research is raised by the following problem formula 1) How perception of employees of PT Nestle to organizational culture 2) How organizational Commiment of employees of PT Nestle 3) How correlation between perception of employees of PT Nestle to Morganizational culture with their Commiment to organization
Of formula of is problem of above hence target will reach is 1) To know perception of employees of PT Nestle to organizational culture 2) To know storey level of Commiment organizaation of employees of PT Nestle 3) To know correlation between cultural perception of organization with organizational Commiment of employees of PT Nestle.
In this research there are two variable, that is independent variable is cultural perception of organization and dependent variable is organizational Commiment. The method used is Quantitative method. this Type of research is sampling research by using purposive sampling. From all of population counted 607, taken as sampel is employees of PT Nestle which participate in BEST project ( Business Excellence Through Speed and Teamwork) counted 51 responder, and supporter data in this research is taken from observation, documentation data and interview. For data collecting technique in this research is used Rating Scale, and the data analys is used correlation analysis of Product Moment of Karl Pearson.
From result of data analysis hence obtained result of the following result 1) Percentage of employees owning cultural perception of biggest organization is to reside at Neutral condition, that is counted 61%. 2) Percentage of employees owning level of Commiment biggest organizational is to reside at medium condition, that is counted 65%. 3) happened positive correlation very weaken between cultural perception of organization with organizational Commiment, which is shown by value of correlation coefficient r = 0.097, this matter is also supported by storey level of sig.( 2 tailed = 0,499.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mulyadi, Mulyadi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Persepsi Budaya Organisasi; Komitmen Organisasi; Cultural Perception of organization; Organizational Commiment | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2018 16:19 | ||||||
Last Modified: | 12 Jan 2018 16:19 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/8406 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |